Skupo postaje još skuplje, ali za sada nije ugrožena prodaja ‘strujića’

Autor: Tomislav Pili , 20. travanj 2022. u 13:28
Stručnjaci smatraju kako nešto viša cijena baterija može potrajati idućih nekoliko godina/REUTERS

U prvom tromjesečju cijena skočila sa 105 na 160 dolara po kWh.

Prodaja električnih automobila ruši rekorde, no ionako skupa vozila postat će uskoro još skuplja zbog rasta cijena baterija. Time će još nekoliko godina trebati pričekati na najave da će se cijena električnih automobila približiti, pa čak i postati jednaka onima s motorom na unutarnje sagorijevanje zbog velikog pada cijena baterija.

Kako stoji u analizi Reutersa, ove bi godine potražnja za električnim automobilima trebala ostati snažna, unatoč skoku cijene litij-ionskih baterija sa lanjskih 105 dolara po kWh na čak 160 dolara u prvom tromjesečju.

Skuplji za trećinu
Porast cijene baterija rezultat je poremećaja u dobavnim lancima, rata u Ukrajini zbog čega se ruski izvoz metala našao pod sankcijama, ali i špekulacija investitora u sirovine. Za manja vozila, poput Hongguang Minija, najprodavanijeg električnog automobila u Kini, skuplje baterije povećavaju cijenu tog vozila za 1500 dolara, odnosno za čak 30 posto.

No, to je tek početak, tvrde poznavatelji industrije. Andy Palmer, predsjednik slovačkog proizvođača baterija InoBat, ističe kako su marže u toj industriji već ionako suviše male, pa će rastući troškovi morati biti prebačeni na proizvođače automobila. Proizvođači poput Mercedes-Benza taj će trošak pak prebaciti na krajnje kupce.

“Moramo zadržati određenu maržu”, izjavio je Reutersu tehnološki direktor Markus Schäfer. No, perspektiva skupljih automobila za sada ne odbija potencijalne kupce “strujića”.

Globalna prodaja električnih vozila u prvom je tromjesečju skočila 120 posto, procjenjuje EV-volumes.com. Kineski proizvođači Nio, Xpeng i Li Auto u ožujku su ostvarili rekordne prodajne rezultate dok je američki Tesla u prva tri mjeseca prodao rekordnih 310.000 vozila.

Izdvojeni incident
Trenutni skok cijene baterija može se promatrati i kao izdvojeni “incident” u tri desetljeća dugom trendu pojeftinjenja te vrste komponenti.

Naime, podaci pokazuju da je 105 dolara po kWh u 2021. čak 99 posto niža cijena u odnosu na 1991., kada je iznosila 7500 dolara. Stručnjaci smatraju kako nešto viša cijena baterija može potrajati idućih nekoliko godina, no tada će uslijediti novi veliki pad.

Razlog će biti velike investicije proizvođača automobila i rudarskih kompanija u dobivanje litija, njegovu preradu i proizvodnju baterija, ali i diverzificiranje izvora sirovina. Industrija električnih automobila dugo čeka pad cijene baterija ispod 100 dolara po kWh čime bi ta vozila dosegla cjenovni paritet s dizelašima i benzincima.

Međutim, s obzirom na skok cijena goriva te sklonosti dijela kupaca isključivo prema vozilima na struju, taj prag možda i nije više toliko važan, ocjenjuju stručnjaci.

“Mnoštvo mlađih kupaca koji ulaze na tržište donose odluke o kupnji koje nisu temeljene isključivo na ekonomskoj logici i tvrde da žele voziti auto na struju jer je to bolje za planet”, kaže Chris Burns, izvršni direktor Novonixa, kanadskog dobavljača sirovina za proizvodnju baterija.

Komentirajte prvi

New Report

Close