Nakon Hrvatske i Srbije, bez vozača kamiona ostaje i BiH

Autor: Poslovni dnevnik , 18. rujan 2018. u 22:00
U Banjoj Luci nema niti jednog vozača kamiona prijavljenog kao nezaposlenog/ Žarko Bašić/PIXSELL

Prosječna plaća vozača kamiona u BiH je oko 426 eura, u Srbiji 800, u Hrvatskoj do 1200, a u drugim zemljama EU više od 1500 eura.

Bosna i Hercegovina ostaje bez kvalificiranih vozača teretnih vozila, stanje je zabrinjavajuća već dugo, a sada je postalo alarmantno, piše Klix.ba.

Poslodavci već odavno upozoravaju na problem tvrdeći da uskoro neće biti nikoga tko će prevoziti robu. Prema riječima Nikole Grbića, predsjednika Udruženja prijevoznika za međunarodni i unutrašnji transport Republike Srpske, stanje je potpuno jednako u oba BiH entiteta.

Na granici čekaju tri dana
"Samo Republiku Srpsku je u proteklih osam mjeseci napustilo 2000 vozača. U protekle dvije godine na razini BiH preregistrirano je 700 prijevozničkih tvrtki u Sloveniji. U Banjoj Luci nema niti jednog vozača u uredima za zapošljavanje i ne može ga se naći za bilo kakvu plaću", rekao je Grbić za Klix.ba. Ispred Veleposlanstva Republike Slovenije u Sarajevu svakodnevno čeka veliki broj građana, brojni autobusa odlazi prema toj zemlji, a prema Grbićevim riječima upravo je među njima najveći broj vozača. "Tražili smo od nadležnih institucija razgovar, da ih upozorimo kako ostajemo bez kadrova. Nismo dobili niti jedan poziv, niti razumijevanje. Kada nam jedan vozač uruči otkaz kamion stoji na parkiralištu mjesecima jer nemamo zamjenu", objasnio je Grbić.

 

2 tisuće

vozača teretnih vozila napustilo je RS samo u posljednjih osam mjeseci

Problem je i u obrazovanju jer iako su tražili od nadležnih da pokušaju stimulirati učenike da se školuju za te smjerove i pomognu im da lakše dođu do kvalifikacije vozača i vozačke dozvole C i E kategorije, nisu naišli na razumijevanje. "Uputili smo prijedlog prema Vijeću ministara BiH da se povećaju cijene polaganja vozačkog ispita. Ako se usvoji, za kategorije C i E trebat će između 5000 KM i 6000 KM (od 20 do 24 tisuće kuna), što rijetko tko može izdvojiti", dodaje Grbić.

Razlog zbog kojeg mnogi vozači kamiona odlaze izvan BiH je i stanje na graničnim i carinskim terminalima, jer prema Grbićevim riječima, ali i izjavama vozača kamiona, nakon šestosatne vožnje na granici ili carini čekaju i po tri dana da se roba ocarini i istovari. "Cijene goriva su povećane, uvedene su dodatne trošarine, a nismo uspjeli povisiti cijenu naše usluge niti za fening posljednjih 10 godina. Prijevoznici koji voze u EU ne mogu doći do bilateralnih dozvola, a uslovi za CEN su katastrofalni.

S druge strane, za odlazak u zemlje EU nisu potrebne licence i dozvole i može se obavljate djelatnost diljem Unije", dodao je Grbić. S nedostatkom kvalificiranih vozača problema imaju i druge zemlje u regiji.

Srbija je krajem prošle godine objavila kako joj nedostaje gotovo 5000 profesionalnih vozača autobusa i kamiona, te da je stanje alarmantno. Tako GSP Beograd i konzorcij privatnih prijevoznika poslednjih godina nemaju dovoljno vozača. Ništa bolja situacija nije ni u SP Lasta.  Zbog gotovo četiri puta veće zarade autobuse mnogi mijenjaju za kamiona u zemljama EU. To se i moglo očekivati jer za vožnju na gradskim i prigradskim linijama dobivaju plaću od 300 do 400 eura. 

Veće kvote nisu pomogle
Hrvatska Vlada je prije tri godine povećala kvotu za zapošljavanje stranih vozača, najviše iz BiH i Srbije, ali ni to nije pomoglo u značajnijoj mjeri jer mladi vozači odlaze u druge zemlje EU zbog veće plaće i boljih uvjeta. Prema podacima portala Plata.ba, prosječna plaća vozača kamiona u BiH je 834 KM (oko 426 eura), a oni koji voze izvan granica mogu zaraditi nekoliko stotina KM više.  U Srbiji je prosječna plaća 800 eura, dok je u Hrvatskoj daleko veća, do 1200 eura. U drugim zemljama EU plaća je veća od 1500 eura. 

Komentirajte prvi

New Report

Close