Pola poslodavaca u EU ne može naći radnike s potrebnim vještinama

Autor: Marianne Thyssen , 09. lipanj 2016. u 22:00

Europa je suočena s nedostatkom vještina, svaki peti Europljanin ima poteškoća s čitanjem i pisanjem, a još ih više ima problema s računanjem, dok su čak dvije petine stanovnika informatički nepismene.

Tehnološki napredak i globalizacija mijenjaju naš način života, učenja, rada i poslovanja u cijelom svijetu. Budućnost europske konkurentnosti i uspješan rast ovise o vještinama radnika. Međutim, Europa je suočena s nedostatkom vještina. Svaki peti Europljanin ima poteškoća s čitanjem i pisanjem, a još ih više ima problema s računanjem.

Dvije petine stanovnika informatički su nepismene. Tim ljudima prijeti velika opasnost od nezaposlenosti, siromaštva i društvene isključenosti. S druge strane, previše ljudi radi posao koji ne odgovara njihovim sposobnostima. Svaka treća osoba koja završi studij radi na mjestu za koje nije potrebna sveučilišna diploma. Unatoč stopama nezaposlenosti koje su u mnogim zemljama i dalje previsoke, gotovo polovina poslodavaca tvrdi da ne mogu pronaći radnike s odgovarajućim vještinama.

Nikako ne možemo dopustiti da se u Europi izgube toliki talenti.  Iz tog razloga predstavljam novi program vještina za Europu, kojim će se osigurati vještine za bolja radna mjesta.  Naglasak će biti na razvoju osnovnih i naprednih vještina, na jednostavnijem prikazu kvalifikacija, uključujući one koje se ne uče u školi, te pružanju boljih i pravovremenih informacija o vještinama koje poslodavci trebaju danas i u budućnosti. 

Pokretač rasta gospodarstva
Dopustite mi da sljedećim trima primjerima predstavim što želim postići. Kao prvo, moramo poboljšati razinu vještina. Trebali bismo osigurati da svi posjeduju vještine čitanja, pisanja i računanja te informatičke vještine potrebne za tržište rada i za život. Obrazovni sustavi i sustavi strukovnog obrazovanja pritom imaju važnu ulogu, no za one koji odustanu putem mora se osigurati druga šansa.  U tom kontekstu program će obuhvaćati jamstvo za vještine. Njime se poziva države članice da osmisle kako svima na prilagodljiv način omogućiti da unaprijede osnovne i steknu napredne vještine.

To će biti dobar temelj za poboljšanje uvjeta života i rada za milijune Europljana te pokretač rasta i napretka našega gospodarstva.  Kao drugo, moramo osigurati da strukovno obrazovanje i osposobljavanje ljudima postanu prvi izbor, a ne "druga opcija", te da nakon njegova završetka mogu nesmetano ući u svijet rada ili nastaviti školovanje. Osim toga, treba poticati učenje na temelju rada kako bi se razvile vještine na visokoj razini, među ostalim u naprednim sektorima koji mogu potaknuti inovacije i rast u Europi.

Iskoristiti talente
Kao treće, treba osigurati da se ljudski talenti iskoriste te da se vještine prepoznaju i uvaže u svim gospodarskim sektorima i zemljama u Europi. Da bismo to ostvarili, moramo pojačati suradnju na usporedbi kvalifikacija unutar EU-a, ali i izvan naših granica. Tako bismo mogli iskoristiti vještine migranata i tražitelja azila te privući visokokvalificirane stručnjake iz inozemstva.  Zajedno možemo prebroditi nedostatak vještina i pomoći ljudima koji žele napredovati, uspjeti, iskoristiti svoj potencijal i promijeniti svoj život nabolje.  

To dugujemo istovremeno mladom čovjeku koje je završio studij i "zapeo" na niskokvalificiranom poslu, pedesetogodišnjem inženjeru čije su vještine pregazile nove tehnologije, mladiću koji zbog poteškoća s čitanjem i pisanjem ne može napredovati u karijeri… Udružimo li snage s državama članicama, regionalnim i lokalnim zajednicama, socijalnim partnerima, obrazovnim ustanovama i poduzećima, možemo promijeniti stvari nabolje. 

* Supotpisnici teksta su Jyrki Katainen, potpredsjednik Europske komisije za radna mjesta, rast, ulaganja i konkurentnost, Valdis Dombrovskis, potpredsjednik Europske komisije za Euro i socijalni dijalog i Tibor Navracsics, povjerenik Europske komisije za obrazovanje, kulturu, mladi i sport.
 

Komentirajte prvi

New Report

Close