Srezati je lako. Znatno je teže krenuti u dugi marš kulturne promjene, restrukturiranja ponašanja za dugoročni uspjeh. Često samo novi vođe mogu vratiti povjerenje i potaknuti promjenu. Vođe koje iznevjere ljude teško da će vratiti njihovu podršku. Nova lica na vrhu, neokaljana grijesima ili politike iz prošlosti i neinficirana ljutnjom i negativnosti gubitka smjera, donose nove perspektive. Kao što je poznato, potrebna je nova metla da bi se dobro počistilo. Nepovjerenje i cinizam raste tijekom problema. Ljudi koji gube smjer možda ne vide izlazak. Umovi nisu u pitanju: neki od najpametnijih menadžera u kompanijama kojima su se nekada najviše divili, primjerice u Citigroupu, ili su im se divili u njihovim zemljama, u indijskom Satyamu dozvolili su rast loših navika.
Skrivanje informacija
Kada se suočavaju s problemima ili propadanjem,vođe skrivaju informacije. Povlače se u svoje urede nadajući se da će problemi nestati i izbjegavaju razgovor da se ne bi suočili s činjenicama. Menadžeri brane vlastiti travnjak umjesto da surađuju, a što je u interesu cijele kompanije. Samo je pitanje vremena prije nego što će troškovi narasti i pojavi se slabost. Tada glavni direktori odmah gube kredibilitet. Mnogi analitičari iznenađeni su što je predsjednik uprave američkog autoproizvođača General Motorsa Rick Wagoner uspio zadržao svoje radno mjesto unatoč velikim gubicima zbog čega je tvrtka zatražila i financijska pomoć od američke vlade. Čak i kada čelnici kompanija priznaju pogreške i prihvate nove načine (kao što je Wagoner priznao da je učinio) ne mogu probuditi organizacijsku energiju potrebnu za restrukturiranje. Incijative bivših čelnika kompanija zaposlenici interpretiraju samoopravdavajućima, izabrane da bi njihova baština bolje izgledala. Zaposlenici misle, ako su vođe imali loše ideje u prošlosti, zašto bi sada imali dobre ideje? Autsajderi, suprotno tome se smatraju objektivnima (čak i kada očito griješe). Novi vođe simboliziraju promjenu, sugerirajući da veličina pogrešaka u prošlosti može biti ostavljena postrani. Mogu bolje otvoreno govoriti o pogreškama i popravljati ih jer nisu njima zahvaćeni. Važan korak restrukturiranja je prepoznavanje i utvrđivanje problema koji dugo vremena nisu bili izraženi. Prije nekoliko godina u Gilletteu, tijekom vrlo uspješnog restrukturiranja, viši direktori rekli su da godinama znaju u čemu je problem. Među tim problemima bio je i “rješavanje zaliha” odnosno ”zagušenje kanala” koji je uključivao i velike popuste da bi se postigli ciljevi prodaje postavljeni za tromjesječje. To je nagrizlo cijene i maržu i naštetilo prodaji u sljedećem tromjesečnom razdoblju jer su kupci imali previše zaliha. Direktor Gillettea za Europu tada je rekao: ”Apsolutno sam siguran da ne postoji nijedna osoba u cijeloj kompaniji koja je i trenutak pomislila da bi trebali učiniti išta drugo nego odustati od rješavanja zaliha pod svaku cijenu”. Ipak, novi je predsjednik uprave James Kilts morao utvrditi probleme i promijeniti stanje. Novi vođe moraju otkloniti barijere da bi ostvarili promjene, uključujući i pasivnost koja proizlazi od straha zbog kazne ili nedozvoljenog djelovanja. Oboje su simptomi autokratskih kultura. U jednom problematičnom britanskom konglomeratu novi predsjednik uprave je ispričao “Svatko je znao za probleme, no struktura im je zabranila da išta učine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu