Snaga brenda: Od antike i Coca-Cole do Che Guevare i Jobsa

Autor: Ivan Jozić , 02. siječanj 2012. u 13:20

Priča o snazi brenda priča je o emociji koju izaziva. Što za vas znači srebrna jabuka na telefonu, stilizirani propeler na nosu automobila ili morž u mornarskoj majici na konzervi?

Povijest lijepoga
Iako vojska marketinških i PR stručnjaka želi prikazati brendiranje kao izum ovog stoljeća, manipulaciju osjećaja bez koje bi potrošači bezglavo tumarali shoping centrima, istina je ipak drugačija: svijet je od početka civilizacije cijenio kvalitetno i lijepo, te ga isticao i štitio različitim pečatima kvalitete. Primjeri za to postoje u Kini (porculan), staroj Grčkoj i kasnije Rimu (keramka i nakit), Indiji (svila) ili lokalno gledano, na Braču (kamen). Od početka trgovine tražio se način kako pokazati ono što ipak vrijedi malo više od drugoga.

Ples milijuna
Ova priča, osim lijepih riječi i pozitivnih emocija, ima i svoju financijsku pozadinu. Goodwill pojedinih kompanija vrijedi više nego proračun RH.

Što onda za nas znači srebrna jabuka ili morž na konzervi? Nekad, to je statusni simbol, društvena razina kojoj pripadamo ili stremimo. Brend je i sjećanje na neka „bolja,“ prošla vremena. Brend je tradicija. Brend je sigurnost za naš novac. Brend je, preko dionica, naša investicija u budućnost. Toliko mu vjerujemo da se vlastitim novcem kladimo da ćemo ga voljeti još i više.

Brend je ponekad i mržnja. Istraživanja govore kako su najpoznatiji brendovi često i najomraženiji. Primjerice, Britancima se Coca-cola prilično zamjerila. Svaki četvrti ispitanik (25%) smatra njihove reklame iritantnima. Svega par postotaka više Britanaca (27%) voli gledati Coca-Coline reklame. Slično su u očima potrošača polarizirani i McDonald’s i KFC.

Che kao brend
Brend je i legenda. Legenda o ljudima koji su „veći od života.“ Revolucionar Che Guevara gleda nas s šalica, majica, skateboarda ili novčanika. Che je postao uspješan biznismen iako je život proveo kao romantik, borac za stvari koje se ne kupuju novcem. Ne čudi stoga papagajsko ponavljanje raznih marketinških priručnika – prodajte doživljaj proizvoda i prodat ćete i proizvod. Majica s legendarnim revolucionarom i vama ostavlja dašak bolivijskih prašuma.

Što je onda brend? Brend je sve što osjećamo prema proizvodu. Brend je ljubav, privrženost, naša projekcija na kraju uspješne marketinške kampanje. Ironični odmak mogao bi dati odgovor – brend je ništa. No tablica na kraju teksta zorno pokazuje kako se „ništa“ pretvara u milijarde dolara. I zato će iz dimnjaka industrije „prodaje snova“ i dalje kolati dim.

Top deset svjetskih brendova

1. Apple. Vrijednost 153.29 milrd. dolara
2. Google. Vrijednost 66.40 milrd. dolara
3. IBM. Vrijednost 63.74 milrd. dolara
4. McDonald’s. Vrijednost 61.95 milrd. dolara
5. Microsoft. Vrijednost 70.75 milrd. dolara
6. Coca-Cola. Vrijednost 75.9 milrd. dolara
7. AT&T. Vrijednost 69.92 milrd. dolara
8. Marlboro. Vrijednost 67.52 milrd. dolara
9. China Mobile. Vrijednost 57.33 milrd. dolara
10. General Electric. Vrijednost 50.32 milrd. dolara

(izvor: Chichago Tribune)

Komentirajte prvi

New Report

Close