Autoindustrija je najveći dobitnik sporazuma SAD-Meksiko

Autor: Tomislav Pili , 28. kolovoz 2018. u 22:00
Američki proizvođači automobila pozdravili su sklapanje sporazuma/FOTOLIA

Zahtjevom o porijeklu ugrađenih dijelova i visini plaća Washington usmjerava dio proizvodnje nazad u Ameriku.

Fokus američkog predsjednika Donalda Trumpa na oživljavanje automobilske industrije evidentan je u novom trgovinskom sporazumu između Meksika i SAD-a kojim dosadašnji Sjevernoamerički sporazum o slobodnoj trgovini (NAFTA) sklopljen 1994. godine odlazi u povijest.

Razgovori o trgovini između SAD-a i njegova južnog susjeda fokusirali su se na nova pravila za automobilsku industriju, a koja je Trumpu najvažnija u pitanju preobrazbe NAFTA-e, sporazuma kojeg je još u predizbornoj kampanji ocijenio "katastrofom". Bilateralni sporazum dogovoren u ponedjeljak zahtijeva da u vozilu bude najmanje 75 posto dijelova proizvedenih u NAFTA regiji, odnosno Meksiku, SAD-u i Kanadi, tvrde Reutersovi izvori iz američke administracije. U tom slučaju vozilo se može uvesti bez carina. 

Značajno povećanje
To je značajno povećanje u odnosu na odredbe NAFTA sporazuma, a kojima je bilo propisano da je vozilo oslobođeno carina ako je 62,5 posto dijelova proizvedeno na području tri države. Prema tvrdnjama meksičkog ministra gospodarstva Ildefonsa Guajarda, većina meksičkog izvoza automobila zadovoljava taj novi zahtjev o porijeklu dijelova.

 

 

75 posto

dijelova ugrađenih u vozilo mora biti proizvedeno u NAFTA regiji

Naime, 70 posto izvoza čine laka vozila koja zadovoljavaju taj uvjet. Guajardo je istaknuo i kako je u revidiranom sporazumu zadržana odredba iz stare NAFTA-e prema kojom će automobili iz novosagrađenih tvornica prvih pet godina moći imati tek 50 posto dijelova proizvedenih u Meksiku, SAD-u i Kanadi. No, to nije jedini zahtjev koji je postavio Washington. Administracija tvrdi da će američko-meksički sporazum poboljšati i standard radnika u industriji autodijelova jer je uvjet za bescarinski uvoz i ugrađivanje između 40 i 45 posto komponenti koje su proizveli radnici koji zarađuju najmanje 16 dolara na sat. Ova nova pravila stupnjevito će se početi uvoditi od 2020. do 2023. godine.

Prema tvrdnjama izvora iz Bijele kuće, ta će mjera dovesti do povratka dijela automobilske industrije iz Meksika u SAD, ali bi trebala i podići meksičke plaće. No, zahtjev o porijeklu dijelova mogao bi pak dovesti do selidbe dijela proizvodnje autodijelova iz Kine u Meksiko, nadaju se u Bijeloj kući. Izvori iz južnokorejske automobilske industrije ocjenjuju kako će se mnoštvo proizvođača suočiti s teškoćama u vezi zahtjeva o visini plaća s obzirom na bitno jeftiniju radnu snagu u Meksiku.

Stoga je korejsko ministarstvo trgovine poručilo kako proučava detalje sporazuma i njegov utjecaj na proizvođače automobila. Japanski proizvođači mogli bi se suočiti s istovjetnim problemom, no pozdravili su dogovor SAD-a i Meksika. Toyota je priopćila kako se nada da su "sve promjene u novom sporazumu pravedne i uravnotežene" dok se Nissan nada da sporazum "primjereno uzima u obzir utjecaj na radnike, dobavljače i kupce". Naravno, američka autoindustrija ne skriva zadovoljstvo.

Matt Blunt, predsjednik lobističkog Američkog vijeća za politike u autoindustriji, izjavio je da su proizvođači optimistični u vezi novog sporazuma, iako još moraju proučiti sve detalje. Valja naglasiti kako su američki pregovarači ustrajali na definiranju roka trajanja ovog sporazuma. Naime, ugovor će trajati 16 godina, a svakih šest godina pregledat će se njegovi efekti nakon čega mu trajanje može biti produženo za još 16 godina, izjavio je novinarima američki trgovinski predstavnik Robert Lighthizer. 

Pritisak na sve tri strane
Eliminacija tenzija u trgovini između SAD-a i Meksika u ponedjeljak je podigla američke burzovne indekse na novu rekordnu razinu, a u utorak se optimizam prelio i na azijska te europska tržišta. Pregovori o izmjeni NAFTA-e koja omogućuje trgovinu između tri države vrijednu bilijun dolara traju godinu dana, a pregovori o bilateralnom sporazumu između SAD-a i Kanade počet će uskoro.

Predsjednik Trump izjavio je kako i dalje može uvesti carine na automobile proizvedene u Kanadi ako ta država ne dopusti liberalniji ulazak na tamošnje tržište mliječnih proizvoda. Glasnogovornica Bijele kuće Sarah Sanders priopćila je kako su Trump i premijer Justin Trudeau telefonski razgovarali o trgovini u ponedjeljak te se "složili da će nastaviti produktivne razgovore".

Kanadska ministrica vanjskih poslova Chrystia Freeland otputovala je jučer u Washington radi trgovinskih pregovora. No, sve tri strane pritišće vrijeme. Justina Trudeaua očekuju nacionalni izbori u listopadu iduće godine, dok bi meksički predsjednik Enrique Pena Nieto želio potpisati trgovinski sporazum prije isteka mandata krajem studenog. Tog mjeseca republikance očekuju izbori za Kongres, pa bi bilo dobro da biračkom tijelu čiji prihodi ovise o trgovini s Kanadom i Meksikom pokažu sklopljene sporazume. 

Razgovor s Merkel

Potpora trgovini s Europom
Američki predsjednik Donald Trump telefonski je u ponedjeljak razgovarao s njemačkom kancelarkom Angelom Merkel, a dvoje čelnika "snažno podupiru tekuće rasprave između Washingtona i Bruxellesa kako bi se uklonile zapreke dubljoj trgovinskoj vezi", objavila je Bijela kuća u priopćenju. Trump i Merkel također su razgovarali o drugim pitanjima, uključujući Siriju i Ukrajinu, navodi se u priopćenju.

Komentirajte prvi

New Report

Close