Karlovačka tvornica dieselskih motora Adriadiesel ostvarila je 2005. gubitak od šest milijuna kuna unatoč 65 milijuna kuna ostvarenih prihoda, što je najviše od izlaska Adriadiesela iz stečaja 1997. godine. Prema riječima direktora Vladimira Hristova, najveći dio takva nagativnog rezultata u godini kad je Adriadiesel hrvatskim brodogradilištima isporučio 28 pomoćnih brodskih motora posljedica je nepovoljnih tečajnih razlika.
Input u kunama
“Naime, te su isporuke motora još bile na bazi dvije ili tri godine prije potpisanih ugovora gdje je cijena motora bila ugovorena u američkim dolarima. Dolaru je u međuvremenu vrijednost znatno pala, a svi naši inputi bili su u eurima, odnosno kunama, i to je uzrokovalo velike gubitke. Takvom scenariju bili smo izloženi i u 2004. godini koju smo završili s 4,3 milijuna gubitka. Nadam se da je tome došao kraj jer su sve narudžbe, a riječ je o 41 ugovorenom brodskom motoru za isporuku u 2006. godini, ugovorene u eurima, čime smo eliminirali taj veliki izvor gubitaka koji zapravo ne proizlaze iz naših unutarnjih razloga već su bili posljedica dosadašnjih uzanci ugovaranja cijena i odnosa u brodogradnji”, rekao je Hristov. Na pitanje nije li se moglo hedgeingom kao osiguračem od nepovoljnih uvjeta na deviznom tržištu smanjiti te gubitke po tečajnim razlikama, Hristov je rekao da to teoretski lijepo zvuči, ali je u praksi, barem u Hrvatskoj, teško izvediv, odnosno upitne isplativosti s obzirom na troškove i kompliciran postupak procjene parametara za ugovaranje hedgeinga. Hristov, koji iz zdravstvenih razloga neće prisustvovati Glavnoj skupštini Adriadiesela, posebno je za tu priliku pripremio objašnjenje gubitaka u 2004. godini, za koju kaže da je bila “katastrofalna” jer se u njoj složilo sve negativno što se moglo. “Uz još veći utjecaj negativne razlike u tečaju pogodilo nas je i otkazivanje narudžbe za 11 motora od Brodosplita tako da smo te godine isporučili samo 12 motora. Zato ne možemo poslovanje u 2005. ni uspoređivati s 2004. godinom jer bi onda čak ispalo da smo lani radili jako dobro, što nije istina. Unatoč tome, možemo reći da se nastavio trend smanjivanja naših ukupnih obveza, a dogodila se i jedna značajna stvar, a to je ulazak Uljanika s 35 posto u našu vlasničku strukturu. Tridesetak posto upravljačkog dijela nad svojim udjelom prepustila mu je država, što je kvalitetan pomak za nas”, rekao je Hristov.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu