Ministarstvo gospodarstva koči offset za brodogradilište Treći maj

Autor: Saša Vejnović , 25. siječanj 2008. u 06:30

Ne zna se hoće li se ugovor s Wärtsilom prihvatiti kao offset sporazuma vezanog uz posao s borbenim vozilima

Povjerenstvo za offset program ni nakon druge sjednice održane u ovom tjednu nje donijelo odluku hoće li ugovor riječkog brodogradilišta 3. maj – motori i dizalice s finskim Wärtsilom vrijedan 36 milijuna eura prihvatiti kao dio offset sporazuma vezanog uz posao s borbenim oklopnim vozilima. Članovi povjerenstva ni u četvrtak se nisu mogli složiti je li ovdje riječ o offsetu ili ne, pa su zakazali novu sjednicu koja će možda održati već u ponedjeljak, a na koju su pozvali i predstavnike 3. maja i finsku stranu.

Sukobljene strane
Do predsjednika Povjerenstva Petra Tolića, inače pomoćnika ministra gospodarstva za industriju i privatizaciju, nismo uspjeli doći, a u Ministarstvu potvrđuju samo da odluka nije donesena i da je zakazana nova sjednica za sljedeći tjedan, a razloge ne žele pojašnjavati. Prema informacijama Poslovnog dnevnika, zapravo je riječ o sukobu dviju struja: s jedne strane su predstavnici MORH-a koji smatraju da ugovor treba prihvatiti kao dio offseta, a s druge predstavnici Ministarstva gospodarstva koji to osporavaju, dok dio članova smatra da su im potrebne dodatne informacije kako bi zauzeli jasan stav. Inače, osim Tolića u Povjerenstvu su još tri člana iz MORH-a, po dva iz gospodarstva i financija, te po jedan iz Ureda predsjednika, Agencije RH Alan i HGK. Prema našim informacijama glavni prigovor ljudi Ministarstva gospodarstva je to što je riječ o licencnoj proizvodnji te da ugovor ne osigurava razvoj hrvatske tvornice niti znatnije investicije. Prije je navodno bilo čak nekih shvaćanja da se kao dio offseta ne mogu prihvatiti ugovori na temelju kojih strana tvrtka ostvaruje profit (?!), no naši izvori tvrde da su zagovornici takvih stavova u međuvremenu od njih odustali. Ako se ovaj ugovor ne prizna kao dio offseta, tvornica 3. maj – motori i dizalice mogla bi se naći u ozbiljnim problemima, tvrde naši izvori. Na osnovi tog ugovora (i još jednog za proizvodnju četiri brodska motora vrijednog 14 milijuna eura o kojem Povjerenstvo još nije raspravljalo) Patria je izrazila spremnost jamčiti za riječku tvrtku pri dobivanju povoljnog kredita koji im je potreban za ostvarenje razvojnog plana koji bi uskoro trebali donijeti. Ne prizna li se posao s Wärtsilom kao dio offseta, Patria će se povući iz cijele priče, a Riječani će vjerojatno ostati bez novca za razvoj bez kojeg ne mogu ostvariti poslove koje su ugovorili za sljedeće tri godine. A ugovori nisu mali: ove godine imaju narudžbe za 12, iduće za 13, a 2010. za 14 brodskih motora.

Angažman Patrije
Željko Starčević, direktor tvornice 3. maj – motori i dizalice, prošlog tjedna nam je rekao da ugovora s finskim brodogradilištem ne bi bilo da nije bilo vojnog posla s oklopnjacima. Finska Patria obvezala se prilikom potpisivanja ugovora o proizvodnji 84 borbena oklopna vozila vrijednog 112 milijuna eura da će osigurati protunabave ili izravne investicije u Hrvatsku. Kako je Starčević potvrdio da posla ne bi bilo da se Patria nije angažirala na spajanju ove dvije tvornice, nejasno je zbog čega to neki ne priznaju kao offset. Pravila vezana za protunabavu navedena su u Naputku o načinu i uvjetima primjene offset programa u kojem se kaže da su to “ulaganja u domaću industriju”, s nekoliko težišta od kojih je jedno “otvaranje novih tržišta za izvoz roba i usluga domaće industrije”. Nakon što dobiju detalje vezane za ovaj ugovor, članovi Povjerenstva će donijeti i odluku, no još se ne zna hoće li do nje doći preglasavanjem ili konsenzusom. Ako dođe do preglasavanja, neki naši sugovornici tvrde da će ugovor ipak dobiti zeleno svjetlo jer je u Povjerenstvu navodno više onih koji smatraju da se ovaj ugovor može priznati kao dio offset sporazuma.

Komentirajte prvi

New Report

Close