Dodatni udar na sektor: Najavljena zakonska izmjena dodatno zabrinjava proizvođače i ugostitelje

Autor: Marta Duić , 17. travanj 2021. u 09:29
Foto: Ivica Galovic/PIXSELL

Uz korona krizu kojoj se ne vidi kraja, ovo bi mogao biti dodatan udar na sektor, upozoravaju brojna udruženja.

Novi Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa 2020. do 2030. godine mogao bi biti dodatan udar na vinare, proizvođače alkoholnih pića te ugostitelje.

Prema pisanju medija predlaže se promjena graničnih vrijednosti dopuštene količine alkohola u krvi vozača i to na 0,0 promila, a provedba bi mogla početi već ove, ili najkasnije 2023. godine.

Sadašnja regulativa dopušta 0,5 promila alkohola u krvi uz iznimku profesionalnih i mladih vozača za koje vrijedi granica 0,0 promila.

Odgovorno uživanje

“Kao najneodgovornije u prometu najčešće navode mlade vozače kojima je već zakonski propisano 0,0 promila alkohola u krvi. Uz to, siguran sam da tih 0,5 ne čini veliku razliku u prometu i ne ugrožava sigurnost na cestama. Gastronomija i piće uvijek idu zajedno, i tu nije u pitanju opijanje nego uživanje u alkoholu.

Već nakon jedne do dvije čaše vina vi imate 0,5 promila alkohola u krvi, a kao ugostitelj vidim kako ljudi sve više koriste taxije popiju li malo više i tada niti ne razmišljaju o sjedanju za volan. Kontrole su kod nas općenito problem pa tako i u ovom slučaju, a ona bi trebale biti osnova.

Trebamo i dalje imati mogućnost da uživamo u čaši vina nakon obroka”, tvrdi Zlatko Puntijar, potpredsjednik Udruženja ugostitelja Zagreb.

Sličnog su stava i istarski vinari koji podržavaju odgovorno konzumiranje alkohola i zalažu se da na snazi ostane sadašnja regulativa.

Blažević

Svaka ozbiljna politička odluka trebala bi se temeljiti na dijalogu s industrijom na koju se odnosi.

“Uz korona krizu kojoj se ne vidi kraja i prosječan pad prodaje vina u istarskim vinarijama od 30 posto, ovo bi mogao biti dodatan udar na naš sektor. Istra se kvalitetom vina i ponudom pozicionirala kao vrhunska eno-gastro destinacija i smatramo da bi naša zemlja trebala uskladiti Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa s europskim vinskim zemljama poput Italije i Francuske u kojima je dozvoljeno 0,5 promila, dok je primjerice u Velikoj Britaniji dozvoljeno 0,8 promila u krvi”, ističe Nikola Benvenuti, predsjednik Vinistre.

Da je u pitanju potencijalno velik udarac na proizvođače smatra i David Štampar, vlasnik vinarije i predsjednik udruge vinara Hortus Croatiae.

“Ipak se nadam da se to neće dogoditi jer smo turistička zemlja. Takva odluka bi mogla negativno utjecati na naš turizam koji se uvelike temelji upravo na eno-gastro ponudi i sve je više gostiju koji zbog toga i dolaze u Hrvatsku”, smatra Štampar.

Šira slika

I same ugostitelje najavljena izmjena zabrinjava, a Matija Blažević, jedan od vlasnika riječkog Rakhia Bara koji se uz ugostiteljstvo bavi i proizvodnjom rakija i likera The Hogster upozorava kako je u ovom slučaju nužno gledati širu sliku.

“Svaka ozbiljna politička odluka bi se trebala temeljiti na dijalogu sa strukom/industrijom na koju će ta odluka izravno utjecati. Industrija alkoholnog pića već je dovoljno pogođena negativnim utjecajima pandemije zadnjih godinu dana, a već ranije je pogođena podizanjem trošarina na alkohol.

Naravno da je u cilju da sigurnost građana bude prioritet međutim treba razmotriti koliko je snažan utjecaj novog prijedloga na industriju alkoholnih pića, a ne mislim samo na nas proizvođače alkoholnih pića i ugostitelje nego i na industrije turizma i poljoprivrede.

0,5

promila trenutna je gornja zakonska granica dozvoljene razine alkohola u krvi vozača

Pitam se je li se tko prije ovog prijedloga zapitao koliko se novca uplati u državni proračun putem trošarina na alkoholna pića i putem poreza na potrošnju?Ili pak koliko ljudi se zapošljava u sektorima ne samo proizvodnje i usluživanja pića već i poljoprivrednika koji opskrbljuju nas proizvođače”, poručuje Blažević.

Većina zagovara odgovorno konzumiranje alkohola i želi da 0,5 promila ostane donja granica, a u Nacionalnoj udruzi ugostitelja i u pomicanju granice na 0, 0 vide i pozitivne strane.

“0.5. je svakako bolja opcija jer u prometu nisu problem mali promili. Svakako vjerujemo da 0.0 nije dobra odluka i nadamo se da će vladajući još jednom razmislit prije nego li stupi na snagu. Ipak, uvede li se 0,0 promila, svi će biti mirniji, možda će čak i više piti i opustiti, time bi se možda čak i povećala konzumacija i popravilo katastrofalno stanje u ugostiteljstvu, a možda i u prometu taxi uslugama”, tvrdi Jelena Tabak, predsjednica Nacionalne udruge ugostitelja.

Komentirajte prvi

New Report

Close