Šef Ryanaira više nije 'umjetnik profita'

Izvršni direktor Michael O'Leary/REUTERS Izvršni direktor Michael O'Leary/REUTERS

Analitičari smatraju da se Ryanair razinu dobiti zabilježenu lani neće tako skoro opet ostvariti.

Nekada najprofitabilnija zrakoplovna kompanija u Europi prolazi vrlo turbulentno razdoblje uslijed niza štrajkova koji devastirajuće djeluju na poslovanje, skoka cijene goriva i sve nemilosrdnije konkurencije.

Kako piše Financial Times, investitori i analitičari sve glasnije pitaju prolaze li najbolji dani Ryanaira? Nakon što je prošlog tjedna kompanija srezala očekivanja dobiti u 2019. s raspona od 1,25 do 1,35 milijardi eura na 1,1 do 1,2 milijarde dolara, dionica se na burzi srušila 11 posto na 11,67 eura, blizu trogodišnjeg minimuma. Cijena je jučer oko podneva pala na 11,42 eura.

Uzrok padu profitabilnosti izvršni direktor Michael O'Leary našao je u ljetošnjim štrajkovima pilota i kabinskog osoblja u pet država. Daniel Roeska, analitičar Bernsteina, smatra kako je prošlogodišnja neto dobit od 1,45 milijardi eura "razina zarade koja neće biti opet postignuta tako skoro". U razgovoru za FT Michael O'Leary je najavio kako bi uskoro  iz kompanije moglo doći još loših vijesti.

 

10 posto

manju dobit za 2019. očekuje Ryanair

"Hoćemo li još sniziti prognoze? Nadam se da nećemo, ali ne možemo to odbaciti ako cijene karata nastave padati, a cijene nafte rasti", kazao je šef Ryanaira. Međutim, i O'Leary gubi povjerenje dioničara. Naime, Ryanair je serija štrajkova pogodila upravo u ionako teškom razdoblju za cijelu zrakoplovnu branšu koja se bori s prekapacitiranošću i visokim cijenama goriva. Analitičari stoga pitaju je li O'Leary izgubio svoju moć kontrole troškova.

"Model zapošljavanja koji je prakticirao Ryanair bio je jedinstven i - sada se pokazuje - neodrživ", ističe Andrew Lobbenberg, analitičar HSBC-a.

"Njegov jedinični trošak i dalje će biti vrlo dobar i gotovo zasigurno među najboljima u industriji, ali jaz u odnosu na konkurente će se smanjivati", dodao je Lobbenberg. U kontekstu štete koju su pričinili štrajkovi, važno je znati stav Michaela O'Learyja prema sindikatima. Naime, prvi čovjek Ryanaira ne skriva  svoju odioznost prema njima, kazavši jednom da će se prije "smrznuti nego ih priznati za sugovornika". No, FT-u je priznao da već dugo predviđa promjenu.

"Imam dva stava o tome: radnici kompanije u potpunosti će biti sindikalno organizirani i prihvaćam tu realnost, ali odgodit ćemo sindikalno organiziranje koliko god dugo možemo", izjavio je O'Leary. Podsjetimo, kompanija je priznala dio sindikata i pregovara s njima o kolektivnom ugovoru. Kako je putnicima poručio Joos van Doesburg iz nizozemskog sindikata pilota, "ako ne platite realnu cijenu karte, netko drugi dobije račun - u ovom slučaju to su zaposlenici". 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!