Svaka tvrtka mora prihvatiti rizik kao rutinu

Autor: Jack Welch; Suzy Welch , 24. svibanj 2010. u 22:00

U globalnom svijetu smioni poduzetnici iskaču iz svakog ugla, a multinacionalne kompanije žanju plodove domišljatosti svojih zaposlenika bez obzira na njihovo mjesto rada

Jack i Suzy Welch odgovorili su na brojna pitanja koja su im postavljali poslovnih ljudi iz cijelog svijeta.

Pitanje: Ljudi to stalno spominju, no što to zapravo znači razmišljati u globalnom smislu?
Michelle Sabti, Abu Dabi, Ujedinjeni Arapski Emirati

Odgovor: Ma dajte, pa znate odgovor! Pogotovo Vi, rođena Australka koja sada radi za Turističku zajednicu Abu Dabija! Kad smo se ne tako nedavno susreli u Vašem gradu, samo jedan razgovor bio je dovoljan da budemo sigurni kako svjedočimo dobronamjernom globalnom stilu razmišljanja na djelu. “Super mi je ovdje”, rekli ste, “toliko je drugačije.” To uživanje u različitosti – vaše potpuno prihvaćanje svega različitog – temelj je globalnog svjetonazora. Ustvari, tu bismo karakteristiku nazvali “empatijom”, i stavili je na prvo mjesto popisa četiriju E globalnog stila upravljanja – kvaliteta potrebnih za uspjeh u vrlom novom svijetu poslovanja. Prije no što se okrenemo Empatiji i drugim novim E kvalitetama, izvršit ćemo kratki pregled “starih” E, koje je jedno od nas (Jack) prvotno razvio prije 20 godina kako bi usustavio svoje viđenje učinkovitog rukovođenja. Prvo E bilo je, i ostaje Energija, sposobnost brzog koraka, stalne angažiranosti i spremnosti na izazove. Drugo E je Energizirati, vještina bodrenja drugih. Budući da previše pametnih ljudi koči preduboko promišljanje, treće E znači E-da, sposobnost donošenja crno-bijelih odluka. A četvrto E je Egzekucija, ispunjavanje poslovnih zadaća. Međutim, ta četiri E nisu potpuna ukoliko ih ne sjedinjava S – strast – kako za poslom, tako i za životom.

Različite kulture
U današnjoj globalnoj okolini koju karakterizira stalno rastuća konkurentna silina, vođe i dalje trebaju stare E. No, novi E postaju jednako esencijalni. Uzmimo za primjer Empatiju. U globalnom poslovnom kontekstu, ona porazumijeva mnogo više od topline i suosjećanja. Ona znači razumjeti različite kulture u dovoljnoj mjeri da se dosljedno iskazuje poštovanje prema njihovim vrijednostima i tradicijama. Na primjer, Bill Amelio, izvršni direktor kinesko-američke računalne tvrtke Lenovo vrijedne 16 milijardi dolara, rekao nam je da su se njegovi američki menadžeri morali naviknuti šutjeti na sastancima kako bi svojim kolegama dali priliku da im se prevede to što slušaju i da shvate smisao toga. Slično tomu, rekao je: “Na početku nismo imali korporativni kalendar sa svačijim blagdanima, pa bi ljudi zakazali sastanak na kinesku Novu godinu. Ako želite izgraditi povjerenje, ne možete to raditi. U globalnom svijetu, morate odavati počast raznolikim ljudima i onomu do čega im je stalo.”Drugo globalno E je Eksperimentalnost, što znači da vođa mora bez straha istraživati nove ideje, proizvode i tržišta, čak i kad dobici nisu smjesta vidljivi. Nekoć su tvrtke mogle predati inovacije u ruke nekolicine genija u središnjici i redom iskorištavati njihove kreativne trenutke. Danas, kad smioni poduzetnici iskaču iz gotovo svakog ugla ovoga svijeta, a multinacionalne kompanije žanju plodove domišljatosti svojih zaposlenika bez obzira na njihovo mjesto rada, svaka tvrtka mora prihvatiti riskiranje kao rutinu.Kao što je nedavno kazao Jeff Bezos, izvršni direktor Amazona: “Ne smijete dopustiti kratkoročnim ulagačima i učenjacima da vas ustraše ekperimentiranja.” Osvrnuvši se na Amazonovo iznimno uspješno trgovanje korištenim i kolekcionarskim predmetima, rekao je: “Tržište je bilo naš treći pokušaj ostvarenja nove ideje. Prva dva neuspjeha nisu nas zaustavila. Naučila su nas.”

Elan za pobjedom
Treće E znači Egzemplarno, u smislu vođenja primjerom. Kako tvrtke postaju sve rasprostranjenijima, pred rukovodiocima se nalazi sve veći i sve teži izazov izgradnje organizacijske kulture sa zajedničkim vrijednostima. Upravo zato vođe na svakoj razini moraju moći biti uzori. Moraju iskazivati ponašanja koja tvrtka želi i očekuje od svih svojih zaposlenika. Naravno, rukovodioci mogu jednostavno uzeti megafon i derati se o potrebi za brzinom ili iskrenošću, ali kao što svi znaju, djela su jača od riječi, osobito kada te riječi nisu prevedene. Konačno E ponovno proizlazi iz sve veće konkurentnosti globalnog tržišta. Ono znači Elan, ili točnije “Elan za pobjedom”. Jako puno ljudi savršeno je zadovoljno pojaviti se na poslu i odraditi svoje. No, današnji svijet koji se nikada ne isključuje, a stalno mijenja, zahtijeva vođe s radikalno drugačijim stavom. “Samo mi dajte osobu koja umire od želje za pobjedom, osobu koja mrzi gubiti, a nakon toga sve se riješi samo od sebe”, kaže Mel Karmazin, izvršni direktor Sirius XM Radija. “Ta želja, ta glad – ako to nemate u današnjem svijetu, niste konkurentni.”Apsolutno se slažemo. Da, u poslovanju se neke kvalitete dobrog vođe nikada neće promijeniti. No poslovni svijet se nevjerojatno proširio, a s njim i zahtjevi koje dobar vođa mora ispuniti.

© Jack and Suzy Welch
The New York Times Syndicate, 2010

Jack i Suzy Welch, autori međunarodne uspješnice “Kako pobijediti”. Njihova je najnovija knjiga “Odgovori na pitanje kako pobijediti: Suočavanje sa 74 najteža poslovna pitanja današnjice”. Jack Welch bivši je glavni direktor General Electrica, časopis Fortune proglasio ga je menadžerom 20. stoljeća.

Komentirajte prvi

New Report

Close