Devet navika koje vode do loših poslovnih odluka

Autor: Marta Duić , 03. rujan 2014. u 10:35
Ljudi češto odlučuju brzopleto/FOTOLIA

Imajući u vidu zamke koje može napraviti bilo voditelj poslovanja, postat ćete učinkovitiji donositelj poslovih odluka.

Prije nekoliko godina stručnjaci su došli na veliku ideju za preuzimanje vodstva za koju su mislili da će vrijediti i donijeti uspjeh svima. Istražili su činjenicu da se, kad ljudi krenu na tečajeve i programe samorazvoja, njihov uspjeh dramatično povećava jer tamo dobivaju konstantna ohrabrenja.  

Razvijena je aplikaciju koja je mogla ponuditi takvu vrstu ohrabrenja. Ljudi su mogli ući u  nju, unijeti svoje razvojne ciljeve, a softver bi im poslao podsjetnike svaki tjedan ili mjesec te ih pitao kako su radili, motivirajući ih da zadrže kontinuitet rada. Uloženo je puno vremena i novca  u ovaj proizvod. Ipak ispostavilo se da ljudi nisu željeli primati e-mailove i više su ih živcirali nego što su ispunjavali svoju motivirajuću ulogu koja im je bila namijenjena.

 

50poslovnih

voditelja sudjelovalo je u istraživanju

Nepotrebno je reći, ovim proizvodom nije postignut potencijal koji je trebao ostvariti. Kad su autori aplikacije razmišljali o odlukama koje su napravili za stvaranje ovog razočaravajućeg rezultata postavilo se sljedeće, neizbježno pitanje: "Što je uzrok da dobronamjerni ljudi donose loše odluke?" Ljudi donose loše odluke kada su pod teškim pritiskom vremena ili kad nemaju pristup svim važnim informacijama. U nastojanju da razumiju uzrok lošeg odlučivanja, proučavali su se podaci 360 povratnih informacija od više od 50.000 poslovnih voditelja i usporedili ponašanje onih koji su smatrali da donose loše odluke s onima koji smatraju da donose vrlo dobre odluke. Napravljena je analiza faktora ponašanja koja je pokazala statističku razliku između najboljih i najgorih donositelja odluka. 

1. Lijenost
Odnosi se na neuspjeh provjeravanja činjeničnog stanja, preuzimanja inicijative, potvrđivanja pretpostavki. Uglavnom, za takve ljude se smatra da su neuredni u svom radu i ne žele se dodatno dokazivati. Pozivaju se na prošla iskustva i očekivani rezultati jednostavno su bit prošlosti za njih.

2. Neočekivanje iznenadnih događaja 
Obeshrabrujuće je kontinuirano razmatrati  mogućnost negativnih događaja u našim životima, stoga većina ljudi pretpostavlja da se najgore neće dogoditi. Nažalost, loše stvari se događaju prilično često. Jedno istraživanje pokazuje da ako si ljudi samo uzmu vremena da razmisle o tome što bi moglo poći po zlu, zapravo postaju vrlo dobri u očekivanju problema. No, mnogi ljudi postanu toliko uzbuđeni vezano uz odluku da si nikada ne mogu uzeti vremena da naprave taj jednostavan korak.

3. Neodlučnost
Kad su suočeni sa složenim odlukama koje se temelje na stalnom mijenjanju podataka, lako se nastavlja proučavanje podataka, provjeravaju izvješća, ili obavljaju dodatne analize prije nego što odluka bude donesena. Kada izvješća i analize potraju mnogo duže nego što se očekivalo, loši donositelji odluka počinju sve odgađati i time propuštaju priliku. Potrebno je hrabrosti da pogledate podatke, razmislite o posljedicama odgovorno, a tek onda krenete naprijed. Često je neodlučnost gora od donošenja pogrešne odluke. Oni  koje strah doslovno može paralizirati vjeruju da je jedna pogreška dovoljna da uništiti njihove karijere pa neodlučnošću izbjegavaju rizik u potpunosti.

4. Ostati zaključani u prošlosti
Neki ljudi čine loše odluke jer koriste procese koje koriste već dulje vrijeme. Takvi su ljudi naviknuti na pristupe kojima su radili u prošlosti i misle da ne treba tražiti nove pristupe i načine. No, prečesto, kada je za neku odluku suđeno da pođe po zlu, to je zato što se stari proces temelji se na pretpostavkama koje više nisu valjane i zastarjele su.

5. Nemogućnost strateškog poravnanja 
Loše odluke ponekad proizlaze iz nemogućnosti spajanja problema s ukupnom strategijom. U nedostatku jasne strategije koja pruža kontekst, mnoga rješenja čine se smislenima. Kada postoji čvrsta povezanost s jasnom strategijom, kvalitetna i dobra rješenja dolaze sama od sebe.

6. Ovisnost o drugima
Neke odluke nikada nisu donesene jer jedna osoba čeka drugu, a ta druga čeka treću osobu i tako nastaje začarani krug. Učinkoviti donositelji odluka pronaći će način da djeluju samostalno kada je to potrebno. 

7. Izolacija
Neki od voditelja poslovanja čekaju da informacije dođu do njih te ne poduzimaju korake kako bi ih dobili pravodobno ili nisu uspostavili odnose koji će im omogućiti da se izvuku na tuđe stručnost kada im bude potrebno. Sva istraživanja o učinkovitom donošenju odluka priznaju da uključivanja drugih s relevantnim znanjem, iskustvom i stručnošću poboljšava kvalitetu odluke. Također mnogi ne žele uključiti druge jer žele sami preuzeti sve zasluge i pohvale.

8. Nedostatak tehničke dubine
Čak i najbolji vođe nemaju dovoljno razvijenu tehničkog dubinu da u potpunosti razumiju višestruke probleme. No, kada donose odluke oslanjaju se na tuđe znanje i stručnosti bez svoje perspektive. Kada im nedostaje čak i osnovnih  znanja i stručnosti, oni nemaju način da procijene je li odluka sjajna ili užasna. Kad ne posjeduju tu tehničku dubinu oni će na svom poslu pronaći osobu koja ima taj talent te ga iskoristiti u svoju korist.

9. Neuspjeh komuniciranja povezanog s njihovim odlukama 
Nekad dobre odluke  postanu loše odluke jer ljudi ne razumiju ili čak znaju za njih. Komuniciranje o odlukama i što one sa sobom donose ključno je za njenu uspješnu provedbu.

Odlučujući faktori

Predugo čekanje na informacije i odobravanje ostalih kolega, nedostatne vještine i nerazumijevanje novih načina i metoda rada zbog prevelikog oslanjanja na prošlost, donošenje odluka bez savjetovanja s drugima samo su neki od razloga donošenja loših poslovnih odluka.

Komentirajte prvi

New Report

Close