Za koga sve komunikacijske agencije rade ‘pro bono’

Autor: Ana Lučin , 03. siječanj 2011. u 22:00

Kampanja ‘Dajmo da čuju’ kojom se prikupljao novac za ugradnju umjetnih pužnica namijenjenih djeci bila je prva zvučna akcija u kojoj su se udružili mediji, korporacije, javnost i public relation

Agencije za odnose s javnošću i marketinške tvrtke svoje usluge ponekad pružaju besplatno, najčešće sudjelujući u humanitarnim projektima s ciljem prikupljanja novaca i osvještavanja javnosti o nekom problemu.

“Svjesni značaja humanitarnih projekata za rješavanje raznih problema u društvu koje državne institucije iz bilo kojeg razloga ne adresiraju dovoljno dobro, u Digitelu smo od početaka bili angažirani na brojnim projektima”, kaže Iva Kutle, voditeljica Odjela analitike i strategije Digitel komunikacija. Ta se praksa, kaže, proširila i na sve druge tvrtke u sastavu Digitela, koje više od desetljeća svoju ekspertizu, vrijeme i logistiku daju u humanitarne svrhe pro bono. “Od 2002. godine smo partner Unicefa. Realizirali smo s njima brojne kampanje od kojih je većina nagrađivana na domaćim i međunarodnim festivalima, a neke kampanje su i ‘izvezene’ Unicefovim uredima na drugim tržištima”, ističe Kutle.

Lajkovi zamijenili pozive
Kada je riječ o velikim humanitarnim kampanjama čiji je cilj prikupljanje sredstava i podizanje svijesti o nekoj problematici, Kutle kaže da su zapravo krenule od kampanje „Dajmo da čuju“, kojom se prikupljao novac za kupnju umjetnih pužnica namijenjenih djeci. “Tada su se povezali mediji i korporativni donatori, a aktivirana je najšira javnost uvođenjem telefona kao kanala za prikupljanje donacija. Od ‘Dajmo da čuju’ i prikupljanja novca telefonskim pozivima prešli smo dalek put i preživjeli pravu inflaciju akcija pa je uloga telefonskih poziva u prikupljanju sredstava bitno manja”, govori Kutle. Danas, kako ističe, rade akcije za pomoć Autonomnoj ženskoj kući te ‘‘Korak u život’’ za Rotary klub Kaptol, kojima se skupljaju ‘lajkovi’ na Facebooku, a korporativni donatori potom osiguravaju sredstva za svaki lajk. ‘‘Korak u život je prije nekoliko dana koncertom Zagrebačke filharmonije i majstora Lea Nuccija prikupio preko 100 tisuća lajkova na Facebooku’’, ističe Kutle. U akciji “Dajmo da čuju” sudjelovala je i PR agencija Manjgura. “Od prvi put kad smo na HRT-u organizirali ‘Dajmo da čuju’ koja je i danas model za većinu humanitarnih akcija u Hrvatskoj, aktivno pomažemo i sudjelujemo u svim akcijama od općeg interesa”, kaže Krešimir Macan, vlasnik Manjgure. Već niz godina, ističe, prate splitsku udrugu oboljenih od hepatititisa Hepatos. Medijski su podržali i Epidaurus festival Cavtat jer je, kaže Macan, ljudima s odličnim idejama iz drugih dijelova Hrvatske ponekad teško prodrijeti do glavnih nacionalnih medija. “Ovih dana pro-bono promoviramo novi film Dalibora Matanića ‘Majka asfalta’ jer i projekti u kulturi rijetko imaju budžet dostatan za prave promotivne kampanje. Uvijek kada se radi o akcijama od općeg društvenog interesa ili kad netko ima odličan projekt, a treba pomoć na početku – spremni smo pogurati koliko možemo. To bih nazvao partnerstvom. Uključimo se u projekt koji će s vremenom dati dobre rezultate za cijelu zajednicu”, pojašnjava Macan. Biranje projekata za njega je, navodi, stvar procjene. “Netko vam je dugogodišnji partner ili klijent i treba uslugu, ali nema budžet – naravno da ćete uskočiti. Netko nema iskustva i treba podršku na projektu kojeg ocijenimo izvrsnim – dileme nema.

Kako prepoznati ‘pravu stvar’
Pitanje je jedino u kojem obujmu i koliko imamo raspoloživog vremena uz redovite poslove”, kaže. “Ako je potrebno i ako ste procijenili da ste učinili dobru stvar, nećete ništa naplatiti niti uvjetovati. Nekad je i jednostavni savjet ili lista medija jako puno za nekoga tko se na tom terenu ne snalazi”, zaključuje Macan. U tvrtki Hauska&Partner navode kako pro bono usluge najčešće pružaju u vidu savjetovanja i pomoći u izvedbi projekata iz područja edukacije, održivosti i gospodarskog razvoja te organizacijskih odnosa. “Naš menadžment i zaposlenike obrazujemo i potičemo da sudjeluju svojim radom u raznim organizacijama i udruženjima, posebno onima koja utječu na razvoj naše struke, demokratskih procesa, društvene odgovornosti ili održivosti”, kaže Daria Mateljak Bartulin, direktorica tvrtke za Hrvatsku. Dodaje da pro bono radom povremeno pomažu i humanitarne projekte. “Doniranje vremena i znanja smatramo vrijednim ulaganjem u zajednicu. Najčešće je riječ o pomoći organizacijama da bolje postave svoje procese i ostvare dobre odnose sa svojim interesno-utjecajnim skupinama, ili o uslugama iz područja klasičnih odnosa s javnošću”, naglašava Mateljak Bartulin, dodajući kako ovih dana rade na izradi novih kriterija o pro bono uslugama. “Svakako projekt ili organizacija kojima se daje takva usluga moraju imati poveznicu s našim vrijednostima, poslovnim planovima i programom društvene odgovornosti”, ističe. Također, organizacije s kojima surađuju moraju udovoljiti uvjetima odgovornog poslovanja i biti u skladu s Hauskinom politikom upravljanja rizicima. “Ponekad odluke donosimo ad hoc, ali najčešće se naš pro bono rad planira na godišnjoj razini”, pojašnjava Mateljak Bartulin. Jedan od najdražih pro bono projekata, kako ističe, bila im je suradnja s Hrvatskom udrugom banaka na projektu besplatne edukacije građana o upravljanju osobnim financijama.

Projekt mora biti kompatibilan
Prema riječima Dijane Kobas Dešković, direktorice Spona komunikacija, ta tvrtka sudjeluje u kampanjama od javnog i društvenog značaja. “Aktivno smo bili uključeni u brojne kampanje, i to kao sudionici, supokretači ili partneri, a među njima izdvajamo kampanje na području zaštite ljudskog zdravlja i zaštite okoliša, poput kampanje CRASH, edukativne javno-zdravstvena kampanje za smanjenje unosa kuhinjske soli u organizam”, navodi. Spona komunikacije sudjelovale su i u projektu ‘‘Ugljični otisak – trag odgovornosti’’, osmišljenom u suradnji s Regionalnim centrom zaštite okoliša za Srednju i Istočnu Europu, te uz partnerstvo s Energetskim institutom „Hrvoje Požar“, s ciljem stvaranja gospodarske klime koja promovira smanjenje emisije CO2. Spona je, kaže, sudjelovala i u kampanji “Ostani uz mene”, namijenjenoj opremanju prvog centra za palijativnu medicinu u Hrvatskoj. “U partnerskoj suradnji s našim klijentima jedan dio našeg vremena i znanja investiramo u buduću suradnju, što, naravno, ne naplaćujemo. Takvu vrstu posla tretiramo i kao investiciju”, kaže Kobas Dešković. Napominje da se projekti u kojima tvrtka sudjeluje uvijek vezuju uz strategiju poslovanja. “Pri tome je izuzetno važno da su osobe, udruge ili tvrtke s kojima surađujemo motivirane za projekt zbog istinskih humanih razloga doprinosa zajednici”, zaključuje Kobas Dešković.

Komentirajte prvi

New Report

Close