Boris Lozić je na mjestu predsjednika Uprave Lidla Hrvatska još od 2015. godine. Prije dolaska u Hrvatsku na poziciju predsjednika Uprave, radio je kao direktor prodaje i logistike u Lidlu Slovenija gdje se zadržao tri godine te je potom svoj karijerni put nastavio kao član Uprave za prodaju i logistiku u Lidlu Švicarska.
U intervjuu za Večernji list i Poslovni dnevnik govori o novoj Lidlovoj komunikaciji, tržišnoj poziciji u Hrvatskoj, trendovima u maloprodaji te sličnostima, ali i razlikama u poslovanju u Hrvatskoj i Sloveniji.
Javnosti je globalno predstavljena nova Lidlova komunikacija, zašto se Lidl odlučio na taj korak?
Želimo dodatno osnažiti naš brend i jasno pokazati što predstavljamo na svim tržištima na kojima poslujemo. Ova kampanja rezultat je naše ambicije da nadogradimo snažan DNK diskontnog trgovca, na koji smo ponosni, ali i istaknemo da je Lidl više od dobrog omjera cijene i kvalitete – on je brend koji stvara dodatnu vrijednost.
Kampanja koju smo istovremeno pokrenuli u 31 zemlji ističe našu snagu kao međunarodnog brenda, ali i prepoznaje važnost lokalne prilagodbe jer želimo biti bliski ljudima tamo gdje žive. Konkretni primjeri toga u Hrvatskoj su naša dugogodišnja suradnja sa stotinama domaćih dobavljača, naš brend Okusi zavičaja, partnerski odnosi s organizacijama koje pružaju pomoć potrebitima, edukativni projekt Mali heroji s HGSS-om te podrška sportu i zdravom načinu života kroz partnerstva s HNS-om, HRS-om i Hrvatskim školskim sportskim savezom.
Što znači ‘Isplati se.’ kao slogan?
Slogan “Isplati se.” je obećanje koje ispunjavamo prema svojim kupcima, svojim zaposlenicima, svojim partnerima, ali i okolišu. “Isplati se.” je i vodeće načelo našeg brenda i činjenicu da našim kupcima nudimo stvarnu vrijednost – od svakodnevnog dobrog omjera cijene i kvalitete u košarici do naše društvene odgovornosti. Čvrsto vjerujemo da bi svatko trebao imati pristup visokokvalitetnim, a istovremeno održivim proizvodima.
S druge strane, slogan se lako povezuje s konkretnim iskustvima, a istodobno je dovoljno fleksibilan da odražava međunarodni karakter Lidla. U svakoj zemlji razvili smo nacionalnu interpretaciju koja prenosi isto značenje, ali na način koji se najbolje uklapa u lokalnu kulturu i jezik. Na njemačkom je tako npr. Lohnt sich, na engleskom “More to value”, na slovenskom “Splača se”. To omogućuje da poruka Lidla bude jednako snažna i relevantna, bilo da govorimo o Hrvatskoj ili drugom tržištu.
Što biste rekli da je kupcima najvažnije nakon omjera cijene i kvalitete?
Današnji kupci s punim pravom očekuju više, dodatnu vrijednost koja nadilazi samu kupnju. Traže svježe, sigurne i odgovorno proizvedene proizvode, žele podržati domaću proizvodnju i biraju održiva pakiranja. U konačnici, važno im je da svojim izborom pridonose pozitivnim promjenama u zajednici.
Kakva je tržišna pozicija Lidla u Hrvatskoj danas u odnosu na vaše početke, što se promijenilo?
Kada smo 2006. godine otvorili prvih 13 trgovina u Hrvatskoj, Lidl je bio novi igrač na tržištu. Imali smo 400 zaposlenika, skroman asortiman, ali i jasnu ambiciju. Željeli smo izgraditi asortiman vrhunske kvalitete koji će se temeljiti na snažnoj podršci hrvatskom gospodarstvu. Tijekom godina kroz brojne suradnje s domaćim dobavljačima, izgradili smo povjerenje kupaca, stalno unaprjeđujući ponudu. Danas, 19 godina kasnije, Lidl je peta najveća tvrtka u Hrvatskoj po prihodima (prema podacima FINA-e), s 112 trgovina, tri logistička centra – u Jastrebarskom, Perušiću i Križu i upravnom zgradom u Velikoj Gorici.
Najposjećeniji smo trgovački lanac za velike kupnje i vodeći po pozitivnom imidžu brenda. Uz to, prvi smo prehrambeni maloprodajni lanac po visini prosječne neto plaće radnika. Ponosan sam što iza svega ovoga bez dileme stoji rad i trud 3800 naših zaposlenika u Hrvatskoj. Vjerujem da ovakav uspjeh donosi odgovornost, ne samo prema kupcima i zaposlenicima, nego i prema zajednici u kojoj poslujemo. Zato smo proteklih godina sustavno ulagali u društveno odgovorne inicijative. Kroz donacije u novcu i proizvodima, putem mreža Caritasa i socijalnih samoposluga, donirali smo više od dva milijuna eura. Aktivno surađujemo sa svim Bankama hrane Crvenog križa u Hrvatskoj, s ciljem smanjenja bacanja hrane i pomoći najugroženijima.
Osim toga, u partnerstvu s udrugama godinama provodimo ekološke akcije čišćenja jama, špilja, rijeka i podmorja. Do danas je iz prirode uklonjeno više od 300 metara prostornih otpada, a samo prošlog mjeseca, u suradnji s WWF-om, iz mora oko Malog Lošinja izvučeno je više od pola tone ribolovnog otpada. Takvim projektima želimo pokazati da poslovni uspjeh mora i može ići ruku pod ruku s brigom za okoliš i zajednicu. Od diskontnog lanca Lidl je izrastao u jednog od ključnih pokretača gospodarskog rasta, generatora novih radnih mjesta i pouzdanog partnera domaćim proizvođačima. Bez lažne skromnosti, podižemo standarde u maloprodaji i proizvodnji i prepoznati smo kao poželjan poslodavac te društveno odgovorna kompanija.

Često naglašavate koliko vam je važna suradnja s domaćim i malim dobavljačima, pokrenuli ste i vlastiti brend domaćih proizvoda. Koliko je kupcima važno kupovati domaće?
Naši kupci sve više traže transparentnost, žele znati odakle proizvod dolazi i tko ga proizvodi. Dostupnost domaćih proizvoda pritom im je izuzetno važna jer domaće povezuju s kvalitetom, svježinom i autentičnošću, ali i s podrškom domaćoj ekonomiji, očuvanju radnih mjesta i razvoju malih proizvođača. To potvrđuju i konkretni rezultati. Kada smo počeli poslovanje u Hrvatskoj, surađivali smo s oko 180 domaćih dobavljača. Danas ih je gotovo 400, a samo u 2024. godini s njima smo ostvarili promet od približno 500 milijuna eura. Tijekom godine domaći partneri na naše police plasiraju oko 3200 proizvoda, bilo da je riječ o redovnoj ponudi, ili tematskim akcijskim tjednima.
Posebno smo ponosni na našu robnu marku Okusi zavičaja, koju smo pokrenuli 2013. godine s ciljem da podržimo domaću proizvodnju, tradiciju i domaće specijalitete. Danas je to jedan od najprepoznatljivijih brendova domaćih prehrambenih proizvoda na tržištu. Važno je ovdje naglasiti da suradnja s domaćim proizvođačima nije samo pitanje ponude, ona znači i kraće lance nabave, svježije namirnice, manji utjecaj na okoliš i jačanje lokalnih zajednica. Naši standardi kvalitete su iznad industrijskih, Lidlovi zahtjevi nadilaze čak i IFS certifikat, koji se smatra zlatnim standardom u proizvodnji hrane. Zahvaljujući toj suradnji, mnogi naši partneri su od malih proizvođača izrasli u uspješne tvrtke koje danas zapošljavaju više ljudi, šire poslovanje i izvoze izvan granica Hrvatske.
Plasiraju li vaši domaći dobavljači svoje proizvode u Lidlove trgovine u drugim zemljama?
Svakako. Trenutačno čak 70 domaćih dobavljača koristi Lidlovu međunarodnu mrežu za izvoz svojih proizvoda. Samo prošle godine izvezeno je oko 500 proizvoda u 26 zemalja diljem Europe u kojima posluje Lidl, čime je ostvaren prihod od gotovo 100 milijuna eura. To je najbolji pokazatelj koliko je naša suradnja s domaćim proizvođačima snažna, uspješna i dugoročno održiva.
Kakvi su vam planovi za nastavak poslovanja u Hrvatskoj?
Ako se vratimo na početke Lidla i zbrojimo kompletnu investiciju u Hrvatskoj do danas, riječ je o gotovo milijardu eura, što govori samo za sebe. Plan nam je nastaviti investirati u Hrvatsku i dugoročno jačati svoju tržišnu poziciju kroz inovacije i konkretne lokalne inicijative. Naš generalni strateški cilj u svijetu i Hrvatskoj je održivo poslovanje na svim razinama. Što se tiče širenja prodajne mreže, prije nekoliko tjedana smo u zagrebačkom Središću otvorili 112. trgovinu u Hrvatskoj, a do kraja poslovne godine planiramo otvorenje još četiri nove trgovine. Iduće godine obilježavamo već 20. godinu poslovanja u Hrvatskoj. U povodu toga planiramo niz aktivnosti i pogodnosti za naše kupce i zaposlenike, čekaju ih uistinu brojna iznenađenja.
I za kraj, prije otprilike godinu dana preuzeli ste i vodstvo Lidla u Sloveniji pa ste tako danas predsjednik Uprave u obje zemlje. Kakvi su prvi dojmovi vođenja dvije zemlje?
Preuzimanje vodstva Lidla u Sloveniji uz Hrvatsku svakako je izazov, ali i sjajna prilika za daljnje unaprjeđenje naših procesa i strategija u obje zemlje. Tržišta te dvije zemlje imaju sličnosti u očekivanjima kupaca – svježina i kvaliteta proizvoda, domaći proizvodi, održivost i doprinos lokalnoj zajednici. Naravno da svaka zemlja ima i svoje specifičnosti, što zahtijeva prilagodbu lokalnih inicijativa i kampanja, ali upravljanje objema zemljama omogućava primjenu najboljih praksi, čime jačamo sinergiju i inovativnost.
Sve ovo je zajednički napor mojih hrvatskih i slovenskih kolega iz jedinstvene uprave za obje zemlje, kao i svih naših zaposlenika u skladištima, trgovinama, centrali. Bez svih njih, ne bismo imali ovako dobre rezultate. I baš zato želio bih posebno zahvaliti svima njima, istaknuti njihovu predanost, stručnost i marljivi rad. Upravljanje dvjema zemljama i timom od 6000 ljudi u Hrvatskoj i Sloveniji daje mi dodatni uvid u važnost zajedničkog rada i timske kohezije, koja je temelj svih naših uspjeha.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu