Zbog sređivanja 
zemljišta puno ste atraktivniji za investicije

Autor: Marija Crnjak , 11. ožujak 2020. u 22:01
Marc Finney, voditelj Odjela za savjetovanje za hotele u Colliersu o hotelskom biznisu

Jako je važno da hoteli budu dostupni za više segmenata gostiju, s različitim sadržajima koji će ih privući.

Hrvatska danas ima jedinstvenu priliku za razvoj hotelskih investicija, jer je, možda upravo zbog sporog planiranja i razvoja u prošlosti, jedna od rijetkih koja nije iskvarena “overturizmom”. To će ubuduće biti ključno za privlačenje gostiju, koji sve više traže destinacije s čistim okolišem, lijepom prirodom i bez velike zagušenosti. Hrvatska ima as u rukavu, kad se usporedi s područjima u Španjolskoj, Turskoj, Grčkoj, gdje je razvoj otišao malo predaleko. Ustvrdio je to u razgovoru za Poslovni dnevnik Marc Finney, voditelj Odjela za savjetovanje za hotele i odmarališta konzultantske kuće Colliers International, kojeg smo susreli ne nedavno održanoj konferenciji Adria Hotel Forum u Zagrebu. Razgovarali smo o investicijskom potencijalu regije, Brexitu, koronavirusu i ostalim izazovima s kojima se danas suočava turizam i hotelski biznis.

Kakav je trenutačno status Hrvatske među globalnim hotelskim investitorima?

Ova regija ima znatno veći potencijal za ulaganje od ostalih u Europi. Za mnoge zemlje u regiji, a Hrvatska je dobar primjer, investicijski proces je u zadnjih desetak godina bio spor, nešto se pokretalo pa stalo, ali u zadnje vrijeme primijećujemo održive obrasce razvoja projekata. Neki raniji problemi oko vlasničkih odnosa nad zemjištima polako se rješavaju, što vas čini puno atraktivnijima za ulaganje, jer je pitanje zemljišta jako zabrinjavalo investitore koji sad imaju znatno jasniji pregled nego prije 5 godina. Još ima mjesta za poboljšanja.

Hrvatska ima premalo, a svijet previše hotela. Mi imamo previše apartmana, kako to sve uskladiti?

Uvijek postoje razdoblja u kojima imamo višak ponude od potražnje ili je potražnja jača i jako je teško postići da cijelo vrijeme imamo ravnotežu. Mislim da je to privremeni problem koji će uskoro biti riješen, jer vidimo da istodobno raste potražnja. Uvijek je bitno o kakvoj se ponudi radi. Jedno je hotelska ponuda objekata starih 30 i više godina koji se nisu obnavljali, a drugo su novi projekti koji imaju ono što danas gosti traže. Ako imate pravi proizvod na pravoj lokaciji, možete dobro proći i na pretrpanom tržištu, jer ste bolji od većine ponude. Interno se zezamo da neko tržište nema preveliku ponudu, nego ima premalo hotela koji su srušeni. Nekima više nije mjesto na tržištu jer ne udovoljavaju zahtjevima i potrebama korisnika, što vrijedi i na tržištima u razvoju, kao što je hrvatsko.

Globalni brend ili ne? Što savjetovati investitorima?

Postoje jako dobri argumenti za i protiv brendova. Brendovi imaju jako dobre kanale prodaje na koje inače nemate pristup ako niste brendirani. No, brendovi su još uvijek jako skupi i pristup tim kanalima puno ćete platiti, a istovremeno puno plaćate i portalima za rezervacije kao što je Booking.com pa se događa da za jednog gosta plaćate duplo. Zato je od investitora u Zagrebu razumno očekivati da kaže ‘ne trebam brend da popunim sobe’.

Jesu li zato hotelske kompanije u konstantnom izmišljanju brendova, od lifestylea nadalje? Na što investitori trebaju paziti u odabiru?

Djelomice da, i oni se bore na tržištu. Čuli smo baš na konferenciji AHF živahnu raspravu o tome imamo li već previše brendova, treba li nam više ili manje, i imamo zaista oprečna mišljenja struke. Nisam protiv novih brendova, neki su jako dobri, ali svaki investitor treba si postaviti dva pitanja. Prvo, je li nešto brend ili se samo tako naziva, bez obzira na to jesu li to tri ili 50 hotela. Drugo, iako se puno priča o potrebi specijalizacije hotela, treba imati na umu da preuska specijalizacija nije dobra jer isključuje mnoge goste. Ako imate hotel sjajan za djecu, tko će biti u hotelu kad su djeca u školi? Ako ste sve prilagodili poslovnjacima, kako ćete popuniti sobe za vikend? Jako je važno da hoteli budu dostupni za više segmenata gostiju, s različitim sadržajima koji će ih privući. Specijalizacija se može postići i na taj način.

Netko se našalio na konferenciji i rekao da Velika Britanija postaje Kajmansko otočje s lošim vremenom. Kako će turistički sektor proći s Brexitom, je li izgledna izolacija?

To danas nije moguće, to što smo izašli iz EU ne znači da nećemo i dalje biti dio Europe i svijeta, s jakim povijesnim vezama i s Amerikom i s Afrikom. Zanimljivo je da nismo nikad imali više projekata u UK nego ovih dana, što puno govori o budućnosti biznisa. Samo Colliers radi na novih 7000 soba, hotelski sektor u UK je u vrlo snažnom rastu.

Kako koronavirus utječe na vaše poslovanje?

Imamo nekoliko kineskih investitora koji su zainteresirani za Hrvatsku, no to se usporilo zbog koronavirusa, ali se nadam da do kraja svibnja nećemo više govoriti o toj temi. Zaustavljanje putovanja je jako loše za hotelski sektor, kao i zatvaranje hotela u nekim dijelovima svijeta, no nadam se da to sve neće dugo trajati.

Komentirajte prvi

New Report

Close