Razbijen mit o propasti novina

Autor: Majda Žujo , 04. lipanj 2012. u 22:00

Na konferenciji ‘Print stvara sadržaj’ prikazani su podaci koji zorno govore da internet nije ubio tiskane medije te da je i dalje kvaliteta najvažnija u pridobivanju čitatelja

Svi govore kako su novine u značajnom padu i kako print umire, no podaci pokazuju da nije tako. Prema riječima Ive Lovrića, člana uprave Tiska, od 2003. godine kada je prodano 97 milijuna novina, u 2008. godini su tiskani mediji doživjeli rast na čak 128 milijuna prodanih primjeraka. Istina je da je od tada zamijećen i pad, no ne toliko dramatičan s obzirom na krizu. Tako je u 2011. broj prodanih novina jednak kao i prije pet godina, dok je značajno porastao broj novih izdanja. Brojke su to koje je Lovrić predstavio na konferenciji “Print stvara sadržaj” koju je u zagrebačkom hotelu Regent Esplanade organizirala organizacija izdavača, oglašivača i marketinških agencija ABC Hrvatska. A da je tisak življi nego prije složili su se svi sudionici. “Mogu samo potvrditi ove dobre brojke i dobru perspektivu printa koje su negacija konstantnih žalopojki o padu tiskanih medija”, poručio je i Boris Trupčević, direktor Styrijinih izdanja u Hrvatskoj. Kako je rekao, za Styriju je krizna bila 2005. kada je imala samo jedne novine – Večernji list, no od tada su se odlučili za brojna nova izdanja što se pokazalo kao pun pogodak. “Odlučili smo se za širenje portfelja s novinama nove generacije i pokrenuli 24 sata. U taj smo projekt investirali 25 milijuna eura što nam se brzo vratilo. Novine 24 sata promijenile su novinsko tržište. Pojavile se niotkuda i već 2007. postale dominantne na tržištu s dvostruko većom nakladom od bilo kojih dnevnih novina u Hrvatskoj”, kaže Trupčević, dodajući kako je s pojavom 24 sata u Hrvatskoj poraslo kompletno tržište novina, a stvoreni su i novi čitatelji koji dotada nisu bili tradicionalna publika dnevnih novina. Ipak, 2008. godina donijela je krizu, a za Styriju je ona značila i ekspanziju portfelja na magazine uz nadoplatu, akviziciju Poslovnog dnevnika te magazine na sjajnom papiru, a do danas su pokrenuta mnoga samostalna izdanja.

Od jednih do 25 novina
“Od jednih dnevnih novina u nekoliko smo godina stvorili portfelj od 25 različitih izdanja”, istaknuo je Trupčević dodavši kako Styrijina izdanja danas imaju doseg preko 1,2 milijuna čitatelja čime vode u tržišnoj utakmici. No uz jaka tiskana izdanja, stvoreni su i najčitaniji internetski portali što samo pokazuje da se tisak ne bori protiv tehnologija, već s njima surađuje. Ambicija konferencije “Print stvara sadržaj” bila je upravo kreirati bolju budućnost tiskovina ili, kako ih nazivaju tvornica sadržaja, koje su utjecajnije od bilo kojeg drugog medija. A da se tisku ne piše tako crno dokazuje i primjer najtiražnijeg magazina u zemlji – OK. “Mi se u ovom poslu osjećamo ok i to punih 10 godina, jer je OK magazin koji je prvi punih 10 godina. To možda ne govori mnogo o brendu, ali govori mnogo o publici koja konzumira sadržaj koji nudimo”, rekao je Neven Kepeski, glavni urednik magazina OK i Teen, a to su postigli tako što su razvili autentičan model, slušali zahtjeve svoje publike, ali i tako što još uvijek odbijaju biti prisutni na webu. “U 2012. se osjećamo isto kao i radnici u Audiju koji razmišljaju o tome kako će nestati nafte, ali su istovremeno dobili bonus od 8300 eura. Osjećamo se ugroženi kad čujemo da će internet uništiti print. Svi smo nasjeli na priču kako će digitalne tehnologije uništiti print, no koliko smo na udaru mi toliko su na udaru i sve ostale industrije – od glazbene do filmske i mnogih drugih”, poručio je Kepeski dodajući kako je činjenica da će umrijeti samo nekvalitetan print.

Društvene mreže
“Mi smo web ‘batalili’ sve dok Murdoch ne smisli neki drukčiji pristup digitalnim platformama. Ali smo se zato razvili na društvenim mrežama na koje ne stavljamo svoj sadržaj, već naprotiv, sadržaj s Facebooka objavljujemo u našem magazinu, jer to zanima naše čitatelje”, ističe Kepeski i zato je Hrvatska jedina zemlja u Europi kojoj je vodeći mjesečnik tinejdžerski, a broj njihovih fanova na Facebooku veći od bilo kojeg drugog medija.

Mit i stvarnost
“Mnogi izdavači, agencije, oglašivači i državne službe ne shvaćaju da se tornado u industriji već dogodio i da se ponašanja prisutna do 2008. više ne mogu nastaviti”, upozorava Robert Čoban iz srpske Color Press grupe dodajući kako su mnogi tjednici, magazini te dnevne novine u Srbiji propale i još propadaju. Neke su preživjele sve, osim tranzicije, a zašto? Kako kaže, čitatelji printa ne žele skupe magazine, nerealno skupe oglase, magazine sa netransparentnim podacima i dnevne novine i magazine koji za novac nude ono što internet daje besplatno.“Došlo je do drastičnog pada tiraže onih novina koje donose isključivo vijesti, bez obzira o kojim se vijestima radi. Čitatelji žele jeftine interaktivne magazine za najširu publiku. Žele dobro upakirane lifestyle magazine po razumnoj cijeni, luksuzne magazine za usko targetiranu publiku, magazine u uspješnoj interakciji sa internet portalima te magazine sa regionalnim dosegom”, smatra Čoban dodajući kako je previše televizija, previše dnevnih novina, a nema toliko potrošača koji to mogu pratiti.“Kada se tržište raščisti, ostat će print koji vrijedi i print u koji vrijedi ulagati novac za oglašavanje”, tvrdi Čoban, a da je povezati print i nove tehnologije apsolutni ultimatum složili su se svi predavači. “Zbroje li se sva tiskana izdanja, print je još uvijek najjači medij poslije televizije”, kaže Robert Čoban iz srpske Color Press grupe. Print je neophodan za izgradnju brenda, jer mnoge kompanije samo u printu mogu detaljno opisati svoje proizvode. Print ne samo da informira već daje i analitički osvrt”, smatra Marija Matić, iz beogradske agencije Direct Media.

Tri glavna brenda

Milijunski dosezi Styrijinih izdanja
“Postoji mit da će internet uništiti novine. Ali onda ispada da su oni koji ih uništavaju sami izdavači dnevnih novina, jer su oni ujedno i glavni izdavači najčitanijih digitalnih izdanja”, rekao je Boris Trupčević, direktor Styrijinih izdanja u Hrvatskoj, dodajući kako je u posljednje vrijeme Styrija najviše ulagala upravo u digitalna izdanja. “Ako itko ikoga ugrožava, onda mi izdavači ugrožavamo sami sebe, ali ne da bismo uništili tiskane proizvode, već da bismo ponudili više nego smo mogli ponuditi ikada”. Trupčević je istaknuo kako s digitalnim izdanjima Styrija ima doseg od dva milijuna ljudi svakoga dana, na platformama stvorenim oko tri glavna brenda – Večernjeg lista, 24 sata i Poslovnog dnevnika.

Kvaliteta je najvažnija
Upravo je kvaliteta sadržaja novina ono što će ih izdvojiti kod čitatelja, ali bitno je da se one što bolje povezuju s novim tehnologijama, a ne da se isključuju. Tako je i magazin OK vrlo prisutan na društvenim medijima, kaže Neven Kepeski, glavni urednik magazina OK i Teen.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Zašto sječi šume za proizvodnju papira kad može digital?

New Report

Close