Kako dalje? Jedan od najvećih proizvođača automobila uzdrman skandalom

Foto: Getty Images Foto: Getty Images

Činjenica da je slučaj izašao na vidjelo zbog zviždača pozitivan je sa stajališta korporativnog upravljanja.

Alijansa Renault-Nissan, “najdugovječniji i najčvršći savez u automobilskoj industriji”, kako kažu sami za sebe, preživjet će odlazak čovjeka koji ju je i stvorio, ocjenjuju analitičari. Nakon što je Carlos Ghosn uhićen zbog financijskih malverzacija, Nissan je najavio za četvrtak njegovu smjenu s mjesta predsjednika, a sličan rasplet očekuje ga i u Renaultu gdje je izvršni direktor.

Nije prikladan

Nakon uhićenja u Japanu, Carlos Ghosn više nije prikladan za čelnika Renaulta, izjavio je jučer francuski ministar financija Bruno Le Mair za tamošnji radio. Francuska vlada u Renaultu drži 15 posto udjela. Uz glavnu optužbu da je u financijskim izvješćima umanjio svoja primanja za pet milijardi jena (44 milijuna dolara) od 2011. godine, u japanske medije počeli su curiti detalji ostalih Ghosnovih malverzacija otkrivenih u internoj istrazi. TV-kuća NHK u utorak je objavila da je Nissan plaćao “goleme iznose” za kupnju i preuređenje kuća u četiri grada širom svijeta u kojima je Ghosn boravio. Kuće se nalaze u Amsterdamu, Bejrutu, Parizu i Rio de Janeiru, a navodno nije bilo nikakve poslovne logike da kompanija plaća svom šefu kupnju tih nekretnina.

 

6,5posto

prošle je godine rasla prodaja alijanse

Samo za kuće u Bejrutu i Riju plaćeno je preko nizozemske podružnice dvije milijarde jena (17,8 milijuna dolara). Transakcije je odobrio Greg Kelly, direktor koji je također uhićen. Poslovni list Nikkei piše kako u Nissanu sumnjaju da je Ghosn preusmjerio novac za investicije u prekomorske podružnice, zatim ga podigao i koristio za kupnju nekretnina. Pravosudni problemi čelnika kompanije odrazili su se na Nissanovu dionicu koja je oslabila 5,5 posto što je najveći dnevni pad u posljednje dvije godine.

Pad cijene dionice pokazuje zabrinutost tržišta za sudbinu alijanse Renault-Nissan, jednog od najvećih svjetskih proizvođača automobila koji je lani prodao 10,6 milijuna vozila, 6,5 posto više nego godinu ranije. Podsjetimo, Renault posjeduje 43,4 posto Nissana, a japanska kompanija 15 posto Renaulta u partnerstvu započetom 1999. godine. Od 2016. Nissan drži 34 posto udjela u Mitshubishiju. No, Ghosnov pad neće dovesti do oštrog smanjenja prodaje, ocjenjuje za Reuters Fujio Ando, savjetnik u Chibagin Securities.

Pretjerane najave

“Činjenica da je cijeli slučaj izašao na vidjelo zbog zviždača pozitivna je sa stajališta korporativnog upravljanja. Da je to otkriveno izvana, to bi bilo sasvim druga priča”, smatra Ando. Richard Hilgert, analitičar Morningstara u bilješci je napisao kako medijske najave pada alijanse smatra pretjeranima, unatoč optužbama protiv Ghosna koje ukazuju na ozbiljno kršenje povjerenja dioničara, prenosi CNBC.

“Skandal predstavlja veliki rizik ključnog čovjeka, ali po našem mišljenju ne prelazi u egzistencijalni rizik cijele kompanije”, dodao je Hilgert. Janet Lewis, analitičarka Macquarie Capital Securitiesa, naglašava kako alijansa ne ovisi o jednoj osobi i u interesu joj je nastaviti sa zajedničkim aktivnostima.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!