Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Turbo limač Magmi otvara mađarsko, rumunjsko i bugarsko tržište

Autor: Goran Borković
15. ožujak 2007. u 06:30
Podijeli članak —

U Hrvatskoj je Turbo limač sveprisutan i strana bi konkurencija trebala mnogo uložiti za preuzimanje malog udjela, kaže prvi čovjek Magme

Magma d.d. prošlu je poslovnu godinu završila dvocifrenim rastom prihoda koji kompanija održava od 1989. godine, kada je osnovana. Već je to više nego dovoljan povod za razgovor s Gorankom Fižulićem, predsjednikom Uprave Magme i bivšim ministrom gospodarstva.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Prema preliminarnim izvještajima koje je objavila Magma, prošle godine tvrtka je imala 638 milijuna kuna prihoda, što je 27 posto više u odnosu na 2005. Hoće li revidirani financijski izvještaj biti drukčiji?
Revizori će definitivne podatke ovjeriti do kraja mjeseca, ali konačne brojke neće odstupati od onih koje smo objavili.

Magma d.d. prošlu je poslovnu godinu završila dvocifrenim rastom prihoda koji kompanija održava od 1989. godine, kada je osnovana. Već je to više nego dovoljan povod za razgovor s Gorankom Fižulićem, predsjednikom Uprave Magme i bivšim ministrom gospodarstva.

Prema preliminarnim izvještajima koje je objavila Magma, prošle godine tvrtka je imala 638 milijuna kuna prihoda, što je 27 posto više u odnosu na 2005. Hoće li revidirani financijski izvještaj biti drukčiji?
Revizori će definitivne podatke ovjeriti do kraja mjeseca, ali konačne brojke neće odstupati od onih koje smo objavili.

Neto dobit iznosi 34,8 milijuna kuna što je dvostruko više nego godinu prije. Koji su razlozi takvog povećanja?
Dobit je bitno veća jer se povećanje ukupnog prihoda zasniva ne samo na povećanju broja prodajnih mjesta nego i na povećanju prodaje na lokacijama koje su starije od 12 mjeseci. Dakle, uz zadržavanje postojećih fiksnih troškova i marži došli smo do povećane dobiti koja je čak bila i iznad plana.

S kojim segmentom prodaje ste najzadovoljniji?
Magma razvija tri osnovna stupa – Sve za djecu preko Turbo limač koncepta, Sve za sport preko Turbo sport koncepta i Magma mode koja se sastoji od vlastitih robnih marki i franšiznih trgovina. Nastojimo uravnotežiti razvoj sva tri stupa jer na taj način najlakše rješavamo pitanje ukupnih troškova, otporniji smo na rizike konkurenata i lakše osvajamo tržišne udjele. Svaki segment ima drugu vrstu konkurencije, a prevelika koncentracija jednog od naših formata na nekom području zapravo je kontraproduktivna.

Spomenuli ste specifičnosti pojedinih lokacija. Kakve su razlike među tržištima u regiji?
Osim u Hrvatskoj, koja je naše dominantno tržište, Magma posluje u Bosni i Hercegovini, Srbiji i Sloveniji. S Turbo limačem zakoračili smo na sva četiri tržišta, s Turbo sportom pokrili smo Hrvatsku i otvorili prvu trgovinu u Sloveniju, a ove godine otvaramo i prve dvije trgovine u Srbiji. U BiH još nismo ušli s Turbo sport konceptom. Magma moda nazočna je u svim državama, osim u Sloveniji. Za franšizne trgovine na određene brendove nemamo niti pravo za neke države. Magma je i pred otvaranjem tri nova tržišta – Mađarske, Bugarske i Rumunjske gdje će ledolomac biti Turbo limač, i to na poziv operatora i vlasnika trgovačkih centara. Turbo sport, naravno, ima jaku konkurenciju, a Magmini modni brendovi se najprije moraju dokazati na postojećim tržištima.

Kako surađujete sa šoping-centrima?
Ovisi o onome što žele upravitelji i vlasnici takvih prostora. Operatori trgovačkih centara koji žele imati uravnoteženu ponudu žele s nama što širu i obuhvatniju suradnju. Ako je riječ o operatoru i vlasniku koji ujedno ima i vlastite trgovine iz naše djelatnosti, onda, naravno, postoji i konflikt interesa, pa je suradnja djelomična. Magma ima svoje standarde i, primjerice, u centru veličine 60.000 četvornih metara Turbo limač mora imati najmanje 1000 kvadrata i mora biti jedan od sidara.

Kako će Magma dočekati ulazak Hrvatske u Europsku uniju?
Nama će koristiti. Za dvanaest mjeseci poslovat ćemo na najmanje četiri tržišta koja su već sada u EU. Naš interes je da i ostale države u okruženju što prije uđu u EU jer će se naši troškovi bitno smanjiti. Hrvatska još ima cijeli niz carinskih stopa na višoj razini od EU. Magma ima velikih problema s neujednačenim propisima u zemljama u kojima danas posluje ili će uskoro poslovati. Naime, u Hrvatskoj, pa tako i u Srbiji i BiH, postoji cijeli niz propisa koji su prepisani iz regulative SFRJ. Prije nekoliko mjeseci imao sam tiskovnu konferenciju s temom kako je Jagodica Bobica postala opasnost za zapadni Balkan upravo zbog smiješne, da ne kažem tužne situacije, da artikl koji se prodaje u EU nije mogao biti prodavan u Hrvatskoj, BiH ili Srbiji.

Među prvima ste shvatili važnost prodora na tržišta u regiji. Kako komentirate najavu spajanja velikih nacionalnih tvrtki poput Todorićeva Agrokora i Miškovićeve Delte i da li i vi razmišljate o sličnom potezu?
Ne želim suditi o poslovnim potezima drugih, posebno zato što o tome ne znam previše. Spajanja i preuzimanja ovise o nizu razloga. Magmin rast je u proteklih 17 godina bio po 25 do 35 posto ako se gleda osnovna djelatnost. On je uvijek bio generički. Vjerujem da i u sljedećem razdoblju možemo zadržati tako snažnu stopu rasta bez obzira na akvizicije.

Jeste li detektirali neke kompanije za koje biste bili zainteresirani?
U našem segmentu tržišta u regiji postoji relativno mali broj tvrtki koje bi mogle biti predmetom našeg interesa. Kao što sam već rekao, Magma će i u idućem razdoblju imati dvoznamenkasti rast, a moguće akvizicije ovisne su o cijelom nizu vrlo specifičnih razloga na pojedinim tržištima.

Kad će se Magma naći na burzi?
Naš izlazak na burzu moguć je u relativno kratkom roku. Pravila burze mi ne dozvoljavaju da o tome govorim podrobnije.

Može li strana konkurencija ugroziti tržišni položaj Magme?
Na domaćem tržištu Turbo limač kao brend sa svojom ponudom i uslugom toliko je sveprisutan da bi drugi trebali uložiti vrlo mnogo novca za preuzimanje i malog tržišnog udjela. Robu koju mi prodajemo dijelom nude i hipermarketi. U proteklih 5-6 godina broj hipermarketa i njihov tržišni udio permanentno je rastao, ali je rastao i udio Magme. Konkurencija je nužna i ako je nema dolazi do prevelikog samozadovoljstva što sigurno negativno utječe na efikasnost pa posljedično i na konkurentnost.

Koliko se Magmi isplatio razvoj robnih marki poput Urban Republica, Coconuta i North Spirita s obzirom na vrlo jaku konkurenciju u segmentu mode?
Kompletan proizvod je osnovna vrijednost ove tvrtke. Razvoj vlastitog dizajna i koncepta u odjeći i obući posljedica je prilagodbe tržištu. Kad znate kakva je kupovna moć kupaca, kakve su preferencije u kvaliteti i bojama, kako tržište reagira na modne dikatate i kako prodati proizvod, normalno da je to lakše napraviti nama koji smo blizu naših tržišta, nego nekome tko je tisućama kilometara udaljen. To je bio naš logičan razvojni put. Na prvi pogled skup, zahtjevan i kompliciran, ali ipak uspješan.

Poznato je da većinu artikala proizvodite u Kini?
Proizvodimo ih onoliko koliko ih proizvode i ostali, a to znači gotovo sve. Magma je u Kini prisutna od 1989. kada je u bivšoj Jugoslaviji postala dozvoljena vanjska trgovina i privatnim osobama. Već tada je kompletna industrija igračaka, osim nekoliko izuzetaka, bila iseljena u Kinu. Od tada je iseljena i kompletna odjeća, obuća, sportski rekviziti, a sada se sprema i industrija automobila. Kina je tvornica svijeta, a Magma je mali kotačić. Oni koji ne proizvode tamo, to ne rade zbog političkih rizika i komplikacija s dopremom robe pa proizvode u Južnoj Americi ili Africi. Međutim, situacija je takva da nijedna država ne može konkurirati Kini po organizaciji i cijeni rada, bez obzira na njenu nerazvijenost i siromaštvo.




Kakva je razlika Kine danas u odnosu na 1989. godinu?
Razlika je takva da su to praktički dvije različite države. Devedesetih godina Kina je bila centralizirana i morali ste raditi s državnim tvrtkama od čega su najviše koristi imali posrednici iz Hong Konga i s Tajvana. Danas u Kini vlada prava tržišna utakmica. Naravno da ima rizika, da ste mnogo puta nezadovoljni i obeshrabreni brzinom ili kvalitetom.

Kako posluje Magmina tvrtka u Kini?
Magma International ltd u Hong Kongu prošle je godine udvostručila svoj prihod u odnosu na 2005., a tako će biti i ove godine.

Imate li među zaposlenima ljudi iz Hrvatske?
Nema, svih 20 su Kinezi. Od prije četiri mjeseca prvi put i direktor tvrtke u Hong Kongu je Kinez.

Jurčić je predstavio hvalevrijedan program

Kako danas gledate na razdoblje dok ste bili ministar i razmišljate li o tome da se vratite u politiku?
Ne razmišljam jer sam čovjek koji vrlo teško podnosi javne šamare, pogotovo kad su neopravdani. U hrvatskoj javnosti prevladava stav da je svaka iole veća poduzetnička aktivnost sumnjiva. Na djelu je antikapitalistička i antipoduzetnička svijest. Politika mora o tome voditi računa i na određen način se prilagoditi. Nedavno me zgrozila količina neukosti i neznanja koja se mogla iščitati u titlovima koje šalju gledatelji u emisiji “Nedjeljom u 2” u kojoj je gostovao dr. Ljubo Jurčić.

Kako ocjenjujete program SDP-a što ga je predstavio Jurčić?
Čini mi se da su dijelovi tog programa malo iskrivljeno došli u javnost. Reindustralizacija bi značila ravnomjeran regionalni razvoj. Profesor Jurčić je predstavio hvalevrijedan program koji u potpunosti može zadovoljiti birače SDP-a. Suprotstavljanja zbog gospodarskih programa novost su u hrvatskoj predizbornoj kampanji i to mora veseliti sve građane.

Vaš stav o predloženom uvođenju poreza na prinose od kapitala?
Ja sam na neki način kriva osoba za takvo pitanje, jer naravno da nikako ne bih želio plaćati više poreza. Ali razumijem smisao takvog prijedloga i po načelu socijalne pravednosti on je prihvatljiv. Osobno ne vjerujem da će umanjiti gospodarski rast. Ako stranke koje zastupaju radno-ovisno stanovništvo, a SDP je upravo takva stranka, žele ravnomjernije raspodijeliti porezno opterećenje, logično je da se zalažu za uvođenje i ovakvog poreza. Na biračima je da na temelju tako suprotstavljenih programa izaberu vladajuću većinu, a mnogo je bolje da to čine na osnovi alternativnih rješenja u gospodarskoj i poreznoj politici nego na osnovi “predpolitičkih” pitanja s kojima smo se zabavljali do prije koju godinu.

Troškovi podijeljeni, a vjetar je besplatan

Jeste li zadovoljni rezultatima marketinške kampanje Magme po ‘toplim morima’?
Jedrilica Karuba IV nalazi se na dvoipolgodišnjem putu oko svijeta. Koncept predstavljanja robnih marki na različitim točkama svijeta originalan je i čini mi se da je polučio efekte u javnosti. Kao i svaka kompanija koja ulaže u marketing, želimo smanjiti dio kolača koji odlazi ‘u ništa’. Snimanje smo iskoristili i za team building.

Pažnju je izazvalo i vaše krstarenje sa Čačićem, Žuvanićem, Matešom i Kuštrakom?
Jedrenje, a pogotovo u oceanskim uvjetima zahtjevan je i naporan sport. Članovi posade su bili moji prijatelji koji su već prije jedrili, kako sa mnom, tako i na drugim jedrilicama. Avionske karte su sami kupili, troškove prehrane smo ravnopravno dijelili, a vjetar je besplatan.

Autor: Goran Borković
15. ožujak 2007. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close