Zamislite godišnji odmor u potpunosti bez ekrana, tijekom kojeg se djeca igraju, trče, uživaju na otvorenim i ponovno vole stvaran život. Jedan takav koncept – Školu u prirodi Hvar (The Field School of Hvar) – osmislila je Carolyn Zelikow, Amerikanka koja je na našem najsunčanijem otoku odlučila djeci ponuditi stvarnu povezanost s prirodom i kod njih razviti kreativnost, praktične vještine i ekološku svijest.
Škola u prirodi Hvar platforma je za obrazovanje, turizam i povratak korijenima, odnosno obiteljskom odmoru kakav je bio nekad. Vrijednost ovakvog učenja, gdje je učionica cijeli otok Hvar, more, maslinici i šume, a u kojoj se jačaju obiteljske veze, prepoznao je i Philip Morris Zagreb uvrstivši Školu u prirodi Hvar među 10 pobjednika projekta “Pokreni nešto svoje” za ovu godinu.
Konkretno to znači da Philip Morris Zagreb svima njima financijski pomaže, ali i osigurava mentorsku podršku za daljnji rast i razvoj te medijsku vidljivost, što dodatno osnažuje društveni utjecaj poduzetnika i ubrzava njihov poslovni rast. Tu mentorsku podršku provodi ACT Grupa iz Čakovca, a vrijednost ovogodišnje podrške premašuje 90.000 eura.
Stvarni svijet
“Philip Morris Zagreb je ovim programom napravio nešto, doista, inovativno i značajno za Hrvatsku. Društveno poduzetništvo u Hrvatskoj nije dobro utaban put. Za nas ‘pionire’ ne postoji priručnik. Upravo zato je važno imati snažnu mrežu kolega koji podržavaju jedni druge”, kaže Carolyn Zelikow. Škola u prirodi Hvar odabrana je među 10 finalista jer su, kaže Carolyn, stvorili nešto stvarno i došli u pravom trenutku kada Hrvatska traži nove pristupe turizmu.
“Naš je program u pravilu bez ekrana i mi ‘treniramo’ djecu kako bi se ponovno naučila samostalno igrati i uživati u stvarnom svijetu. To se može nazvati i privremenom digitalnom detoksikacijom, ali je i oslonac za djecu i roditelje. Ljudska domišljatost i ljubav najmoćnije su sile na svijetu, a prečaci koje nude ekrani i AI ne pružaju nikakvu vrijednost za duhovni razvoj mladih ljudi – na tome se temelji naša filozofija”, kaže Carolyn, a na pitanje što nam je potrebno da bismo bili dobri roditelji u doba digitalizacije i umjetne inteligencije, odgovara:
“Roditelji imaju svetu dužnost zaštititi svoju djecu. Potrošačka tehnologija predstavlja jasnu i neposrednu opasnost. U konačnici, svatko od nas mora posegnuti za oružjem koje ima u svom arsenalu kako bi se borio protiv prodora tehnologija u živote naše djece. Iako roditelji snose odgovornost, stvarna kontrola nad korištenjem tehnologije uglavnom je izvan njihovih ruku. Ona je u zajednici. Djeca se suočavaju s velikim društvenim i akademskim posljedicama ako nemaju mobitele, ako ne koriste društvene mreže ili ako rade školske zadatke bez AI-ja. To roditelje dovodi u vrlo težak položaj i ponekad se čini kao da je sve protiv nas”, kaže Carolyn.

Da je u vremenu digitalizacije najvažnije ostati povezan sa svojom djecom i graditi odnos povjerenja, unatoč tehnologiji, smatraju i Sonja Švajhler i Martina Friganović s portala Supermame.hr, koji je pokrenut da pruži stvarnu podršku mamama i ženama u različitim fazama majčinstva.
“Dobar roditelj danas ne treba biti savršen, nego prisutan i svjestan utjecaja digitalnog svijeta. Naš portal pruža sadržaj koji pomaže roditeljima da ostanu autentični, da ne podlegnu pritiscima društvenih mreža i da pronađu realne, zdrave načine kako se nositi s modernim izazovima, pružajući im podršku, bez osuđivanja”, kaže Martina Friganović, ponosna što su Supermame finalistice programa “Pokreni nešto svoje”. “Potpora nam je ogroman vjetar u leđa, posebno jer ćemo kroz mentorstvo dobiti znanje i podršku koja nam je dosad nedostajala. Očekujemo da će nam ovaj program pomoći da izgradimo održiv i profesionalan model rasta, ali i da ostanemo vjerne svojoj misiji”, kaže Martina.
Društveni utjecaj
Autentičnost njihove priče i činjenica da se bave temom koja je stvarna, važna i još uvijek nedovoljno otvorena, a to je mentalno zdravlje majki, za Martinu je ključan razlog što je portal Supermame.hr prepoznat od strane Philip Morrisa Zagreb
“Naš projekt ima snažan društveni utjecaj i jasno pokazuje kako kreativnost i iskrenost mogu mijenjati zajednicu”, zaključuje Martina.
I, ustinu, impact poduzetnici poput ovih pokreću održive promjene u društvu, jer svojim rješenjima odgovaraju na važne društvene izazove i pritom stvaraju gospodarsku vrijednost. Kako se na tom putu često suočavaju s izazovima i neočekivanim preprekama, Philip Morris Zagreb im, kaže Dijana Najjar Raškaj, rukovoditeljica komunikacija tvrtke Philip Morris Zagreb i koordinatorica projekta, financijskom i mentorskom podrškom žele pomoći ostvariti ne samo njihove ideje, nego i pozitivan učinak u zajednici.
“U 2024. godini svaki uloženi euro u program donio je 4,48 eura društvenog dobra, što potvrđuje njegov snažan učinak. Kvaliteta prijava iz godine u godinu raste, a raznolikost i izvrsnost projekata iz brojnih područja čine odabir izuzetno zahtjevnim”, izjavila je Ana Brigović, voditeljica podrške poduzetnicima i poslovnog razvoja te koordinatorica projekta iz ACT Grupe. Inače, samo u sklopu prošlogodišnjeg ciklusa projekta “Pokreni nešto svoje” sudionicima je pruženo više od 420 sati mentorstva, i to putem individualnog rada te grupnih radionica. Nema razloga da tako ne bude i 2025.
* Sadržaj omogućio Philip Morris Zagreb
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu