5 stvari zbog kojih trebate poznavati dobavljača svog dobavljača

Autor: Marijana Mešić , 04. veljača 2013. u 08:00
Thinkstock

Ako želite uzde svog poslovanja čvrsto držati u rukama poznavanje vlastitog lanca nabave je jedna od osnovnih pretpostavki.

Piše Marijana Mešić, direktorica tvrtke Finars rješenja d.o.o. , specijalizirane za optimizaciju i snižavanje troškova poslovanja

Ako želite uzde svog poslovanja čvrsto držati u rukam, poznavanje vlastitog lanca nabave je jedna od osnovnih pretpostavki za postizanje kontrole u poslovanju i detektiranja skrivenih, kako rizika tako i potencijala. Detaljno poznavanje lanca nabave i upravljanje istim može vaše poslovanje unaprijediti ili upropastiti. Ovisno gdje ste se sami pozicionirali između te dvije krajnosti.

Suprotno uvriježenim mišljenjima, lanac nabave ne počinje s vašim dobavljačem niti na njemu završava.

Evo koje skrivene rizike i potencijale možete iskusiti na vlastitoj koži ukoliko ne uložite vrijeme u upoznavanje ne samo vlastitog lanca nabave, već i lanca nabave vašeg dobavljača:

1. Stabilnost izvora nabave – ukoliko je vaš dobavljač ovisan o samo jednom ili manjem broju vlastitih dobavljača, a njegove isporuke su važne za vaše poslovanje, visoka razina dobavljačeve ovisnosti o njegovom dobavljaču može snažno utjecati na stabilnost vašeg poslovanja. Trebali biste provjeriti kakav je poslovni odnos između vašeg  dobavljača i njegovog dobavljača jer ukoliko su ti odnosi „zategnuti“ iz bilo kojeg razloga (primjerice vaš dobavljač je dužan svom dobavljaču, ne poštuje dogovorene uvjete i slične negativne okolnosti), to biste vrlo brzo mogli osjetiti na vlastitoj koži. Mogli biste npr. doživjeti kašnjenje u isporukama ili čak obustavu isporuka.

2. Uštede u lancu nabave – uzmimo za primjer da ste s dobavljačem ugovorili servisiranje IT opreme. Ono što niste znali je da servis opreme ne obavlja vaš dobavljač već  neka druga tvrtka. Možda je takav koncept usluge primjeren za mikro tvrtke koje sa dobavljačem vašeg dobavljača ne bi mogle sklopiti ugovor jer su premale, ali ako veličina vaše tvrtke podrazumijeva opseg usluga koji podržava preskakanje jedne ili više točaka u lancu isporuke proizvoda ili usluga, onda ste definitivno gledali u krivom smjeru. Saznajte gdje se u tom lancu nalazite. Ugovarajući posao s onim izvorom koji će obzirom na vaše potrebe i potrošnju biti što bliži prvom izvoru nabave, možete izgubiti samo jedno – skupljeg dobavljača s kojim sada radite.

3. Optimizacija procesa – često puta vaš dobavljač neće moći ponuditi određena poboljšanja od kojih biste mogli profitirati ili zadovoljiti neke vaše uvjete iz jednostavnog razloga jer ih sâm nije u mogućnosti kreirati. Recimo da se radi o distributeru. Međutim, ukoliko ste sami upoznati s portfeljem proizvoda ili usluga proizvođača koje njegov distributer nudi velika je mogućnost da ćete sami prepoznati  način na koji bi proizvođač mogao pomoći vama dok i dalje nabavljate od njegovog distributera.

4. Cjenovna optimizacija – poznavanje izvora nabave vašeg dobavljača  daje vam jednu vrlo jednostavnu pregovaračku prednost. Ukoliko poznajete princip nabave svog dobavljača i broj točaka u tom lancu, vrlo jednostavno ćete moći procijeniti tržišnu vrijednost ponude koja vam je stavljena na stol i na taj način izbjeći visoke troškove kojima biste mogli biti izloženi dugi niz godina nakon potpisivanja ugovora.

5. Jamstva ispravnosti – obratite pažnju tko je proizvođač proizvoda koji nabavljate i tko jamči za njegovu ispravnost – vaš dobavljač ili proizvođač. U Hrvatskoj je čest slučaj da garanciju dobivate od svog dobavljača, naročito ako kupujete produžena jamstva koja, ako dobavljač završi u problematičnoj situaciji (recimo u stečaju), neće vrijediti ništa (barem ne bez novih dodatnih troškova).

U svakom slučaju otvorite oči i pogledajte oko sebe. Istražiti prilike i spriječiti neprilike je posao koji će vam osim novca uštedjeti vrijeme i glavobolje oko naknadnih ispravaka površnog i nestrateškog pristupa nabavi.
 

Komentirajte prvi

New Report

Close