Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Biznis koji u Srbiji ima ogroman potencijal u narednim godinama

Autor: Nadja Irena Fišić
21. prosinac 2022. u 07:00
Podijeli članak —
Foto: PD

Sanja Žugić vratila se iz New Yorka u Srbiju i osnovala ekokompaniju Ecoserein.

Ekologija je velika tema u Srbiji, osobito zbog zagađenja zraka koje je pogodilo gotovo sve gradove. Instant rješenja nema, a pojedinci pokazuju svojim primjer da je jedini moguć put upravo taj – krenuti od samoga sebe.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Sanja Žugić mlada je poduzetnica koja je se vratila u Srbiju iz New Yorka i to sa svojom ekološkom kompanijom Ecoserein.

Ekologija je velika tema u Srbiji, osobito zbog zagađenja zraka koje je pogodilo gotovo sve gradove. Instant rješenja nema, a pojedinci pokazuju svojim primjer da je jedini moguć put upravo taj – krenuti od samoga sebe.

Sanja Žugić mlada je poduzetnica koja je se vratila u Srbiju iz New Yorka i to sa svojom ekološkom kompanijom Ecoserein.

U ponudi su četkice za zube od bambusa za odrasle i djecu, etuije za četke, četke za kosu od bambusa, pamučne vrećice za voće i povrće, štapiće za uši… Brend je nastao 2019. u New Yorku, gdje je živjela, a nedavno ga je preselila ovdje. Uz to, od svake pojedinačne prodaje kompanija izdvaja 100 dinara koje ulaže u čišćenje okoliša u Srbiji.

Sanja je od svoje druge godine do 14. godine živjela u Kavali u Grčkoj. Kako joj je otac bio međunarodni nogometni trener, često su se selili. U Kavali je završila osnovnu školu, a nakon toga se obitelj vratila u Srbiju. Diplomirala je grčki jezik i književnost na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Beogradu.

Sanje je još kao dijete bila fascinirana Hollywoodom u Los Angelesu, kao i Broadwayom u New Yorku. Željela je jednog dana živjeti u New Yorku i posjetiti sva mjesta koja je vidjela u filmovima. Pred kraj studija joj se ukazala prilika da se preseli i zaposli u Americi – i odlučila se za New York.

“Moj interes za ekologiju se tek proširio dolaskom u Ameriku. U periodu od 2015. pa do prije korona virusa puno sam putovala i posjećivala razne zemlje i gradove kao što su Šangaj, Peking, Moskva, Pariz, Rim, Istanbul, Amsterdam… Na žalost, shvatila sam da svi gradovi imaju jednu stvar istu – a to je neracionalna potrošnja plastike i njezino neadekvatno zbrinjavanje i recikliranje.

U ponudi su četkice za zube od bambusa za odrasle i djecu/PD

U svim tim gradovima odlagališta smeća mogla su se naći u manje urbanim sredinama. Naizgled poznati i glamurozni gradovi, imali su svoju mračnu i prljavu stranu. Ta činjenica bila mi je inspiracija da počnem mijenjati prvenstveno sebe i svoje neekološke navike, a onda i podijeliti i inspirirati druge ljude. Stoga sam osnovala tvrtku Ecoserein u listopadu 2019,” priča Sanja i kaže kako je puno lakše pokrenuti posao u SAD-u, nego na ovim prostorima.

“Za otvaranje novih, mladih kompanija nije potrebna nikakva posebna papirologija, one se otvaraju za praktično pola sata online. U Americi je također poduzetnicima olakšano upravljanje firmama jer su troškovi za održavanje svedeni na minimum,” kaže Sanja.

No, neposredno nakon što je otvorila kompaniju, nastupila je velika svjetska pandemija. Slučajno se baš u tom periodu zatekla na odmoru u Srbiji i kako su u SAD zatvorili granice, ostala je u Beogradu duže nego što je planirala.

“Tada sam uvidjela kako ekološka osviještenost u Beogradu i generalno u Srbiji, nije na zavidnom nivou. Stoga sam nakon završetka pandemije odlučila moj biznis preseliti u svoju zemlju. Htjela sam pokazati da mladi danas itekako mogu svoja stečena znanja i vještine prenijetu u svoju zemlju i pomognu joj izgledati ljepše i bolje,” kaže Sanja koja se u Srbiju službeno vratila prije dva mjeseca, u listopadu 2022.godine.

“Tržište na našim prostorima je, kao što svi znamo, jako izazovno, a za male firme i početnike može se reći i nepredvidivo. Ali u domeni ekologije, gdje se ja krećem, postoji puno prostora za nove ideje, što mi se posebno svidjelo. Izazov je implementirati te ideje među pojedincima i kompanijama jer se na ovim našim balkanskim prostorima na eko biznis gledalo uvijek skeptično i na nešto sto teško može donijeti prednosti.

Dobra okolnost koja utiče i na našu poslovnu sredinu na Balkanu je to što su se pojedini ekološki standardi na svjetskom nivou počeli primjenjivati i ovdje. Trenutno se u Srbiji na republičkoj i lokalnoj razini veliki broj sredstava odvaja za implementaciju eko standarda od čega će i pojedinci i kompanije imati prilično direktnog i indirektnog benefita. Eko biznis stoga ima veoma veliki potencijal u godinama koje dolaze,” upućuje Sanja i kaže kako je ipak lakše osnovati kompaniju u inostranstvu, zbog birokracije i potencijalnih ulagača.

Foto: PD

No, isto tako kada razvija biznis u svojoj zemlji uz strpljenje i pravovremene savjete i kontakte mogu se implementirati svoje ideje. Ono što je sigurno, kaže, jest da se na ovim prostorima greške više praštaju, pa je tako u domaćem okruženju vaš biznis zaštićeniji.

I samo ime njene kompanije inspirirano je prirodom. Serein naime potiče od francuske riječi koja istovremeno predstavlja riječ za spokoj i smirenje, ali i najčistiji oblik vode koji se pojavljuje u svježim jutarnjim ili popodnevnim satima – a to je rosa.

“To je po mom mišljenju bilo idealno ime za kompaniju čija je ideja bavljenje ekologijom, a što donosi čistoću, spas i ravnotežu među ljude i prirodu. Trenutno u našem asortimanu nudimo četkice za zube od bambusa za odrasle i za djecu, štapiće za uši od bambusa, četke za kosu od bambusa i pamučne vrećice za voće i povrće.

Primarni cilj kompanije nije samo financijski benefit nego i širenje ekološke svijesti kroz ekološke projekte. Budućnost kompanije vidim baš u sudjelovanju i radu na velikim ekološkim projektima, njihovoj implementaciji i širokoj koristi koju mogu imati za lokalnu zajednicu”, kaže.

Dodaje kako Srbija, kao i sve druge zemlje u okruženju, sigurno korača u pravcu europskih ekoloških standarda.

“U našoj zemlji to se prije svega može vidjeti kroz brojne zelene projekte i ekološke inicijative koje se pojavljuju na razinama lokalne vlasti. Država također nedvosmisleno podržava napore kompanija za ekološkim razvojem i implementiranjem eko standarda u svom poslovanju. Mlade generacije su sigurno mnogo više svjesnije potrebe za preuzimanjem akcija radi čistijeg okruženja kao i smanjenjem svakog vida negativnog utjecaja na prirodu”, govori Sanja, čija kompanija donira novac od svakog prodanog predmeta u ekološke svrhe.

“Čim sam se počela da baviti ekologijom shvatila sam da pored edukacije, najveći pozitivan ekoutjecaj može ostvariti sam pojedinac u svakodnevnom životu”, kaže mada poduzetnica koja uskoro planira i proširenje na regiju, posebno misleći na poslovnu suradnju s Hrvatskom.

Autor: Nadja Irena Fišić
21. prosinac 2022. u 07:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close