Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Modna kuća Estare Culto ostvarila 55 posto veći prihod od prodaje

Autor: Antonela Zečević
30. svibanj 2008. u 06:30
Podijeli članak —

Estare Culto nudi i individualne dizajne i izradu odjeće za imućnije koji će za odjeću krojenu isključivo za njih izdvojiti i do 15 ili 20 tisuća kuna

Da u hrvatskoj tekstilnoj industriji nije sve tako crno, pokazuje primjer tvrtke Estare Culto modna odjeća koja u svom poslovanju slijedi samo uzlazni poslovni i modni trend. Ta je kompanija pod vodstvom Nikole Mikića u prva četiri mjeseca 2008. godine ostvarila 55 posto veći prihod od prodaje na domaćem i inozemnom tržištu u odnosu na isto razdoblje prošle godine, dok je samo na inozemnom tržištu prihod od prodaje u istom razdoblju porastao za 22 posto. U 2007. Estare Culto je preuzeo dugogodišnji menadžer i poduzetnik iz tekstilne branše Nikola Mikić, koji je godinu dana prije preuzimanja bio predsjednik Uprave Herucove proizvodnje odjeće.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Ugovor s Rusima
“U uvjetima kada je pozicioniranje na tržištu vrlo zahtjevan posao s obzirom na nemilosrdnu konkurenciju, Estare Culto najavljuje ekspanziju vlastite robne marke, što se razlikuje od tzv. ”lohn“ posla, na jedno od trenutačno najjačih svjetskih tržišta – ono rusko”, rekao je za Poslovni dnevnik Nikola Mikić. Naime, sklopljen je ugovor s ruskom distribucijskom tvrtkom koja u svojoj mreži ima više od 50 trgovina pa će se tako pored samog moskovskog Crvenog trga prodavati hrvatski brend Estare Culto. Osim na ruskom tržištu, odjeća ovog brenda prodaje se na talijanskom, američkom, grčkom te tržištima Irske, Bugarske, Rumunjske, Kanade i Austrije. Tvrtka je već ostvarila kontakte s potencijalnim uvoznicima pa se tako već u prvoj sezoni očekuje povećanje izvoza za 70 posto. Osim razvoja i proizvodnje vlastitig brenda, Estare Culto radi “lohn” poslove za neke od najvećih svjetskih modnih imena kao što su, primjerice, Escada, Calvin Klein, Givenchy, ali i za veliku njemačku tvrtku Odermark. Upravo je obitelj Brinkmann između raznih drugih tvornica dijem svijeta odabrala Estare Culto za izradu muških odijela za Odermark brand. Zbog rasta tvrtke pojavila se potreba za novim zaposlenicima te s ponosom Mikić ističe “tvrtka će zaposliti novih stotinu zaposlenika”. “Potreba se javila zbog toga što stari kupci žele povećati kapacitete, tu su i novi kupci kojima treba prilagoditi tempo, ali i zbog prirodnog odljeva radne snage”, objasnio je Mikić i dodao da se njegovim radnicima neto plaća povećala za 12 posto u odnosu na prva četiri mjeseca 2007., dok im je raznim stimulacijama još u travnju osigurao dodatnih 10 posto. U Estare Cultu su mišljenja da tekstilna industrija u Hrvatskoj ima što ponuditi i na domaćem, ali i na inozemnom tržištu, ali da se moraju napraviti neke prilagodbe kao što su to učinile i tekstilne branše u razvijenijim zemljama. Domaća tekstilna industrija te industrija kože i obuće je niskoakumulativna, odnosno neprofitabilna grana koju karakterizira postojanje nekoliko vrlo bitnih problema koji je već godinama prate. To je zapošljavanje ženske radne snage, relativno loše plaćene, što nije samo problem u Hrvatskoj nego i u svijetu. Proizvodnje su se davno premjestile iz Njemačke, Italije, Nizozemske, Francuske i Italije na jeftinija tržišta radne snage, a hrvatsko tržište radne snage to više nije. Opstanak cijele tekstilne industrije je moguć primarno kroz uvođenje novih tehnologija, novih organizacija, nove opreme. Također, potrebno je prevladati tradicionalnu boljku koja se odnosi na mnogo praznih hodova, a koje više nitko ne plaća. Mikić oporavak tekstilne industrije u Hrvatskoj vidi u potrebi veće proizvodnje vlastitih brendova, ali i u mogućnosti prodaje vlastitog znanja.

Da u hrvatskoj tekstilnoj industriji nije sve tako crno, pokazuje primjer tvrtke Estare Culto modna odjeća koja u svom poslovanju slijedi samo uzlazni poslovni i modni trend. Ta je kompanija pod vodstvom Nikole Mikića u prva četiri mjeseca 2008. godine ostvarila 55 posto veći prihod od prodaje na domaćem i inozemnom tržištu u odnosu na isto razdoblje prošle godine, dok je samo na inozemnom tržištu prihod od prodaje u istom razdoblju porastao za 22 posto. U 2007. Estare Culto je preuzeo dugogodišnji menadžer i poduzetnik iz tekstilne branše Nikola Mikić, koji je godinu dana prije preuzimanja bio predsjednik Uprave Herucove proizvodnje odjeće.

Ugovor s Rusima
“U uvjetima kada je pozicioniranje na tržištu vrlo zahtjevan posao s obzirom na nemilosrdnu konkurenciju, Estare Culto najavljuje ekspanziju vlastite robne marke, što se razlikuje od tzv. ”lohn“ posla, na jedno od trenutačno najjačih svjetskih tržišta – ono rusko”, rekao je za Poslovni dnevnik Nikola Mikić. Naime, sklopljen je ugovor s ruskom distribucijskom tvrtkom koja u svojoj mreži ima više od 50 trgovina pa će se tako pored samog moskovskog Crvenog trga prodavati hrvatski brend Estare Culto. Osim na ruskom tržištu, odjeća ovog brenda prodaje se na talijanskom, američkom, grčkom te tržištima Irske, Bugarske, Rumunjske, Kanade i Austrije. Tvrtka je već ostvarila kontakte s potencijalnim uvoznicima pa se tako već u prvoj sezoni očekuje povećanje izvoza za 70 posto. Osim razvoja i proizvodnje vlastitig brenda, Estare Culto radi “lohn” poslove za neke od najvećih svjetskih modnih imena kao što su, primjerice, Escada, Calvin Klein, Givenchy, ali i za veliku njemačku tvrtku Odermark. Upravo je obitelj Brinkmann između raznih drugih tvornica dijem svijeta odabrala Estare Culto za izradu muških odijela za Odermark brand. Zbog rasta tvrtke pojavila se potreba za novim zaposlenicima te s ponosom Mikić ističe “tvrtka će zaposliti novih stotinu zaposlenika”. “Potreba se javila zbog toga što stari kupci žele povećati kapacitete, tu su i novi kupci kojima treba prilagoditi tempo, ali i zbog prirodnog odljeva radne snage”, objasnio je Mikić i dodao da se njegovim radnicima neto plaća povećala za 12 posto u odnosu na prva četiri mjeseca 2007., dok im je raznim stimulacijama još u travnju osigurao dodatnih 10 posto. U Estare Cultu su mišljenja da tekstilna industrija u Hrvatskoj ima što ponuditi i na domaćem, ali i na inozemnom tržištu, ali da se moraju napraviti neke prilagodbe kao što su to učinile i tekstilne branše u razvijenijim zemljama. Domaća tekstilna industrija te industrija kože i obuće je niskoakumulativna, odnosno neprofitabilna grana koju karakterizira postojanje nekoliko vrlo bitnih problema koji je već godinama prate. To je zapošljavanje ženske radne snage, relativno loše plaćene, što nije samo problem u Hrvatskoj nego i u svijetu. Proizvodnje su se davno premjestile iz Njemačke, Italije, Nizozemske, Francuske i Italije na jeftinija tržišta radne snage, a hrvatsko tržište radne snage to više nije. Opstanak cijele tekstilne industrije je moguć primarno kroz uvođenje novih tehnologija, novih organizacija, nove opreme. Također, potrebno je prevladati tradicionalnu boljku koja se odnosi na mnogo praznih hodova, a koje više nitko ne plaća. Mikić oporavak tekstilne industrije u Hrvatskoj vidi u potrebi veće proizvodnje vlastitih brendova, ali i u mogućnosti prodaje vlastitog znanja.

“Danas se u svijetu traže male serije ili ručni rad. Izrađuje se komad po komad. Dakako, ne mora to biti odjevni predmet izrađen isključivo po mjeri, ali mora biti jedinstven jer nitko više ne voli odjeću iz masovne proizvodnje, a na što naši proizvođači nisu spremni”, kaže Mikić. Tako se za Estare Culto, osim u vlastitim pogonima u Zagrebu i Velikom Trgovišću, u koje će se u skorije vrijeme preseliti i zagrebačka proizvodnja, proizvodi u Makedoniji, Srbiji i Turskoj. Mikić smatra da bi i država trebala povećati svoju ulogu u tekstilnoj branši jer iako su poticaji krenuli u tom smijeru, pitanje je koliko su zakasnili te koliko će ljudi iz branše zbog toga propasti. Povukao je paralelu i rekao da se na ukupno 28 tisuća zaposlenih u prošloj godini u tekstilnoj djelatnosti podijeli ukupno 20 milijuna kuna poticaja s kojima realiziraju izvoz od 1,70 milijardu dolara, dok – primjerice – hrvatska brodogradnja izveze za 1,170 milijardu dolara, no da njihovi poticaji od strane države iznose nekoliko stotina milijuna kuna. “Međutim, problem nije samo u državi već i u poslodavcima koji misle da je vrijeme za njih stalo prije 15-20 godina i ne prilagođavaju se tržišnim okolnostima jer tekstilna branša nije u lošoj situaciji ako je tvrtka dobro organizirana i ima dobro tržište”, kaže Mikić. Odnedavno je Estare Culto član i hrvatskog tekstilnog klastera od čijeg članstva veoma skoro očekuju i prve rezultate. Prema programu tog klastera, rezultati bi se trebali vidjeti u izgradnji regionalnih tržišnih sposobnosti, zatim kompenziranju određenih resursa, kao i održavanju i izgradnji partnerskih odnosa i u zajedničkom nastupu prema državnim potporama. Ipak, jedan od najvažnijih aduta tvrtke Estare Culto, koja nudi tzv. Total Look, što znači odijevanje od glave do pete, a podrazumijeva osim odjevnih predmeta i cipele, torbe i druge modne dodatke, njihov je dizajner Dalibor Betti. Ovaj renomirani domaći i međunarodni dizajner pod okriljem Estare Culta nalazi se već pet godina, a došao je kao akvizicija iz Linee Exlusive. Njegove modele nose brojni poslovni ljudi kao što su, primjerice, oni iz osiguravajućih društava, velikih hotelskih lanaca, institucija te T-Mobilea ili razni političari i strani diplomati.

Zahtjevan posao
Također, Estare Culto odijeva sve voditelje Hrvatske televizije, a posebno su kreirana odijela za voditelje Eura 2008. i Olimpijskih igara u Pekingu. Sada je veoma zaposlen jer se nalazi u veoma dinamičnom razdoblju izrade kolekcije za proljeće/ljeto 2009. godine koja mora biti spremna za 26. 6., kada dolaze kupci. Na pitanje koja mu je najdraža kolekcija, Betti kaže da je nema jer je svaka nova kolekcija priča i posao sam za sebe i treba je napraviti kao da se radi prvi put. “Dizajnerski je posao veoma zahtjevan jer od dizajnera zahtijeva cjelokupan angažman, počevši od odabira tkanine, udovoljavanja tržištu, dok se istovremeno trebaju zadovoljiti i vlastite vizije, kao i zadani budžet i rokovi”, kaže Dalibor Betti i dodaje da ženska kolekcija u prosjeku sadrži oko 180 različitih modela, dok muške kolekcije imaju od 90 to 110 modela, i to dva puta godišnje za obje sezone“. Što se tiče trendova, Betti primjećuje da ljudi u Hrvatskoj sporije reagiraju na trndove, odnosno da ih prihvaćaju teško i sa odmakom. Estare Culto nudi i individualne dizajne i izradu odjeće koji će za iradu dizajna i odjeće isključivo za njih izdvojiti i do 15 ili 20 tisuća kuna. ”Takvi klijenti ne pitaju za cijenu jer znaju da će dobiti najkvalitetniju i najbolju stvar te da se zbog njih mora angažirati oko sedam ljudi”, rekao je Betti.

Osnivanje modnog klastera u Hrvatskoj i pomoć ljudima iz tekstilne branše

Skori ulazak Hrvatske u europsku obitelj te moguću potražnju za hrvatskim dizajnom odjeće iz drugih zemalja svijeta shvatili su kao ozbiljnu i zadnju priliku da se tržište konsolidira i pripremi za nadolazeću nemilosrdnu konkurenciju. “Probleme u kojem se modno tržište nalazi kao i prepreke za daljnji razvoj uvidjeli smo kada su nas počeli pozivati na slične modne događaje u Torontu i Londonu, a za koje je bilo potrebno osigurati garancije proizvođača da ćemo moći isporučiti zatražene količine odjeće u određenom roku”, kaže Viktor Drago i dodaje, “međutim kod nas je ta proizvodnja organizirana manufakturno”. Neda Makjanić-Kunić, jedna od pionirki u modnom biznisu, smatra da će osnivanje modnog klastera uvelike pomoći mladim ljudima iz te branše jer će im osim podrške pružiti i logistiku kao i neophodan marketing i PR. “Putem klastera mladi će ljudi moći izaći iz garaža i dobiti potrebnu pomoć u izradi te odjeće jer će im se osigurati prostor i sva potrebna sredstva za rad”, kaže Makjanić-Kunić. “Osnivanje klastera je proces koji zahtijeva izbor klaster-menadžera, a potrebno je ući u svaku od tih malih tvrtki i vidjeti njihove bilance, napraviti analize te definirati jasne izvore financiranja”, navodi dalje Kovačević. Taj savez smatra velikom šansom za sve male i srednje tvrtke koje će dobiti mogućnost povezati se sa sličnim asocijacijama s područja EU koje je gladno hrvatskog dizajna. “Proces konsolidacije hrvatskog modnog tržišta je u neku ruku bio obrnut”, izjavio je Viktor Drago, “jer se nisu najprije rješavali problemi proizvodnje, nego je prvo procvjetao marketing i odnosi s javnošću što se vidi i u vrijednosti medijskih objava koje po sezoni prelaze 15 milijuna kuna. S obzirom na to da sam dosta vremena proveo u Italiji radeći za jednu njihovu modnu marku, vidio sam kako se to treba raditi”, dodaje Drago.

Vlastita distribucija

Iako je Heruc Galerija najveći domaći kupac Estare Culto modne odjeće, Nikola Mikić najavio je i postupan prelazak na vlastitu distribuciju u idućem trogodišnjem razdoblju. “Otvorit ćemo vlastite trgovine po Slavoniji, Istri te u Splitu, Zagrebu, Zadru, Rijeci, ali moram reći da Zagreb neće biti prvi”, napomenuo je Mikić.

Autor: Antonela Zečević
30. svibanj 2008. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close