Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Zbog razmjene knjiga nakladnicima pada zarada

Autor: Ksenija Puškarić
24. kolovoz 2012. u 13:05
Podijeli članak —

Od Vladine odluke iz 2010. godine prema kojoj odabrani udžbenici vrijede sljedeće četiri godine te nakon pojave razmjene udžbenika tržište je, prema procjenama stručnjaka, palo za 40 posto. Zbog krize koja nije mimoišla gotovo ni jedan kućni proračun sve se više roditelja odlučuje na nabavu rabljenih školskih udžbenika, a time se, ovisno o razredu koji će dijete pohađati, može uštedjeti i 1000 kuna.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

A zbog takve logike “uštedjet” će i izdavači. Premda svi tvrde da im je prodaja udžbenika na razini prošlogodišnje (ali ne žele iznositi konkretne podatke), činjenica jest da posao koji im je nekada osiguravao velik profit sada jedva omogućuje držanje glave iznad vode. Tim više što prodaju udžbenika nude i brojni specijalizirani portali, ali i trgovački centri koji su postali prava konkurencija knjižarima. Upravo je to razlog zašto je većina izdavača, odnosno knjižara ove godine osmislila nove marketinške alate kako bi privukli roditelje da ovogodišnje udžbenike za svoju djecu naruče baš kod njih. Podsjetimo, Vlada je 2010. s učiteljima i nastavnicima dogovorila da odabrani udžbenici vrijede do 2014. godine. Tada je procijenjeno da je tržišna vrijednost udžbenika iznosila 400 milijuna kuna, a najveći dio toga kolača podijelili su Školska knjiga, Profil, Alfa i Algoritam. Već treću godinu domišljati roditelji razmjenom uspijevaju nabaviti dobar dio udžbenika, no njih 60 posto ipak se odlučuje za nove. Iskustva knjižara govore kako se dobar dio njih s početkom godine vraća u knjižare kada shvate da su udžbenici pogrešni ili oštećeni.

Od Vladine odluke iz 2010. godine prema kojoj odabrani udžbenici vrijede sljedeće četiri godine te nakon pojave razmjene udžbenika tržište je, prema procjenama stručnjaka, palo za 40 posto. Zbog krize koja nije mimoišla gotovo ni jedan kućni proračun sve se više roditelja odlučuje na nabavu rabljenih školskih udžbenika, a time se, ovisno o razredu koji će dijete pohađati, može uštedjeti i 1000 kuna.

A zbog takve logike “uštedjet” će i izdavači. Premda svi tvrde da im je prodaja udžbenika na razini prošlogodišnje (ali ne žele iznositi konkretne podatke), činjenica jest da posao koji im je nekada osiguravao velik profit sada jedva omogućuje držanje glave iznad vode. Tim više što prodaju udžbenika nude i brojni specijalizirani portali, ali i trgovački centri koji su postali prava konkurencija knjižarima. Upravo je to razlog zašto je većina izdavača, odnosno knjižara ove godine osmislila nove marketinške alate kako bi privukli roditelje da ovogodišnje udžbenike za svoju djecu naruče baš kod njih. Podsjetimo, Vlada je 2010. s učiteljima i nastavnicima dogovorila da odabrani udžbenici vrijede do 2014. godine. Tada je procijenjeno da je tržišna vrijednost udžbenika iznosila 400 milijuna kuna, a najveći dio toga kolača podijelili su Školska knjiga, Profil, Alfa i Algoritam. Već treću godinu domišljati roditelji razmjenom uspijevaju nabaviti dobar dio udžbenika, no njih 60 posto ipak se odlučuje za nove. Iskustva knjižara govore kako se dobar dio njih s početkom godine vraća u knjižare kada shvate da su udžbenici pogrešni ili oštećeni.

Tržišni udjeli
“Neovisno o razmjenama starih udžbenika prodaja u knjižarama Školske knjige kao i kod naših veleprodajnih partnera je bolja nego u istom razdoblju lani jer je većina roditelja ove godine odlučila odmah nakon završetka škole naručiti komplete udžbenika za novu školsku godinu. Naša su očekivanja kako će na kraju sezone prodaje školskih udžbenika, koja službeno završava 30. listopada, ukupna prodaja za osnovnu i srednje škole biti na razini prošlogodišnje”, rekla je Sanja Aralica, direktorica marketinga u Školskoj knjizi. Andrija Pećarić, direktor Profila, također ističe da će ovogodišnji rezultati biti na razini prošlogodišnjih. “Tržišni udio Profila u segmentu osnovne škole iznosi 31 posto, a u gimnazijama iznosi 37 posto. Što se prihoda tiče, o njima ćemo moći govoriti tek nakon završetka školske godine, odnosno djelomično krajem 2012. godine. Očekivani rezultati na razini su onih koje smo ostvarili prošle školske godine”, kaže Pećarić i dodaje kako na rezultate utječe razmjena udžbenika.

Najskuplje rješenje
Ipak knjižara Profil-Mozaik primjećuje, napominje Pećarić, da roditelji sve više shvaćaju kako razmjena udžbenika nije najprimjereniji način za nabavu udžbenika, pogotovo oni koji su se opekli i na sivom tržištu djetetu nabavili star, pogrešan ili oštećen udžbenik. “Polovni udžbenik je često najskuplje rješenje jer su nakon nabave takvog udžbenika roditelji nerijetko bili prisiljeni na dodatni trošak kad bi im se rabljeni udžbenik brzo nakon kupnje raspao ili kad bi umjesto krivog ili zastarjelog udžbenika ipak na kraju bili prisiljeni kupiti pravi”, veli Pećarić. Domagoj Dedić, direktor marketinga u Alfi, kaže da su njihovi udžbenici u Vladinu popisu iz 2010. zastupljeni s udjelom od 18 posto te da se očekuju isti prihodi kao i lani, a to znači prodaju od 60 posto. “Mi u Alfi uvijek smo bili socijalno osjetljivi i podržavali maksimalno tu kategoriju roditelja koji nisu u mogućnosti kupiti udžbenike za svoju djecu. Razmjena udžbenika, za razliku od fotokopiranja, sasvim je legitimna i mi smo svjesni da budžeti kod 40 posto roditelja nisu dovoljni da se razmišlja o kupnji, već samo o razmjeni udžbenika”, kazao je Dedić istaknuvši još jedanput kako zbog razmjene u prodajnom smislu ne postoji ni 40 posto tržišta. “No razmjena i nije toliki problem kao fotokopiranje udžbenika pri čemu se krši čitav niz zakona i jer postoje čitave ‘manufakture’ za umnažanje udžbenika”, zaključuje Dedić.

Pad prodaje od 10 posto
Algoritam, koji u raspodjeli udžbenika pokriva pet posto tržišta, vodeći je nakladnik za udžbenike za strane jezike. Čak 22 posto tržišta udžbenika engleskog jezika za osnovne škole i 65 posto za srednje drži Algoritam. “Već prve godine nakon Vladine odluke uočili smo da je prodaja udžbenika pala od 5 do 20 posto. Razlog je, pretpostavljamo, što učenici, odnosno njihovi roditelji ne kupuju sve knjige, već dio fotokopiraju. Upravo to smatramo mnogo većim problemom od razmjene udžbenika, koja je odavno udomaćena među školarcima i njihovim roditeljima. Osim fotokopiranja i razmjene valja navesti i pad standarda kao bitnog čimbenika pada prodaje od 10 posto u 2011. u odnosu na 2010. godinu. Isti se udžbenici koriste treću godinu zaredom što povećava broj knjiga za razmjenu, a to će naravno rezultirati daljnjim padom prodaje od 10 do 15 posto”, kaže Tihana Paulik, voditeljica odjela udžbenika u Algoritmu.

Autor: Ksenija Puškarić
24. kolovoz 2012. u 13:05
Podijeli članak —
Komentari (3)
Pogledajte sve

Realno ove knjige sto stancaju ne vrijede ni trecinu cijene, ali spustite ih za 50 posto i mnogi ce kupiti nove knjige. Ali i to je previse jer jedna siromasna i uredjena drzava kao Njemacka kupuje knjige skolama i ne mijenja ih svake godine na nacin da promijeni jednu stranicu ili jednu slikicu.

baš mi je drago da im pada zarada…….toliko su bili bezobrazno skupi da to nije bilo za ljude……….

nek snize cijenu

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close