Zastava vozila odlaze u povijest

Autor: Darko Bičak , 29. srpanj 2013. u 09:23
Fićo je bio prvi masovno proizveden automobil u bivšoj SFRJ

Radnicima je ponuđeno da se izjasne o dobrovoljnom odlasku iz tvrtke uz otpremninu od 300 eura po godini staža.

U tvrtki u restrukturiranju Zastava vozila iz Kragujevca u tijeku je izjašnjavanje radnika o socijalnom programu zbrinjavanja 1800 ljudi te nekad velike i moćne industrije. Vlada Srbije predložila je program zbrinjavanja prema kojem radnici mogu odlučiti žele li uzeti otpremninu od 300 eura po godini staža, čekati mirovinu na tržištu rada ili pak prijeći u neku tvrtku u vladinom vlasništvu.

Dobrovoljni odlazak

Kako javlja B92, za sada je ovaj referendum završen u tvrtki unutar grupe, Zastava automobili, koja ima 17 radnika, a od kojih su 13 njih osobe s invaliditetom. Ova mala tvrtka nema djelatnosti niti imovine nakon što je 2008. restrukturiranjem stvorena srpsko-talijanska tvrtka Fiat Automobili Srbija (FAS), ali joj je ostala pravna osobnost. Osim ovih 17 radnika, o načinu svojeg odlaska iz nekadašnje Zastave će odlučivati još ukupno 1800 radnika iz drugih tvrtki iz iste grupacije: Zastava kamiona, Fabrike specijalnih vozila Sombor, Zastava inpru, Medicine rada, Hortikulturi te tvrtke Zastava rezervni delovi. Izjašnjavanje bi trebalo završiti do 8. kolovoza. Riječ je o tvrtkama koje su već duže od 10 godina u restrukturiranju i na državnim subvencijama. Vlada im je dala rok da do lipnja naredne godine pronađu strateškog partnera ili neko drugo adekvatno rješenje jer će u protivnom najkasnije do početka lipnja 2014. prestati da postoje.

 

1800radnika

izjašnjava se o vladinom programu zbrinjavanja

U Zastava kamionima, koji godinama traži strateškog partnera, iako 34 posto vlasništva ima Iveco, radi 710 radnika koji će odlučivati žele li dobrovoljno otići iz poduzeća uz otpreminu od 300 eura po godini staža. U tvornici specijalnih vozila u Somboru ima 175 radnika, a u Hortikulturi i Rezervnim djelovima zajedno više od 300. U Zastava inpru, koje zapošljava osobe s invaliditetom i za koje postoji plan da postane državno, jer posluje pozitivino, ali ima dugove iz prošlosti, izjašnavat će se 306 radnika. U Medicini rada, za koju postoji plan umrežavanja u državni zdravstveni sustav, o dobrovoljnom odlasku se treba izjasniti 284 radnika. Osim Zastave, još 26 tvrtki u Srbiji ove će godine otići u stečaj.

Stoljetna tradicija

Sama Zastava nastala je 1853. kao tvornica oružja, a automobile sklapa od 1939. Suvremena Zastava vozila nastala su 1955. kada je, nakon dvogodišnjih priprema, proizveden prvi 750, poznatiji kao Fićo. Kompanija je, na bazi Fiatovih licenca, proizvela više od četiri milijuna automobila, od čega ih je izvezeno oko 700 tisuća. Najviše se proizvodio model 101, Stojadin, kojeg je proizvedeno 1,27 milijuna, a slijedi Fićo s 924 tisuće. Tvrtku je dokrajčilo NATO bombardiranje 1999.

Dolazak Fiata

Investicija od milijardu eura

Fiat je Zastavu preuzeo 2008. kada je stvorena tvrtka Fiat Automobili Srbija u kojoj Talijani imaju 67 posto udjela. Izgrađena je nova tvornica u kojoj se proizvodi više varijanta fiatovog produženog modela novog Fiće 500L. Posao u FAS-u, čija tvornica se nalazi 10-ak kilometara od Kragujevca, našlo 2500 radnika. Ukupno je u gradnju i opremanje pogona, kapaciteta 250.000 automobila godišnje, uloženo oko milijardu eura.

Komentirajte prvi

New Report

Close