Dajte ljudima slobodu, dobit ćete inovacije

Izazov koji djelatnici osjećaju u svakodnevnom radu prisutan je kada djelatnici ciljeve organizacije doživljavaju kao svoje, a tada u posao ulažu mnogo energije i kreativnosti

U sklopu istraživanja na području socijalne psihologije kreativnosti pronađeno je da postoje konkretni uvjeti koji određenu okolinu čine više ili manje poticajnom za izražavanje kreativnosti.

U organizacijama klimu koja potiče na kreativno izražavanje zovemo kreativnom klimom. Za početak sustavnog i intenzivnog istraživanja kreativne klime jedan od najzaslužnijih istraživača je švedski psiholog Goran Ekvall. Njegova istraživanja ukazala su da na kreativnost klime bitno utječe nekoliko osnovnih elemenata.Izazov koji djelatnici osjećaju u svakodnevnom radu prisutan je kada djelatnici ciljeve organizacije doživljavaju kao svoje, odnosno kada su emocionalno odani organizaciji. Visoka razina izazova znači da djelatnici svoj posao doživljavaju smislenim, uživaju u njegovom obavljanju i u njega ulažu mnogo energije i kreativnosti. Nisku razinu izazova karakterizira osjećaj otuđenosti i indiferentnosti djelatnika prema ciljevima organizacije, opće apatično raspoloženje i nedostatak interesa za posao i organizaciju.Visoka razina slobode podrazumijeva da ljudi međusobno kontaktiraju i razmjenjuju informacije, diskutiraju o problemima i alternativama, planiraju, preuzimaju inicijativu i donose odluke. Niska sloboda znači da se ljudi ponašaju pasivno, strogo se pridržavaju pravila i osjećaju strah od ponašanja koja prelaze dozvoljene granice. Potpora idejama odnosi se na način na koji se u organizaciji tretiraju nove ideje. U podržavajućoj klimi ideje i sugestije se prihvaćaju s pažnjom i podrškom od strane kolega i nadređenih osoba. Ljudi slušaju jedni druge i ohrabruju inicijative. Kreiraju se mogućnosti za isprobavanje novih ideja. Atmosfera je konstruktivna i pozitivna. Kada je potpora idejama niska, prevladava odgovor “ne“. Svaka sugestija se odmah odbacuje s protuargumentima. Traže se pogreške i naglašavaju prepreke u ostvarenju ideja.

Povjerenje u ljude
Povjerenje i otvorenost odnose se na emocionalna sigurnost u međuodnosima. Kada postoji visoka razina povjerenja u organizaciji, svatko se usuđuje iznijeti svoje ideje i mišljenje. Poduzimaju se inicijative bez straha od kazne ili ismijavanja u slučaju neuspjeha. Komunikacija je otvorena i direktna. Kada nedostaje povjerenja, ljudi se ponašaju međusobno sumnjičavo i poduzimaju samo sigurne aktivnosti kako bi smanjili mogućnost pogreške. Također se ne usuđuju iznijeti svoje ideje da ih netko drugi ne bi prisvojio.Život u organizaciji pun raznih zbivanja i aktivnosti znači da se stalno događaju neke nove stvari. To je vrsta psihološke turbulentnosti koju djelatnici često opisuju kao “puna brzina“, “ništa nam ne stoji na putu“ i slično. Obratna situacija se može opisati kao lagano hodanje s noge na nogu, bez nekih većih iznenađenja i uzbuđenja. Nema novih projekata ili različitih planova. Sve ide svoji uobičajenim, predvidljivim tokom.Spontanost i humor također su važni za kreativnu i inovativnu radnu okolinu. Opuštena atmosfera s puno šale i smijeha karakteristična je za organizacije u kojima ljudi rado rade i osjećaju se potaknuti na nove kreativne izazove. Drugu krajnost karakteriziraju krutost, tmurno raspoloženje i težina. Šale i smijeh se tretiraju kao neodgovarajuće ponašanje. Rasprave se odnose na sučeljavanja gledišta, ideja, znanja i iskustava. U organizacijama koje podržavaju rasprave ljudi gorljivo iznose svoje stavove i gledišta, ali i pažljivo slušaju stavove drugih.

Nove ideje
Različita mišljenja ne doživljavaju kao podlogu za sukob, nego kao plodno tlo za širenje vlastitih vidika i dolazak do novih ideja. U organizacijama gdje nema debata ljudi slijede autoritativne obrasce bez pitanja, što onemogućuje bilo kakvo kreativno izražavanje.Za ugodnu radnu klimu važna je i odsutnost osobnih i emocionalnih napetosti u organizaciji. Spletke, tračevi i međusobna optuživanja su uobičajeni elementi takvih organizacija. Suprotnu situaciju karakterizira zrelost u ponašanju: ljudi imaju uvid u svoja stanja i emocije, te su sposobni kontrolirati vlastite impulse.Bez preuzimanja rizika nema ni napretka. U organizaciji koju karakterizira visoka razina preuzimanja rizika odluke i akcije su brze. U organizacijama gdje se rizici izbjegavaju postupa se oprezno i suzdržano. Količina vremena koji ljudi mogu upotrijebiti za razrađivanje novih ideja u direktnoj je korelaciji s razvojem novih mogućnosti, proizvoda i poslovnih procesa. U situaciji gdje se idejama posvećuje dosta vremena, diskutira se o novim mogućnostima, a sugestije se prihvaćaju i odmah isprobavaju, bez obzira što nisu predviđene prvotnim planom aktivnosti. U suprotnoj situaciji svaka minuta je unaprijed isplanirana i specificirana konkretnim poslom. Vremenski pritisak čini nemogućim bilo koje razmišljanje izvan strogih instrukcija i planirane rutine.

Autorica je magistra psihologije i direktorica poduzeća za poslovno savjetovanje Ramiro (www. ramiro.hr)

činjenice

Poboljšanja
Sukladno karakteristikama kreativne klime, recept za postizanje kreativnosti je jednostavan. Svaki tim može napraviti brzu analizu vlastite kreativne klime i početi odmah raditi na onim elementima koji zahtijevaju unapređenje. Rezultat će pozitivno iznenaditi i najskeptičnije.
Na sigurnoj strani
U organizacijama gdje se rizici izbjegavaju postupa se oprezno i suzdržano. Ljudi nastoje biti na “sigurnoj strani“, te se nastoje “pokriti“ na sve načine prije donošenja odluke. Količina vremena koji ljudi mogu upotrijebiti za razrađivanje novih ideja u direktnoj je korelaciji s razvojem novih mogućnosti, proizvoda i poslovnih procesa.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve