Biram ambiciozne startupe s dobrim timom

Autor: Bernard Ivezić , 20. listopad 2015. u 15:04
Ron Gura

Ono što čini dobrog poduzetnika nisu vještine koje se mogu lako naučiti u školi. Puno je tu improvizacije.

Nakon što je prije četiri godine svoj startup The Gift Project prodao eBayu Ron Gura postao je šef eBayova inovacijskog laboratorija u Izraelu. Danas je partner i savjetnik investicijskoga fonda Aleph teškog 150 milijuna dolara. Sredinom studenoga dolazi u Hrvatsku na Zagreb Connect, a Poslovni dnevnik s njim je povukao nekoliko paralela između hrvatskoga i izraelskoga startup ekosustava.

U Hrvatskoj je rast broja IT startupa potaknuo nestašicu programera, product menadžera, ali i drugih IT stručnjaka. Kakva je situacija u Izraelu?
I kod nas nedostaje stručnjaka. Mislim da je to velik problem. Govori se o reformi obrazovanja, ali to će utjecati na ponudu stručnjaka za 15-20 godina. To je vrlo dugo razdoblje za čekanje rezultata. Ta se reforma, međutim, ne kombinira s potezima koji mogu kratkoročno dati dobre rezultate. Primjerice, velika su ograničenja na kapital i useljavanje.

Useljavanje je zbog sirijskih izbjeglica postala vruća tema. Kako se u Izraelu gleda na useljavanje, posebno useljavanje stručnjaka?
U Izrael se vrlo teško preseliti, osam ako ste Židov. Nije to nerazumljivo, jer mi smo poput otoka na Bliskom istoku. No, posljedica je da je vrlo teško pronaći talente. Sada se šuška da bi se moglo formirati tijelo koje će odobravati do nekoliko stotina dozvola za useljavanje stručnjaka godišnje. Tako nije u Silicijskoj dolini, gdje se talenti mogu slobodno doseliti, štoviše SAD ih potiče u tome.

Može li se taj problem riješiti reformom obrazovanja? U Hrvatskoj se pokušava raditi na promjeni kurikuluma iz predmeta poput matematike i fizike, a po statistici djeca u Hrvatskoj i Izraelu rano ulaze u obrazovni sustav, mali je postotak onih koji odustaju, a rezultati na PISA testovima djece u Izraelu i Hrvatske podjednako su loši. 
Kod nas su također najavili reformu obrazovanja. Ali treba biti oprezan u ocjenama. Ako nam je cilj imati uspješne startup poduzetnike, pitanje je može li se to postići reformom obrazovanja. Ono što čini dobrog poduzetnika nisu vještine koje se mogu lako naučiti u školi ili na fakultetu. Mnogo je tu improvizacije, kreativnosti, upornosti i razumijevanja. To obrazovni sustav najčešće ne potiče i to se teško prenosi na taj način. Ako, pak, trebate stručne radnike poput programera, product i projektnih menadžera, reforma obrazovanja tu može dati rezultate. Više dodira s matematikom, fizikom i engleskim povećava šanse da će mladi radije odabrati programiranje i da će obrazovni sustav stvoriti dovoljno stručnih radnika. No, i tu treba biti oprezan, jer nisu svi za matematiku. Bilo bi dobro da ih je više, ali svi nisu za to.

Koja su trenutačno područja koja investitorima u startupe obećavaju najviše?
Sve povezano sa strojnim učenjem sada je vrlo traženo. Primjena je vrlo široka. Strojno učenje danas se koristi u medicini, proizvodnji, sigurnosti, obrazovanju, posvuda. Iako se neki pribojavaju da su roboti ovdje i da će sutra zamijeniti čovjeka na radnom mjestu, potrebno je još mnogo strojnog učenja i rudarenja podataka da bi roboti mogli zamijeniti ljudski rad. Biznis danas nije u podacima već u tome kako izvući smisao iz podataka.

Kako odlučujete koja je investicija ona prava?
Prvo, moj fond ulaže isključivo u startupe koji imaju središte u Izraelu. Drugo, nema kuharice za to. Uvijek tražim dobar tim i veliko tržište. Pritom se ne bojim startupa koji žele na visokoregulirana tržišta, jer na takvima je obično najveća premija. Većina od naših osam investicija prihod zarađuje u EU i SAD-u, s tim da istraživanja i razvoj rade u Izraelu.

I startup koji ste prodali eBayju tako je poslovao. Kako se to dogodilo?
Da, na tom smo poslu utržili 30 milijuna dolara. Mislim da smo uspjeli jer smo najprije počeli surađivati s eBayom. Vrijednost koju smo mi stvarali proizlazila je iz poklanjanja. U SAD-u je drukčije nego u Hrvatskoj i Izraelu. Tamo su takozvani babyshowers, odnosno darivanje kad se rodi dijete, drukčiji, a mi smo to olakšavali kroz svoju uslugu. Kako smo bili jako dobro pozicionirani u SAD-u, dogovorili smo partnerstvo s eBayom. Odradili smo projekt za novogodišnje blagdane i eBay nam je nakon toga sam prišao s ponudom.

Nakon toga ste postali direktor eBayeva inovacijskog laboratorija u Izraelu koji je razvio niz proizvoda za eBay. Koja je razlika između stvaranje proizvoda unutar startupa i stvaranja proizvoda za tako veliku kompaniju?
Velike kompanije na razvoj gledaju potpuno drukčije od startupa. Kultura, vještine, vremenski okviri, ovlasti kojima raspolažete i budžeti vrlo su različiti u velikim kompanijama i u startupima. Zato je u eBayu bilo lakše ići u razvoj u područja koja su izvan našeg temeljnog poslovanja. Mogli smo isprobavati razne nove stvari. Veliki sustav pak  inzistira na tome da svi projekti budu samoodrživi i to tako da do izražaja dolazi veličina. Možete napraviti dobar proizvod koji globalno podiže promet za 10 milijuna dolara. No, ako ne naraste na barem 100 milijuna, gasi se. Znači, mogućnosti je više, ali su i zahtjevi viši.

Komentirajte prvi

New Report

Close