Gašenje Zastave nakon 55 godina rada i proizvedenih 4,1 milijun automobila

Od Zastavinog programa u tvornici će se zadržati proizvodnja Zastave 10 kojoj se vraća staro ime Fiat Punto budući da je rađena po Fiatovoj licenci

Za osam dana, točnije 20. studenoga, prestaje proizvodnja automobila iz programa kragujevačke Zastave. Riječ je o Yugu, Skali i Floridi. Dosad je ukupno proizvedeno 2,1 milijun tih automobila, od kojih najviše Skale - 1,3 milijuna. Zadržat će se tek proizvodnja Zastave 10, kojoj se vraća prvobitno ime Punto, jer se taj automobil proizvodi po Fiatovoj licenci. Osim spomenutih tipova vozila, u Zastavi je tijekom 55 godina proizvedeno još šest različitih modela automobila.

Milijun fića
Do prekida proizvodnje automobila iz Zastavina programa došlo je zbog moderniziranja pogona za instaliranje Fiatove opreme. Ta je talijanska kompanija sa srpskom vladom potpisala ugovor o strateškom partnerstvu prema kojem će u novom poduzeću Fiat-Srbija od 2010. godine biti proizvedeno više od 200.000 vozila godišnje. Osnivanjem te kompanije Zastava praktično prestaje postojati 55 godina nakon osnutka.Kragujevačka tvornica automobila osnovana je 1953 godine i dosad je u njoj proizvedeno ukupno 4,1 milijun automobila, od kojih je 650.000 izvezeno u 76 zemlje. Zastava je tada imala više 53.000 zaposlenih, a u njenu proizvodnju bilo je uključeno 280 poduzeća iz 130 gradova tadašnje Jugoslavije. Najveći izvoz ostvaren je polovicom 80-ih godina prošlog stoljeća kada je na tržište Sjedinjenih Američkih Država izvezeno 147.000 automobila Yugo, koji je na američkom tržištu proglašen najgorim vozilom. Proizvodnja Yuga ukida se 20. studenoga, a posljednji automobil te marke koji će sići s montažnih traka u Zastavi bit će 794.428 po redu. Najpopularnije vozilo je Zastava 750 ili fićo, s kojim je započela autoindustrija u Srbiji. Ukupno je proizvedeno 923.487 ‘fićeka’. Rekord u proizvodnji autombila postignut je 1989. godine kada je u kragujevačkoj tvornici proizvedeno 220.000 automobila.

Nastavak u Africi
Zastava je tu proizvodnju dosegnula zahvaljujući zatvorenosti domaćeg tržišta, koje je bilo zaštićeno visokim carinskim pristojbama i porezom na uvozne automobile. Prema još uvijek neslužbenim najavama, automobil Yugo uskoro bi se mogao početi proizvoditi u Kongu, Alžiru ili Rusiji. Direktor Zastava vozila Zoran Radojević potvrdio je da su stigle ponude za otkup proizvodne tehnologije iz pojedinih afričkih zemalja te da su proslijeđene Agenciji za privatizaciju. Osim Yuga, u novu proizvodnju mogli bi krenuti modeli Zastava 101 i Florida također u nekoj od afričkih zemalja. Oni su još uvijek jako popularni u afričkim državama. tako se navodi da je glavni kandidat za montažu automobila Florida Kongo, a Egipat za Zastavu 128. Odluku o tome donijet će ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja Srbije. S druge strane, sporazum srpske vlade s talijanskim Fiatom o stvaranju nove tvrtke vrijedan je milijardu eura i do 2010. godine bit će osposobljena za proizvodnju 300.000 vozila godišnje. Ugovor su potpisali potpredsjednik vlade Mlađan Dinkić i predsjednik Fiat grupe Sergio Marchionne. Fiat će uložiti od 700, a vlada i lokalna vlast 100 milijuna eura.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!