S otkazivanjem gradnji plan restrukturiranja pada u vodu

Autor: Marija Brnić , 03. rujan 2018. u 22:01
Novogradnje su bile ugovorene još prije tri godine, a rok za isporuku je stalno odgađan/Duško Marušić/PIXSELL

Grupacija SIEM s 1. rujna otkazala gradnju četiri ‘car carriera’ Uljanik, a upitna izgradnja još četiri broda.

Pitanje plaća i koja će razina vlasti jamčiti za njihovu isplatu po svemu sudeći neće biti presudna tema za Uljanik grupu idućih dana. S otkazivanjem četiri novogradnje, kopni i ono malo optimizma da bi se moglo presložiti kockice i pomoći Uljaniku i njegovim povezanim tvrtkama.

Ugovore za četiri brodova za prijevoz automobila i kamiona (514, 515,524 i 525) raskinuli su s 1. rujnom Automarine Transport i Siem Shipping, tvrtke iz grupacije SIEM. Te su gradnje ugovorene 2015., a riječ je o brodovima jednakih tehničkih karakteristika, a prema dostupnim podacima ugovorena im je cijena bila po 46 milijuna eura. 

Aktivacija jamstava
U međuvremenu, kako i iz Uljanika navode u objavi informacije na Zagrebačkoj burzi, kupac je za dvije gradnje, 524 i 525, ranije zatražio zaustavljanje provedbe i na njima nisu započete nikakve aktivnosti, na gradnji 515 su također obustavljene aktivnosti, dok je gradnja 514 koja se realizira u 3. maju, u poodmakloj fazi i prije tri mjeseca je porinuta. Međutim, jednostranim raskidom ugovora, brod ostaje brodogradilištu, odnosno pod hipotekom države koja je izdala jamstva za avanse, a koja će sada biti aktivirana. 

 

46 milijuna

eura vrijedi svaki od četiri otkazana broda

Osim avansnih jamstava i pripadajućih kamata, kupac u takvim slučajevima naplaćuje i dodatna obeštećenja zbog neispunjenih ugovorenih obveza. Što bi u slučaju ovih gradnji mogao biti slučaj, u vladinim krugovima jučer još nisu iznosili jer se još pokušava dobiti sliku što je uprava Uljanika posljednjih pola godine pregovarala s kupcima čije su gradnje uvelike kasnile.  U slučaju ovih car carriera, oni su, prema objavi na stranicama SIEM-a trebali biti isporučivani još 2017., a prema službenoj knjizi narudžbi gradnju 514. riječki je 3. maj trebao isporučiti ove godine, formalno do kraja kolovoza, dok su za preostala tri broda rokovi pomaknuti na iduću godinu.

Međutim, problem s pražnjenjem knjige narudžbi u ova dva škvera tek se očekuje, jer su kanadski naručitelji, o čemu se već javno govorilo, najavili takve poteze za svoje četiri narudžbe brodova za rasuti teret. U 3. maju je jedna njihova gradnja u tijeku, a tri su ugovorene za pulski škver, međutim uvjet je još prije nekoliko mjeseci bio da ih se uvjeri još do kraja srpnja da imaju osigurano financiranje i da mogu dovršiti prvi brod do veljače. 

Raste skepsa
Sada bi, dakle, otkazivanje brodova moglo uslijediti lančano, što se zapravo već i događa, budući da je prije mjesec dana otkazan ugovor za gradnju broda za polaganje kabela, koji je zaključen prošle godine s norveškim Nexans Subsea Operations. Budući da je u međuvremenu jedan brod isporučen, no financijski bez efekta jer su zbog kašnjenja zaračunati penali, trenutno se knjiga narudžbi Uljanik grupe smanjila na devet, od čega su dva ugovorena u 3. maju i devet u Uljaniku. Čak i da kanadski kupci ne povuku najavljene poteze i otkažu četiri broda, Uljanikova knjiga narudžbi odudara od one s kojom je izrađen program restrukturiranja.

Svakim trenutkom raste skepsa da će se premijer Andrej Plenković imati s čime pojaviti na najavljenoj sjednici Vlade u Puli sljedeći tjedan, a pitanje je i o čemu će se razgovarati s povjerenicom EK za tržišno natjecanje Margrethe Vestager, koja u Zagreb stiže u petak. Planirano je bilo da se s njom otvori pitanje održivosti programa restrukturiranja Uljanika, no kako je on temeljen na drugim osnovama, te da sadašnja situacija ne odgovara onoj u kojoj je on pripreman, u najmanju ruku bit će potrebno tražiti "time out", kako bi se napravilo novi program, naravno, uspije li se zaustaviti kotrljanje Uljanika prema stečaju. 

Komentari (1)
Pogledajte sve

“Ugovore za četiri brodova za prijevoz automobila i kamiona”

Pomalo nepismeno…

New Report

Close