Tržište se može istražiti i mobilnim telefonom

Autor: Bernard Ivezić , 04. prosinac 2005. u 22:45

Mobilni telefoni mogu, uz suglasnost njihovih vlasnika, poslužiti i kao alat za istraživanje tržišta i oblikovanje individualnog pristupa zainteresiranim potrošačima

Interaktivna glazbena televizija na HTV-u, hotelske informacije preko SMS-a u Umagu i mobilna kampanja za časopis National Geographic u Hrvatskoj, te mobilne kampanje za Heineken, Rexonu i Dove u Bosni i Hercegovini samo su neki od primjera kako mobiteli postaju sve važniji marketinški alat u jugoistočnoj Europi.
Korak dalje, pokrivši cijelu regiju, otišla je interaktivna televizija MTV Adria. Zagrebačka tvrtka Tis.kis s njima je u suradnji razvila sustav koji omogućava gledateljima iz Hrvatske, Slovenije, BiH, Srbije i Crne Gore, te Makedonije da preko svojih mobitela direktno sudjeluju u TV programu. Za početak gledatelji mogu slanjem SMS-a glasati za glazbene spotove, sudjelovati u TV kvizovima i birati sadržaj programa.
Ivo Završki, direktor tvrtke Tis.kis, njegova je tvrtka zasad jedina koja nudi mogućnost da se kampanja mobilnog marketinga za cijelu regiju ugovara na jednom mjestu. To je, prema njegovim riječima, tek početak, jer je primijena mobilnog marketinga puno šira od interaktivne televizije.
“Tradicionalni marketing je frontalni marketing, ako izuzmemo direct mail. Drugim riječima on je, ovisno o mediju, usmjeren na jednako komuniciranje prema svim potencijalnim ili postojećim korisnicima. Takav pristup neće nestati, ali je jasno da nikada neće uspjeti pogoditi osobni interes krajnjeg korisnika. Želimo li pokušati predviđati razvoj marketinga u budućnosti, onda će individualizacija pristupa sigurno imati značajnu ulogu u podizanju lojalnosti i zadržavanju korisnika”, kaže Završki.
Radi se o tome da je konkurencija globalna i da korisnik vrlo lako dolazi u situaciju da bira između dva proizvoda slične kvalitete, robne marke i cijene. “Ako se odustane od stalnog snižavanja cijene, sljedeći parametar na koji se može utjecati je kvaliteta odnosa sa korisnikom”, tvrdi Završki.
Tis.kis razvio je SmartWay. Riječ je o usluzi koja omogućava povezivanje odjela marketinga neke tvrtke direktno s mobilnim korisnicima, a uključuje rješavanje svih tehničkih i logističkih problema u realizaciji tog projekta.
Usluga omogućava istraživanje želja potrošača jednostavnim slanjem SMS poruka, što je i inače omiljena navika hrvatskih vlasnika mobilnih telefona. Postotak odaziva na SMS oglašivačke poruke u SAD-u je visokih 11 do 15 posto, a Završki procjenjuje da u jugoistočnoj Europi iznosi između šest i devet posto.
U Hrvatskoj usluge mobilnog marektinga nude još mobilni operateri, specijalizirane marketinške agencije poput Mobitela i tvrtke koje imaju svoja rješenja za mobilni marketing poput Tis.kisa i Klik-IT-a.

U Mobitelu tvrde da je brže i isplativije organizirati nagradnu igru preko mobilnog marketinga nego slati tisuće frankiranih kuverti, zaposliti radnika koji će primati obrasce i potom ih još arhivirati.
Umjesto toga, nagradnu igru dovoljno je oglasiti na pakiranju proizvoda sa prijavnim kodom na skrivenoj naljepnici. Kupci potom šalju kod SMS-om, a Mobitel obrađuje poruke i šalje izvještaj marketinškom odjelu tvrtke.
No s mobilnim marketingom valja biti oprezan. SPAM je u Hrvatskoj zabranjen zakonom pa se reklamne poruke ne mogu slati nikome tko ih prethodno izrijekom ne zatraži. Stoga se tvrtkama koje žele graditi dugoročne odnose sa svojim klijentima savjetuje da osnuju svoje klubove, te mobitel koriste kao medij za komunikaciju sa svojim članovima.
“Ako se na mobilni marketing gleda usko, samo kao na kanal za promociju nekog proizvoda ili kao alat za prikupljanje i analizu interesa – onda se ne pogađa njegova suština. Iako se i u takvoj, jednosmjernoj komunikaciji – prema korisniku ili od korisnika – ubrzava komunikacija, ne razvija se ideja bliske suradnje između tvrtke i korisnika, koja mobilni marketing razlikuje od bilo kojeg drugog.
Stoga bi o mobilnom marketingu zainteresirani trebali počeli razmišljati kao o mediju koji im omogućuje razvoj partnerskih odnosa s vlastitim krajnjim korisnicima”, naglašava Završki.

Komentirajte prvi

New Report

Close