Iako u Ini uporno tvrde da modernizacija rafinerija teče po planu, prešutjeli su da je s mjesta čelnog čovjeka Investicijskog centra, kojem je modernizacija rafinerija i svrha, smijenjen dosadašnji direktor Vladimir Prpić. Na njegovo je mjesto postavljen Milan Purgar, inženjer sisačke rafinerije koji je prije dvije godine doveden u Zagreb. To pomalo čudi jer se prije mjesec dana na tiskovnoj konferenciji u Ini o gospodinu Prpiću govorilo u superlativima kao “o vrhunskom stručnjaku s iskustvom”!? Iako smo u Ini pismeno zatražili razloge Prpićeve smjene i Purgarov životopis koji bi opravdao njegovo postavljanje na izuzetno važnu poziciju, iz te nam je kompanije tek odgovoreno kako je promjena dio kadrovske politike i normalne cirkulacije u tvrtki.
Sukob interesa
Dobri poznavatelji odnosa u Ini drže takvo obrazloženje čudnim zato što se “normalna cirkulacija” ne vrši za ovako važne i kritične pozicije baš u ovom momentu, i to za projekt od strateške važnosti za Inu. Do takvih promjena uglavnom dolazi zbog iskazanog neposluha ili oponiranja šefovima. Iz izvora bliskih Ini doznajemo da je Purgar u dvadesetak godina radnog staža stigao do mjesta šefa Kombiniranog postrojenja te da njegovo postavljanje pothranjuje teoriju kako mađarski suvlasnici rade sve kako bi modernizaciju hrvatskih rafinerija otegli što duže. Istodobno, mađarski izvoz naftnih derivata u Hrvatsku cvjeta. (Od Ine smo zatražili popis količine godišnjeg uvoza naftnih derivata iz Mađarske u posljednjih pet godina, no iz kompanije nam je odgovoreno “kako nam to ne žele dati”, op. a.). Da stvari doista stoje tako, potvrđuju i činjenice. Naime, Uredba o standardima kakvoće goriva datira još iz 1997. godine, a upravo ona zahtijeva da se na hrvatsko tržište uvedu tekući naftni proizvodi po zahtjevima kvaliteta tržišta EU. Tom je uredbom utvrđen rok Ini da se tehnološki pripremi za proizvodnju derivata EU-kakvoće do 1. srpnja 2002. Međutim, ispada da se u razvojno-strateškom smislu devedesetih u Ini i nije radilo previše. U toj će tvrtki danas kazati da su ih za modernizaciju spriječile ratne godine, nedostatak sredstava koja su odlazila na naoružanje, što je točno, ali nije moglo biti razlog da se pripreme ne odrade “na papiru” – izrade studije, kontaktiraju kozultantske kuće te pričekaju bolja vremena. Na pitanje je li služba strateškog razvoja Ine devedesetih predlagala program modernizacije te upozoravala na posljedice ako se ne provede ili provede s kašnjenjem, tadašnji generalni direktor Davor Štern reći će da Dragičević tijekom tri i pol godine mandata nije učinio ništa. Dragičević pak tvrdi kako je prva važna odluka o koncepciji modernizacije donesena 2002., čime ostaje nejasno što je radio pune dvije godine s obzirom na to da je predsjednik Uprave postao u ožujku 2000. i da je znao koliko je modernizacija hitna. Kako bilo da bilo, krajem 2001. Ina je potpisala Ugovor s tvrtkom ABB Lummus Glogal Inc. o izradi Feasibility studije, ali mimo svih poslovnih kodeksa, jer investicijsku studiju ne bi smjela raditi tvrtka koja prodaje tehnologije koje će se u modernizaciji koristiti – zbog očitog sukoba interesa. Kada je u kolovozu 2003. natječaj za odabir tehnologije i FEED projekata konačno raspisan, dobio ga je upravo ABB Lummus.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu