Hotelski sektor na Mediteranu na meti ulagača, što može ponuditi Hrvatska?

Autor: Marija Crnjak , 12. listopad 2023. u 05:33
Izazov za ulagače predstavlja i dalje vrlo rascjepkana vlasnička struktura hotela/Z. Barišin/PIXSELL

Investicijska dinamika vraća se na razine prije pandemije.

Unatoč relativno nestabilnoj makroekonomskoj situaciji, hotelski sektor na Mediteranu ostaje izazov za globalne investitore koji ne razmišljaju hoće li zbog sezonalnosti ostvariti prihod u šest ili 12 mjeseci.

U to ih je uvjerio i relativno brz oporavak industrije nakon covida, te snažna potražnja za putovanjima, zbog čega nema sumnje da se očekuje investicijska dinamika kakva je bila prije pandemije, istaknuto je na konferenciji “Resort and Residential Hospitality Forum” koja se održava u Lisabonu.

Ova su razmišljanja u potpunosti u skladu s prognozama koje daje Američka komora za gospodarstvo u Hrvatskoj (AmCham) te analitičari Svjetske banke, o tome da je regija u kojoj je Hrvatska (srednja i južna Europa) u snažnom fokusu globalnih ulagača.

Šok skupog novca

Rast cijena financiranja situacija je koja je zahvatila cijelo tržište, i tu nema zemalja koje su u komparativnoj prednosti.

Rascjepkana struktura
Kad je hotelski sektor u pitanju, čulo se u Lisabonu, izazov za ulagače predstavlja i dalje vrlo rascjepkana vlasnička struktura hotela, mnoštvo hotela u obiteljskom vlasništvu, što daje brojne mogućnosti za iskusne investitore. Brian Betel iz fonda Activum podsjeća da postoje mnoga poboljšanja koja se mogu napraviti s imovinom u obiteljskom vlasništvu, iako je teško biti konkurentan na tržištu visokih kamatnih stopa.

“I dalje smo jako uzbuđeni zbog južne Europe, posebno južne Italije, koja je zakoračila u luksuzni segment. Malo nas brine tržište s tri zvjezdice, ali smatramo da tu ima puno mogućnosti za stvaranje dodane vrijednosti,” kaže Betel, te dodaje kako postoji mnogo novca koji nije uložen u sektor, zbog opreza oko povrata u projektima koji nisu u visokoj fazi razvoja.

Rob Mangan, direktor Bain Capitala, podsjetio je kako ulagači tradicionalno traže razvijene projekte s već postojećom infrastrukturom i osobljem, zbog čega je pronalazak prave prilike izazovan. Njegov fond upravo razvija hotel s Marriottom na jezeru Como, dalje traže prilike po Italiji, no ne ide im lako, jer troškovi financiranja rastu i rastu.

“Hoteli nude puno operativnih mogućnosti u smislu dodane vrijednosti i mnogi institucionalni fondovi to vide. No ne vidim da ulaze u nedovoljno razvijenu imovinu s dodanom vrijednošću, ali kao i kao prodavač i kao kupac, vjerujem da ćemo uskoro vidjeti više kupaca,” kaže Mangan.

Li Zhang, viši potpredsjednik Brookfield Asset Managementa primijetio je da se novi globalnio igrači useljavaju u Španjolsku, iako su i dalje izazov visoke cijene. Rast cijena financiranja situacija je koja je zahvatila cijelo tržište, i tu nema zemalja koje su u komparativnoj prednosti, no kako su pokazala istraživanja stručnjaka i predstavnika ulagača, najvažniji faktori za strane investicije su transparentnost pravila koja maksimalno zatvaraju mogućnosti za korupciju, potom porezne stope i porezna stabilnost, kao i infrastruktura.

Jačanje globalizacije
Analiza kuće Kearney pokazala je optimizam globalnih investitora u ovoj godini, značajno bolji nego lani, s 83 posto ispitanih ulagača koji planiraju povećanje izravnih stranih ulaganja u iduće tri godine, nasuprot 76 posto u 2022. godini. Njihova očekivanja uključuju i jačanje globalizacije, ali i izazove poput rasta cijena sirovina i geopolitičkih napetosti i nestabilnosti na tržištima u razvoju.

No, kako je na AmChamovom ručku početkom tjedna rekao Marko Derča, partner u Kearneyu, za Hrvatsku se za privlačenje ulaganja valja fokusirati i na industrije s visokom dodanom vrijednošću te jačanje tehnoloških i inovacijskih sposobnosti. Ulaganja u hotelski sektor zanimljiva su i u segmentu održivosti i digitalizacije, što su također top prioriteti za globalne ulagače kad gledaju kamo će plasirati svoj novac.

Komentirajte prvi

New Report

Close