‘Nismo kukali, okrenuli smo se stranom tržištu i tamo ostvarili 65% prihoda’

Autor: Poslovni.hr , 14. siječanj 2013. u 10:44
Marko Vuković i Andrej Filetin

‘U proteklih 11 godina postojanja realizirali smo na stotine projekata, iskusili brze uspjehe i spore neuspjehe – i skupili nešto znanja.’

Fiktiv je kreativni studio specijaliziran za dizajn vizualnih komunikacija i razvoj interaktivnih sustava, a priču o njegovom nastanku i razvoju pišu osnivači Andrej Filetin i Marko Vuković:

Što je Fiktiv?

Službena verzija: Fiktiv je kreativni studio specijaliziran za dizajn vizualnih komunikacija i razvoj interaktivnih sustava, osnovan 2002. u Zagrebu. Neslužbena verzija: Fiktiv je naše igralište na kojemu je granica između posla i hobija nacrtana brzim pokretom po zraku. Nije nastao planski, već organski – kao prirodan nastavak naših zanimacija, preokupacija, studija i suradnji. Andrej je već za studija slikarstva na Akademiji dane i noći provodio baveći se dizajnom i tako po malo postavio temelje za osnivanje Fiktiva. Marko je za to vrijeme hakirao društvene akcije, isprogramirao sve od Ministarstva do Attacka i skupljao važne insajderske informacije. Komplementarne vještine i karakteri bili su nam izuzetno važni u izgradnji partnerstva i kasnije tima.

Sve je ozbiljnije počelo s produkcijom dijela izložbe arhitekata Penezića i Rogine na Venecijanskom bijenalu 2000., nastavilo se dugogodišnjim prijateljstvom s Wulf sportom kroz dizajn ShoeBeDo brenda, cipela, kampanja, interijera i web stranica, sazrjelo kroz sjajnu suradnju na izgradnji brenda The Garden Festival i rezultiralo nagradom Art Directors Club New York, Zagrebačkog salona, mnogim publikacijama i izložbama.

U proteklih 11 godina postojanja realizirali smo na stotine projekata, iskusili brze uspjehe i spore neuspjehe – i skupili nešto znanja. Iako smo počeli kao studio za grafički dizajn i u prvim godinama bili fokusirani na dizajn tiskanih materijala, fleksibilno okupljanje timova oko projekata omogućilo nam je eksperimente u vrlo različitim tipologijama, od dizajna vizualnih identiteta, kreiranja strategija brendova i savjetovanja u marketingu, osmišljavanja i produkcije oglasnih kampanja, preko dizajna interijera i proizvoda, eksperimentalnih izložbi do razvoja prezentacijskih web stranica ali i kompleksnih interaktivnih aplikacija. Fluidno smo se, u trenutku kada se za to pokazala potražnja, pojačali u segmentu produkcije novih medija. Ali zajednički nazivnik svih ostvarenih projekata naš je pristup dizajnu kao strukturi i komunikaciji, a ne kao dekoraciji. Pristupačnost i svrhovitost te komunikacije naša je primarna motivacija. Danas smo većinom orijentirani na inozemstvo. Na svakom projektu radi 5–7 sjajnih ljudi. Trudimo se odrasti, zalijevati biljke redovito i postati šefovi, ali i dalje volimo zasukati rukave.

Povratna petlja

U filmu Beskonačni dan, Phil (Bill Murray) savršeno opisuje stanje u kojem se svi prije ili kasnije zateknemo: povratnu petlju. Nekome je to dosadni susjed koji po stoti put nasred stubišta želi detaljno prodiskutirati problematiku upravitelja zgrade, drugome gablec petkom koji se ponavlja iz tjedna u tjedan. U Fiktivu vrtimo donekle kompleksniju povratnu petlju. Izrasli smo iz truda i velikog entuzijazma praktičara: dizajnera i programera. Na kraju krajeva, da ne volimo raditi taj posao ne bismo ga niti odabrali. U početku to je strateška prednost svake firme. Sjajna je stvar ako posao vodi netko tko zaista voli zaprljati ruke i razumije sve produkcijske detalje. Dugoročno, to se pokazalo kao jedan od izazova razvoja. Povratna petlja manifestira se na najpodlije načine i uzima danak uglavnom kod poslova vezanih uz upravljanje. Primjerice, kad imamo previše posla, nema veće sreće za direktora nego li vratiti se u rovove. Ako je poslovno opterećenje manje, eto prilike za neki R&D zadatak. Adio prodaja, adio generiranje leadova, adio planiranje, adio pamet. Ali sreća je tu. Pošto Fiktiv vode dvije osobe, ipak nas iz sna prije ili kasnije trgne onaj drugi – superego.

Možda se čak može naslutiti da postoji otpor vlasnika da se transformiraju iz radnika u kapitalistu. E sad, dok se ta teza može efikasno primijeniti na jednog direktora kojemu su čak i na sudu dokazane komunističke tendencije, ona pada u vodu na slučaju drugog člana ovog dinamičnog dua kojemu ni zloglasna MacCarthyjeva komisija ne bi našla mane. Je li u pitanju neki dublji strah, doktore? Kako god bilo, svaka novogodišnja rezolucija glasi: posvetit ću se vođenju i razvoju Fiktiva. No takav odnos prema poslu donosi nam puno dobroga: jači osjećaj pripadanja ekipi, manje krute hijerarhije, dinamičnije mogućnosti razvoja…

Izazovi (samo)promocije

Iako smo i dalje uvjereni kako je najbolja investicija u posao raditi ga pošteno, razvijati dobre odnose s kupcima i stvarati dodanu vrijednost projektima, ponekad je potrebno malo podsjetiti tržište i struku na to kako bismo željeli da nas oni vide. Takve naše aktivnosti bile su zabavne i uspješne, ali često bismo željeli da smo odvojili više energije da bi zaživjele u punom profilu, posebno one koje su nam se činile naročito plodnima. Možda najbolji primjer je akcija FFF – ideja “besplatnih web stranica za dobre ideje” koja je u suštini pun pogodak. Poziv koji smo uputili imao je jako dobar odjek. Dobili smo puno vrijednih projekata i teško ali s guštom odabrali jedan. Kao rezultat FFF-a napravili smo stranicu Muzeja ulične umjetnosti, rad kojim se ponosimo ponajviše zbog originalnog koncepta koji se u međuvremenu afirmirao probojem Pinteresta. Svaka takva nova aktivnost direktno nam pomaže da naučeno primijenimo i na svakodnevni posao. Posebno je zadovoljstvo vidjeti vlastite inicijative i proizvode kako dobivaju javne obrise i koriste ljudima.

O Darwinu

Dugoročno najvrednijim faktorom za kvalitetan razvoj pokazao se zdravi omjer klijenata s kojima imamo dugogodišnju, blisku suradnju praktički na razini partnerstva, i dinamičnih, manjih, sporadičnih projekata. Suočeni sa smanjenim prihodima kao posljedicom gospodarske krize nekako smo se ipak oduprli dosadnoj kuknjavi. Umjesto depresije odabrali smo optimizam. Kao malena tvrtka morali smo paziti na troškove a prihode smo prestrukturirali tako da nas održe u životu. Od početaka Fiktiva većina kupaca dolazila je iz domaćeg komercijalnog sektora: mediji, trgovci, lokalni brendovi i zastupstva. Kako je domaće gospodarstvo osjetno smanjilo investicije (a to je prostor u kojem Fiktiv djeluje), okrenuli smo se projektima koji su imali osigurano financiranje za naredni period i tako si kupili vrijeme. Istovremeno, okrenuli smo se inozemstvu i to nas je spasilo. U 2012. ostvarili smo 65% prihoda van Hrvatske, u Americi i Europi.

Budućnost

Oduvijek je naša vizija bila od Fiktiva stvoriti platformu na kojoj ćemo moći graditi vlastite inovativne projekte – spoj komunikativnog dizajna, nevidljive tehnologije i vrhunske korisnosti. Voljeli bismo razvijati nove proizvode koji će ljudima unaprijediti život, biti mjesto na kojemu mladi ljudi mogu učiti i stvarati. Čeka nas puno serpentina do tamo, ali po prirodi nam je zanimljivo istraživati puteve. Tko zna, možda je cilj na onom susjednom vrhu.

Andrej Filetin i Marko Vuković

Komentari (2)
Pogledajte sve

svaka čast momcima ali to su geekovske priče, dok ne krene građevina neće biti gospodarskog uzleta na nivou cjelkupnog gospodarstva.

Dečkima svaka čast i puno daljnjih uspjeha! Svaka čast i na, pomalo filozofskom, tekstu!

New Report

Close