Ode li Fiat, Srbija ostaje bez 10.000 radnih mjesta

Autor: Sergej Novosel Vučković , 18. srpanj 2017. u 07:15
Foto: Marko Prpic/PIXSELL

Ne pomire li se radnici i Uprava, u pitanju je daljnji ostanak Talijana u Kragujevcu.

Štrajk više od dvije tisuće radnika u tvornici automobila Fiat u Kragujevcu ušao je danas u četvrti tjedan i nema naznaka da bi mogao stati skoro – štrajkački odbor ne odstupa od zahtjeva da Uprava digne bruto plaće s 38.000 na 50.000 dinara, a i čelništvo tvrtke tvrdo je i ne popušta pa iz Italije šalje i izvršnog direktora na globalnoj razini, da umiri strasti. U međuvremenu su krenule i analize koliko talijanska grupacija uopće znači za Srbiju, u kojoj automobile proizvodi već 60-ak godina. Tvrtka Fiat Chrysler Automobili Srbija još uvijek je trećinom u vlasništvu države Srbije, u čijoj industrijskoj proizvodnji sudjeluje s udjelom od 3,5 posto, a u prerađivačkoj industriji s oko 4 posto. U dnevnom listu Politika stoga procjenjuju da bi i u slučaju Fiatovog odlaska, o čemu se više i ne govori samo ispod glasa (iako desetgodišnji ugovor države i Fiata istječe nagodinu), izravna posljedica bio pad industrijske proizvodnje.

Nemali trošak za državu

Predsjednik Privredne komore Marko Čadež misli da ni sindikalci ni radnici ne žele takav, najcrnji rasplet. I Ivan Nikolić, suradnik s Ekonomskog instituta, tvrdi da Fiat neće otići, iako njegov ostanak državu nemalo košta. Prema konkretnim podacima, kaže on, Srbija je samo lani Fiatu za donacije, dotacije i premije iz državnog proračuna, što se odnosi i na besplatna zemljišta i oslobađanje od poreza, dala 3,7 milijardi dinara, što je više od rashoda za plaće, koji su 2,7 milijardi dinara. Država je Fiatu za svako novo radno mjesto platila i po 10.000 eura subvencija.

“Očito da im i uz ta davanja posao ne ide dobro, jer svake godine smanjuju proizvodnju. Za Vučićevu vlast bit će izazov što kad istekne ugovor iduće godine, jer će mu biti ponuđen isti, ako ne i bolji”, drži, pak, prof. s Ekonomskog fakulteta Beograd, Ljubodrag Savić.

Iako je Fiat u prvih pet mjeseci 2017. imao izvoz od 460 milijuna eura (lani 1,1, milijardu), neto efekt na ukupni izvoz je mali jer se više od 60 posto dijelova uvozi. Mogući izlazak iz Srbije bi više pogodio industriju dijelova za opremanje automobila, koja se u 10 godina vezala uz Talijane, pa je izvoz žičanih setova, autoguma, dijelova za sjedišta… lani bio 947 milijuna eura. Ovaj se segment stoga Fiatom i okoristio, jer je njegov izvoz premašio vrijednost tvrtkinog izvoza.

'Srpski auto za svijet'

Mjeri li se napuštanje Srbije u zaposlenosti, oko 10.000 radnih mjesta izravno bi bilo ugroženih nestankom jakog partnera. Večernje novosti upozoravaju i da bi sljedeća dva dana mogla biti ključna, jer, “ako se pat pozicija sa štrajkom ne riješi, prijeti opasnost da Fiat smanji opseg proizvodnje u Kragujevcu, što je uvod u povlačenje”. Navodi se da je sporno što štrajkaši traže da Vlada jamči za povećanje plaća. Čak je ministar privrede Goran Knežević, u autorskom osvrtu u Politici ustvrdio da svaki dan štrajka povećava štetu svima, te apelirao na radnike da ga prekinu, jer bi nastavak štrajka mogao otjerati Fiat iz zemlje. “Svi smo ponosni kad vidimo Fiatovo vozilo na ulici jer su to naši ljudi u Kragujevcu napravili, a čiji su dijelovi sklopljeni po različitim mjestima u Srbiji. To je baš srpsko vozilo za izvoz u svijet”, piše Knežević.

Fiat u Srbiji:

  • 3,5% udio u industriji
  • 2500 radnih mjesta u Kragujevcu
  • 947 
milijuna eura izvoz dijelova i opreme srpske proizvodnje, vezanih uz Fiat, u 2016. godini
  • 460 
milijuna eura izvoz u 5 mjeseci 2017.
  • 3,7 
milijardi dinara vrijednost dotacija i premija iz državnog proračuna 2016.
  • 33,33% državni udio u tvrtki Fiat Chrysler Automobili Srbija     

Komentirajte prvi

New Report

Close