Iako pravilnici postoje, građani ne znaju kakvu hranu jedu

Autor: Božica Babić , 07. prosinac 2005. u 01:00

Cilj je projekta utvrditi sadrže li doista proizvodi sve sastojke propisane pravilnicima

Hrvatska će uskoro dobiti svoj prvi projekt radnog naziva Usporedno testiranje prehrambenih proizvoda. Odluku o toj inicijativi, sukladno obvezama iz Nacionalnog programa zaštite potrošača za razdoblje 2005.-2006., donijelo je Vijeće za zaštitu potrošača, savjetodavno tijelo imenovano od Vlade RH, kojim predsjeda ministar Branko Vukelić. Upravo stoga Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva ovih dana priprema objavu natječaja s pozivom udrugama za zaštitu potrošača neka se angažiraju u provedbi projekta, čiji je cilj ispitati kakvoću i zdravstvenu ispravnost desetak prehrambenih artikala, najavljuje Željka Lukačević-Subotić, načelnica Odjela za zaštitu potrošača u Upravi za trgovinu pri Ministarstvu gospodarstva, rada i poduzetništva. “Prehrambeni proizvodi od vitalne su važnosti u svakodnevnom životu ukupne populacije, posebno su bitni za djecu i mladež te generaciju treće životne dobi i upravo je taj element bio presudan u odluci Vijeća da se prvo usporedno testiranje provede na prehrambenim namirnicama”, objašnjava načelnica Lukačević-Subotić te podsjeća da su zdravstvena ispravnost i kakvoća hrane jedan od prioriteta koje utvrđuju i naš Nacionalni program zaštite potrošača, ali i propisi Europske komisije. Navodi kako je izbor osam proizvoda, koji će biti podvrgnuti prvom usporednom testiranju, rezime opsežnih konzultacija obavljenih s ovlaštenim laboratorijima, pravnim i prehrambeno-biotehnološkim fakultetima, ali i trgovcima te nekim drugim institucijama.Naime, postoje saznanja da upravo kod tih proizvoda mogu postojati određeni problemi koji se mogu reflektirati kroz njihovu kakvoću i stoga su izabrani za analizu. “Cilj projekta nije diskreditacija proizvođača, odnosno trgovaca. Isključiva namjera je usporednim testiranjem utvrditi sadrže li doista spomenuti proizvodi sve sastojke propisane pravilnicima, odnosno u kojoj ih mjeri sadrže”, pojašnjava Lukačević-Subotić i dodaje kako će dobiveni rezultati biti javno objavljeni. “Potrošači imaju pravo na potpunu informaciju, moraju znati što točno kupuju kako bi se lakše odlučili žele li upravo takav proizvod”, kaže i podsjeća kako su pravo na informaciju i pravo izbora dva osnovna prava utvrđena Deklaracijom UN-a.

Za provedbu ovoga projekta, čiji rezultati po odluci Vijeća moraju biti poznati do 30. travnja 2006. godine, rezervirano je 200.000 kuna, a bude li taj iznos nedostatan postoji mogućnost povećanja iz proračunskih sredstava za sljedeću godinu. U Hrvatskoj postoji čak 19 udruga za zaštitu potrošača, sve su pozvane na sudjelovanje uz uvjet da se mogu natjecati za najviše pet proizvoda koje potom moraju dati na testiranje ovlaštenim laboratorijima, i to tako da se provede usporedna analiza istovrsnog artikla od pet različitih proizvođača.Načelnica Lukačević-Subotić podsjeća da u skladu s propisima o zdravstvenoj ispravnosti i kakvoći svaki proizvod ima pravilnik koji točno definira sadržaj i količine sastojaka koje određeni proizvod mora imati, i to je osnovna referenca od koje se ne smije odstupiti. Princip aktivnosti vrlo je jednostavan, potrošač (udruga) izabere primjerice jogurt ili maslinovo ulje od pet proizvođača (bilo domaćih, bilo uvoznih) i odnese ih na testiranje nekom od ovlaštenih laboratorija. Obveza udruga je dobivene podatke publicirati, i to ne samo preko vlastite internetske stranice, nego i medija (TV, novine, radio), odnosno u brošurama i informativnim letcima koje će potom besplatno dijeliti građanima-potrošačima. Inače, udruge za zaštitu potrošača u susjednoj Sloveniji već su stekle zavidna iskustva u uporednim testiranjima proizvoda. U svom glasilu redovito imaju podatke takvih analiza, a do sada su testirali brojne (ne)prehrambene proizvode. Koliko su daleko odmakli naši susjedi u tim aktivnostima, ilustrativno svjedoči podatak da su proveli čak i analizu kakvoće svijeća.

Komentari (2)
Pogledajte sve

u ministarstvu kazu kako je to samo za pocetak akcije treba vjerovati da ce odrzati rijec

Iznos od 200.000 kuna ne uvjerava me u ozbiljnost pristupa ovom projektu.

New Report

Close