‘Hrvatske ceste oštećuju proračun za 10 milijuna kuna!’

Autor: Poslovni.hr , 27. kolovoz 2012. u 16:00

‘Zbog čega Hrvatske ceste zajedno s Hidroelektrom niskogradnjom svjesno čine višemilijunsku štetu državnom proračunu i poreznim obveznicima od kojih mnogi više ni za kruh nemaju’, pita se vlasnik varaždinske tvrtke Kotonteks Anđelko Jagečić u priopćenju koje je poslao medijima.

Njegovo pripćenje, kao i nekoliko ‘dokaza’ koje je uz njega priložio, prenosimo u cijelosti:

Iako posjeduje svu relavantu dokumentaciju i projekt od glavnog projektanta dionice Zaprešić-Zabok, na kojoj je u tijeku obnova po principu tzv.Bettermenta, Uprava ‘Hrvatskih cesta’ dozvoljava izvođaču radova ‘Hidroelektri niskogradnji’ d.d. iz Zagreba radove mimo projekta kojima se porezni obveznici i država svjesno oštečuje za više od 10 milijuna kuna, pri tome se radi dionica daleko lošije kvalitete od one koja bi se radila da se poštuje projekt glavnog projektanta ‘Instituta IGH’ ing.Stjepana Kralja.

TD ‘Kotonteks’ iz Varaždin, distributer Englesko–Američke koroporacije ‘Tensar International’, dostavio je sve relevantne dokaze koji se primjenjuju u čitavom svijetu, a dobrim dijelom i u Hrvatskoj, o novim tehnologijama za stabilizaciju tla pri obnovama cesta ili željeznica, a čija primjena donosi za čak 50% dulji vijek trajanja dionice, ali i značajke trenutne uštede u pogledu uštede debljine samih nasipa i tampona, dakle materijala koji se ugrađuju u trup nove dionice. A to se postiže ugradnjom troosnih mreža, čiju proizvodnju je ‘Tensar’ patentirao u svjetskim razmjerima i koja je od 2007.godine kada se počela proizvoditi, na svim kontinentima svijeta ugrađena na više od 100 milijuna prostornih metara.

Hrvatski projektanti, posebno iz ‘Instituta IGH’, počeli su nakon prođenih višesatnih radionica u Hrvatskoj i Engleskoj, primjenu ovog renomiranog proizvoda u niskogradnji. Na najzahtjevnijoj cestovnoj dionici u Republici Hrvatskoj, iako je projektant na vrijeme predložio izmjenu projekta, nova Uprava ‘Hrvatskih cesta’ odbija njegovu ugradnju čineći time ne samo financijsku štetu društvu, već i oštećujući stanovništvo Zagorja koje će ubrzo opet voziti po oštećenoj trasi. Naime, sada izvođač ugrađuje dvoosnu mrežu i to najlošije kvalitete čija cijena iznosi oko 8,00 kn/m2 i koju tehnologiju je ‘Tensar International’ pred 15 godina prodao talijanskoj firmi ‘Tenax’. Tržišna cijena troosne mreže iznosi 21,00 kn/m2, odlukom proizvođača specijalno za tu dionicu snižena je na svega 15,25 kn/m2, a što je za 1,52 kn/m2 niže nego li je ‘Hidroelektra niskogradnja’ ponudila ‘Hrvatskim cestama’ na javnom natječaju i koliko ‘Hrvatske ceste’ sada plaćaju. Dakle, ‘Kotonteks’ i ‘Tensar’ svjesno su snizili cijene ispod proizvođačke kako bi pomogli i ‘Hrvatskim cestama’ i izvođaču u ovoj krizi, al i omogućili da Hrvatska dobije najbolju kvalitetu na najzahtjevnijoj dionici državnih cesta u Hrvatskoj.

Međutim, Uprava ‘Hrvatskih cesta’ oglušila se na ovu susretljivost Engleske i Hrvatske tvrtke. Isto, kao što je lažno prikazala u svom priopćenju za javnost da je stara Uprava ‘Hrvatskih cesta’ odbila projekt sa troosnim mrežama. Upravo je obrnuto, predsjednik tadašnje Uprave g.Josip Škorić prihvatio je novu tehnologiju i po tržnim cijenama iz razloga što je projektant svojim izračunima dokazao da uz primjenu TriAx-a i po cijeni od 21,00 kn/m2 se postiže ušteda od cca 13.000.000,00 kn, ugradnjom novih kamenih podloga, što traži projekt. Vidi dokaz 1.

Nakon što je proizvođač pred mjesec dana zatražio od projektanta dozvolu da umjesto novih kamenih podloga dozvoli ugradnju samih materijala iskopanih sa same trase, uz mješanje sa asfaltom, projektantski izračun pokazao je, a projektant se složio (vidi promjenu projekta od 06.08.2012. godine, dokaz br.2) da je moguća ugradnja starog materijala sa trase u određenim omjerima, uz uvjet da se umjesto dvoosnih mreža ugrade troosne mreže. Projektant je pri tom zamolio ‘Tensar International’ za eventualno nižu cijenu, pa je upravo iz gore navednih razloga i zbog količine od 280.000 m2 koliko je predviđeno da se ugradi na 16,5 km trase, odobrena niža cijena od ‘Tensara’, od 15,25 kn/m2.

Neprihvaćanjem projekta, tj. prihvaćanje samo onoga dijela koji koristi izvođaču predstavlja grubo kršenje zakona ne samo sa aspekta nanošenja financijske štete državi Hrvatskoj, već i nepoštivanje Zakona o građenju Republike Hrvatske, te pogodovanja izvođaču od strane Uprave ‘Hrvatskih cesta’, jer očito je da razlika od 8,00 kn/m2 do 16,72 kn/m2 koliko se fakturira na količinu od 280.000m2 predstavlja nepripadnu dobit. Nadzorni inženjer i Uprava ‘Hrvatskih cesta’ svjesno izbjegavajući cjelovito projektno rješenje od 06.08.2012.godine, osim šteta društvenoj zajednici, čine i dugogodišnju štetu kada namjerno izbjegavaju ugradnju najkvalitetnijeg proizvoda na svijetu za koji ne trebaju nadoplatiti niti kune, a čime bi žiteljima Zagorja, al i ostalim budućim vozačima, omogučili 30 godina postojanosti dionice koliko se ugradnjom troosnih mreža ‘Tensar’ garantira njezina dugovječnost. To je empirijskim dokazima potvrđeno u nekoliko najpoznatijih laboratorija za prometnice u Europi i SAD-u. Vidi dokaz 3, ‘Tensarovo’ očitovanje o kvaliteti.

‘Kotonteks’ i ‘Tensar’ upozoravaju da ovo nije prvi slučaj da ‘Hrvatske ceste’ odbijaju nove tehnologije, u sprezi sa izvođačima. U proteklih godina to je učinjeno na čak 3 velika projekta (dva kod Rijeke i Bakra, jedan kod Splita) kada su odbijane izvedbe tzv.armiranog tla uz primjenu jednoosnih mreža, pa se sada iznad Bakra nadvio betonski viadukt čija gradnja je oštetila državu Hrvatsku za 20 milijuna kuna.

Koliko je primjena novih tehnologija u toj domeni bitna dokazuju druga javna poduzeća u Hrvatskoj. ‘HŽ Infrastruktura’ podržala je, dapače forsirala, zajedno sa ‘Tensar Internationalom’ projektiranje probne dionice nizinske pruge Rijeka-Botovo, na dijelu Dugo Selo – Križevci, gdje su naši projektanti iz Engleske suportirali projektiranje troosne mreže TriAx, a revizija pokazala svu njegovu opravdanost. To je zasad i jedini projekt koji će Hrvatska imati spremna za kohezione fondove kada uđe u Europsku Uniju. Također ‘Hrvatske šume’ izgradile su dosad 20 km šumskih puteva za prijevoz trupaca u najtežim zimskim uvjetima, postigavši ugradnjom TriAxa uštede od 35% po 1 km, uz 10 godina trajnosti umjesto 1 godine po starom modelu.

Posebno zabrinjava ovakvo ponašanje nove Uprave ‘Hrvatskih cesta’, uz prešutno odobravanje resornog ministarstva, kada uskoro Vlada prima u goste gradonačelnika Londonsog Citiya g. Alderman David Wooton, a u organizaciji ambasade Velike Britanije, čiju podršku očekujemo i za ulazak u Europsku Uniju i za investicije. Posebno pak za nizinsku prugu Rijeka-Botovo, a zapravo dvoličnom politikom prema vodećem svjetskom proizvođaču ‘Tensar Internationalu’ iz Engleske, šaljemo upravo Englezima poruke da govorim jedno, a radimo drugo.

Zbog toga što Uprava ‘Hrvatskih cesta’ zajedno sa Upravom ‘Hidroelektre niskogradnje’ i nadzornim inženjerom čine svjesno višemiljunsku štetu državnom proračunu i poreznim obveznicima od kojih mnogi više niti za kruh nemaju, ‘Kotonteks’ se odazvao na poziv državnog odvjetništva Republike Hrvatske i ukazao na učesnike ovakvog devijatnog ponašanja kako bi meritorne institucije donjele svoj sud, posebno iz razloga što se odlaskom Sanaderove ekipe mislilo da će u javnim poduzećima interes za opće dobro postati primoran i transparentan. Ispada međutim, na primjeru ‘Hrvatskih cesta’ da je i nadalje na snazi stara narodna: ‘Sjaši Kurta, da uzjaši Murta’. Za sve navedeno postoji obilje dokaza i sve zainteresirane redakcije mogu dobiti na korištenje.

Inače, potpisniku ovog dokumenta, nisu ovakva i slična ponašanja nepoznata. Naprotiv, upravo je on prvi javno ukazao na nezakonito ponašanje Varaždinske krim organizacije na čelu sa bivšim gradonačelnikom Ivanom Čehokom, koji je također imao sve uredno pokriveno Ugovorima, samo što su ti Ugovori bili, kao i u ovom slučaju, štetni za državu Hrvatsku.

Komentirajte prvi

New Report

Close