Zlostavljanje u virtualnim igrama

Kada je Miranda Pakozdi ove godine sudjelovala na turniru u video igrici Cross Assault, trener njezine ekipe Aris Bakhtanians snimao ju je dok je odgovarala na pitanja o tome koji broj grudnjaka nosi, dok ju je nagovarao neka skine majicu te kameru usmjeravao prema njezinim prsima, stopalima i nogama.

Za ovu iskusnu 25-godišnju igračicu to je bila kap koja je prelila čašu. A kada je čula kako Bakhtanians govori da je seksualno zlostavljanje sastavni dio “zajednice gejmera”, odustala je od igranja. Seksizam, rasizam, homofobija i vrijeđanje već su dugo prisutni u određenim dijelovima svijeta internetskih video igara. No skandal tijekom turnira u Cross Assaultu bio je prvi u nizu sličnih zbivanja ove godine koji je razotkrio razmjere zlostavljanja koje brojne žene doživljavaju u svijetu virtualnih igara.Reakcije na sve to koje su se pojavile na Twitteru, raznoraznim snimkama, blogovima, pa čak i u jednom internetskom stripu pomaknule su cijeli problem korak dalje od beskrajnih rasprava u gejmerskom svijetu. Sve su to primijetili i vodeći ljudi ovoga sektora vrijednoga 25 milijardi dolara godišnje. Zbog poziva jednoga dizajnera video igrica na uljudnost, sazvan je sastanak čelnih ljudi Microsofta na temu kako poboljšati nadzor nad Xbox Liveom. U veljači je tvrtka LevelUp koja se bavi prijenosom internetskih igara zabranila pristup dvojici komentatora koji su se na svojoj snimci ismijavali seksualnom zlostavljanju i javno se ispričala zbog njihova ponašanja. Unatoč tomu, Tom Cannon, suosnivač najvećeg turnira u borbenim video igricama pod nazivom EVO otkazao je sponzorstvo svoje tvrtke tjednoj seriji LevelUpa izjavivši kako “ne možemo nastaviti dopuštati da ovakav neupućeni govor mržnje prolazi nekažnjeno”. Bakhtanians, čiji su postupci tijekom turnira u Cross Assaultu snimljeni, kasnije je objavio službenu izjavu u kojoj se ispričava ako je nekoga uvrijedio.

No pitanja koja su došla pod povećalo nakon toga skandala dobila su još veću pažnju javnosti nakon kampanje Anite Sarkeesian kojom je u svibnju odlučila skupiti 6000 dolara na Kickstarteru ne bi li dokumentirala kako se žene prikazuje u video igricama. Profile na YouTubeu i Facebooku smjesta su joj zagušili komentarima punima mržnje. Pokušavali su joj provaliti na internetske profile, a nasilne prijetnje postale su joj svakodnevica. Odgovorila je praćenjem zlostavljanja te internetskim objavljivanjem izmanipuliranih pornografskih fotografija sebe same koje su izradili njezini mrzitelji. Oni koji su joj pružili podršku u tim nastojanjima ostali su zaprepašteni te donirali više od 150.000 dolara, što je dodatno razbjesnilo njezine kritičare. Jedan je muškarac iz Ontaria čak napravio internetsku igricu u kojoj ju igrači mogu udarati.“Industrija video igara u postupku je promjene”, kaže Anita Sarkeesian. “To je pozitivan preokret, no i dalje smatram kako postoji malena skupina muških igrača koji misle da taj svijet pripada samo njima i užasnuti su promjenama.” Kada je Sam Killermann, igrač iz Teksasa postao svjestan reakcije na projekt Anite Sarkeesian, nešto je u njemu puklo, kako sam kaže. Započeo je kampanju “Gejmeri protiv predrasuda” kojom traži od ljudi da potpišu peticiju kojom ih se poziva na pozitivniji oblik ponašanja. Na njegovoj stranici potpisalo je 1500 ljudi, no nakon toga netko je provalio i izbrisao popis imena tih osoba.Po uzoru na Anitu Sarkeesian, mnoge su igračice počele svoja iskustva iznositi u blogovima kao što je “Fat, Ugly or Slutty” (“Debela, ružna ili droljasta”, koji je ime dobio po najčešćim uvredama upućenima ženama u svijetu video igrica). U njemu bilježe uvrede, prijetnje i neugodna nabacivanja koje žene obično doživljavaju tijekom igranja. Jessica Hammer, znanstvenica sa sveučilišta Columbia u New Yorku, kaže kako postotak žena koje igraju internetske igrice varira od 12 do skoro 50 posto, ovisno o tipu igre.

Amy O'Leary

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve