Da bi motivirao ljude, vođa mora motivirati sebe

Autor: Jack Welch; Suzy Welch , 31. svibanj 2010. u 22:00

Svako se jutro morate pogledati u ogledalo i pokrenuti sami sebe riječima: ‘Neću dopustiti da ovo propadne. To se neće dogoditi dok sam ja na čelu.’

Nakon velikog uspjeha knjige “Kako pobijediti” Jack i Suzy Welch odgovarali su na brojna pitanja koja su im postavljali poslovni ljudi iz cijelog svijeta.

Pisali ste o tome kako vođe mogu motivirati svoje ljude, no zanima me kako mogu motivirati sebe, naročito u vremenima krize?
Addakula Balakrishna, Pune, Indija

Vaše mi pitanje doziva u sjećanje roman “Virginijanci” Williama Thackeraya, u kojem je dirljivo opisana unutarnja snaga Georgea Washingtona u trenutku kada vodi malodušne vojnike kroz najzastrašujuća iskustva američke revolucije. “U sumnji i tmini, opasnosti i najduljoj ratnoj oluji samo je vođina neslomljiva duša ostala smirena”, pisao je Thackeray, napominjući da je Washington uspio ostati srčan i onda kad su svi ostali klonuli duhom.

Otpuštanje zaposlenika
Washington je, dakako, bio suočen s izvanrednim situacijama na bojištu gdje je život bio u pitanju, no poslovni vođe svake razine odgovornosti moraju katkad pokazati unutarnju snagu pomoću koje se Washington hrabro borio. U teškim situacijama često se morate boriti, primjerice, s drastičnim padom predviđene prodaje ili otpuštanjem zaposlenika koje smatrate članovima obitelji. Budućnost može djelovati tmurna, najblaže rečeno, no ipak znate da morate ostati optimistični kako biste svojim ljudima bili primjer. Da odgovorim na vaše pitanje: ne znate uvijek kako to postići. E sad, svaka je osoba priča za sebe, no tijekom godina i proživjevši nekoliko recesija, uočili smo pet “metoda” samomotivacije koje su se pokazale učinkovitima za vođe koji, kao i vi, shvaćaju koliko je važno motivirati sebe da bi to isto mogli učiniti i sa svojim ljudima. Prve dvije metode tiču se ponosa. Ako se nađete u bilo kojoj nesigurnoj okolini, prirodno je smatrati da nemate sve odgovore, a i poniznost svakako igra ulogu. Ona primorava vođu da bude otvoren prema svim idejama, bez obzira iz kojeg dijela hijerarhijske ljestvice one potekle. No kako biste ostali motivirani kao vođa, vaše samopouzdanje ne smije pokleknuti. Svako se jutro morate pogledati u ogledalo i pokrenuti sami sebe riječima: “Neću dopustiti da ovo propadne. To se neće dogoditi dok sam ja na čelu.” I u one dane kad je osobito teško boriti se sa samopouzdanjem, morate to ponavljati jer onog trenutka kad počnete sumnjati u sebe, riskirate pad u vrtlog poraza koji ste sami stvorili.

Odmak od rutine
Druga vrsta ponosa jest institucijska. Vođe se često znaju motivirati tako da se povremeno odmaknu od rutine svakodnevnih radnih zadataka i razmišljaju o širem kontekstu misije organizacije. Jednako kao što je Washington razmišljao šire od temeljne svrhe američke revolucije, tako i vođe mogu obnoviti svoju energiju prisjećanjem što je njihova tvrtka prošla, što su dobro učinili i što će učiniti kad se magla digne. Recesija uglavnom uvijek znači otpuštanja, na što neki vođe reagiraju pojačanim distanciranjem jer smatraju da bi bilo prebolno ili prečudno upustiti se u odnos s ljudima koje će možda morati otpustiti. Nemojte to raditi. Osjetit ćete golemu energiju kad prigrlite želje i brige svojih zaposlenika i kad čujete koliko im je vodstvo potrebno. Stoga se borite za odnose s ljudima. Vaši ljudi i ono što im vi želite mogu samo osnažiti vašu odlučnost u borbi za njihovu dobrobit. Još jedan način samomotivacije vođa jest crpljenje intelektualne znatiželje, takvi ljudi na izazov ne gledaju kao na nesavladiv problem, već kao uzbudljivu zagonetku koju treba riješiti. Uzmimo kao primjer Stevena Heydta, direktora lanca ljetovališta Elite Island Resorts. Kad su hotelske rezervacije počele opadati protekle zime, smislio je inovativan plan kako da klijenti zamijene vrijednosnice po cijeni prije kolapsa tržišta za aranžmane u njegovim hotelima. Kad se tržišna buka utiša, “morate početi razmišljati izvan zadanih okvira”, izjavio je za The New York Times. “Razmišljao sam što bih mogao napraviti da preokrenem situaciju.” Takva kreativnost i nepokolebljiv duh primjer su kako vođe sami sebe mogu napuniti pozitivnom energijom: ne samo oslobađanjem osjećaja, već i tako što će upregnuti mozak.

Faze vodstva
Konačno, vođe se mogu osnažiti tako što će pustiti druge blizu sebi, okružiti se prijateljima koji im daju podršku i kvalitetno provodeći vrijeme s njima. Dopustite da njihova vjera u vaše sposobnosti hrani vaše samopouzdanje i duh. Neka vas potakne stara poslovica koja kaže: Na vrhu si usamljen. Zapravo, usamljeni ste samo ako to dopustite. Vaše je pitanje dobar podsjetnik da vodstvo prolazi različite faze. Lako je naći osobnu motivaciju kad sve teče glatko. U teškim borbenim vremenima pak treba kopati dublje i otkriti svoju “neslomljivu dušu” kako biste mogli svoju motivaciju i duh podijeliti s onima kojima je vaše vodstvo najpotrebnije.

© Jack and Suzy Welch
The New York Times Syndicate, 2010

Jack i Suzy Welch, autori međunarodne uspješnice “Kako pobijediti”. Njihova je najnovija knjiga “Odgovori na pitanje kako pobijediti: Suočavanje sa 74 najteža poslovna pitanja današnjice”. Jack Welch bivši je glavni direktor General Electrica, časopis Fortune proglasio ga je menadžerom 20. stoljeća.

Komentirajte prvi

New Report

Close