Tko preživi gladnu zimu, u sezoni 2021. mora biti spreman na rat cijenama

Autor: Marija Crnjak , 06. travanj 2020. u 08:00
Veliki od svojih dioničara traže pomoć pa ne isplaćuju dividende, primjer je Valamar koji je to nedavno objavio/VALAMAR

U hotelskim kućama pregovara se o plaćama, ugovorima, obvezama, a u razdoblju mrtve sezone cilj je ostati što bliže nuli.

Na tržištu je mnoštvo analiza posljedica koje će pandemija koronavirusa imati na globalni turistički sektor i hotelijerstvo, propali prihodi i radna mjesta broje se u milijunima i osmišljavaju strategije oporavka.

Za turizam je ključno da se sve mjere pomoći provode idućih godinu dana, kako bi se očuvala radna mjesta i poslovanje sektora koji po prirodi ima jako visoke troškove, pogotovo u hotelijerstvu.

Podaci Hrvatske turističke zajednice pokazali su da turističkog prometa gotovo da nema, u ožujku je pao za 75 posto, dobar dio većih kompanija ostavio je samo stalno zaposlene kojima je plaća već snižena, a hoteli Medora zasad su jedini javno obznanili da su plaće pale na 60 posto.

Kako doznajemo na terenu, na snazi je krizni menadžment, što uključuje intenzivan dijalog između dioničara, uprave, socijalnih partnera, dobavljača, banaka.

Koliko je moguće, otkazuju se sve investicije planirane za ovu sezonu, od koje gotovo da se odustalo. Pažnja onih koji prežive do tada je na 2021. godini, za koju se već radi prodaja.

Veliki od svojih dioničara traže pomoć pa ne isplaćuju dividende, primjer je Valamar koji je to nedavno objavio. Pregovara se o plaćama, ugovorima, obvezama, u razdoblju mrtve sezone cilj je ostati što bliže nuli. Sezona 2021. će biti jako izazovna, pojašnjavaju naši sugovornici iz hotelskog sektora.

Scenariji od minusa do – nule

“Imamo nekoliko scenarija za ovu godinu u kojima se krećemo između minusa i nule. U najboljem scenariju izlaska iz lockdowna prije lipnja, u lipnju bi se mogao realizirati promet koji inače napravimo recimo u veljači, što je simbolično.

S obzirom na to da se očekuju veliki problemi u avioindustriji globalno, u sezoni se može nešto pokrenuti s domaćima i susjednim zemljama, no uz smanjenu potrošnju, teško se može očekivati i da će svi moći raditi i napuniti kapacitete. To je dakle najbolji scenarij”, kaže naš izvor. O najgorem zasad ne želi nitko.

75

posto pao je ožujku turistički promet, a dobar dio većih hotelskih kompanija ostavio je samo stalno zaposlene kojima je plaća već snižena

Poslije ove sezone tek slijedi “zabava”. S obzirom na sezonalnost, hoteli u Hrvatskoj u najvećem dijelu u plusu su samo u trećem kvartalu, i od novca koji prikupe u sezoni financiraju prezimljavanje, plaće i ulaganje u iduću sezonu.

Tog novca ove godine ni u najboljem scenariju neće biti, i tu se krije velik problem po kojem se turizam razlikuje od ostatka gospodarstva. Na to je na zadnjoj sjednici Vlade upozorio i ministar turizma Gari Cappelli, predstavljajući mjere koje većina sektora pozdravlja, ali kao i ministar traži rasterećenje parafiskalnih nameta i to u trajanju do sljedećeg proljeća.

Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma smatra da je u ovom trenutku prerano reći da je sezona propala, ali je, pojašnjava, već izvjesno da će biti daleko od očekivanja i od rezultata ostvarenih proteklih godina.

Ništa bez jakih alata

Teško mu je, dodaje Ostojić, prognozirati koliko hotela može preživjeti pauzu od jedne godine bez drastičnih rezova, a ključnim drži jačanje domaće potrošnje u turizmu, za što treba stvoriti jake alate.

“U idućoj godini možemo očekivati manji budžet za putovanja, pa će se tražiti cjenovno prihvatljiviji oblici smještaja. Pouzdano je da će ove i naredne godine biti izražena jaka tržišna borba cijenama za svakog gosta. Za očekivati je isto tako da će mnoge zemlje kreirati instrumente kojima će poticati svoje stanovnike za putovanja u vlastitoj zemlji, kako bi na taj način doprinijeli oporavku svog gospodarstva, što će biti još jedan veliki izazov za Hrvatsku”, kaže čelnik Hrvatske udruge turizma.

Komentari (3)
Pogledajte sve

Ako za ovaj virus trenutno ne postoji lijek, istrijebiti (suzbiti) ga se ne moze u roku par mjeseci, realno je da bi Hrvatska trebala imati zatvorene/strogo kontrolirane granice dok god postoji iti jedan aktivan slucaj u susjednim drzavama (sto ukljucuje cijelu EU). Na temelju toga sam koncept turizma kao izvoza pada u vodu. A unutardrzavni turizam, to ne vodi nigdje, nego prelijevanje suplje u prazno. Dakle, ove sezone (a moguce i dalje) je – pisi kuci propalo. Previse se gradilo, previse je svega, svi bi nudili usluzne djelatnosti i sad je panika.

 

P.S. Vezano za turizam – Gari prica gluposti, spasava agencije na racun gradjana jer je – gle cuda – vlasnik jedne (Capelli Tourist iz Losinja). Moratoriji od 180 dana na povrat neostvarenih aranzmana NAKON prestanka izvanrednih mjera da bi prezivile agencije? A na koga se trebaju ti koji su uplatili nesto sto nisu dobili prikopcati da i oni ostvare svoje pravo na prezivljavanje? Fuj!

Plan je da svaki turist ide u karantenu na 14 dana dok ne dodje cjepivo

Mene zanima plan ako se Hrvatska očisti od korone i onda pozove turiste koji su zaraženi da opet prošire koronu po HR. Koji je plan da se to ne dogodi?

New Report

Close