Mario Katalinić: Zeleno gospodarstvo donosi znatne ekonomske i društvene koristi

Autor: Croenergo.eu , 25. prosinac 2014. u 09:00
Foto: Portal croenergo.eu

Tvrtka EKO-LUX osnovana je 2005. godine s namjerom razvoja i implementacije termotehničkih rješenja.

U okviru projekta ECOFUNDING, redakcija portala croenergo.eu razgovarala je s poduzetnicima čiji su poslovni pothvati evaluirani u okviru toga projekta te je tako realizirala 9 uspješnih poslovnih priča s naglaskom za zeleno gospodarstvo…

Tvrtka EKO-LUX osnovana je 2005. godine s namjerom razvoja i implementacije termotehničkih rješenja kojima je primarni cilj bolje i efikasnije korištenje primarne energije. Od osnivanja 2005. do danas tvrtka prolazi kroz uspone i padove, na neki način krivulja poslovanja prati zbivanja u hrvatskom gospodarstvu u tom periodu. Najbolje i kreativne i financijske godine bile su 2007. i 2008..

"To je vrijeme u kojem smo realizirali, može se reći, jedinstveno rješenje zagrijavanja sanitarne vode u objektima turističke namjene korištenjem topline otpadnih voda. Implementacijom projekta u jednom kampu na Krku dokazali smo funkcionalnost i efikasnost sustava, ono je prepoznato i u stručnim krugovima tako de je projekt u 2008. godini proglašen kao najbolji inovativni projekt u programu "GreenBuilding" Intelligent Energy Europe of European Commission koji je za Hrvatsku vodio Energetski institut Hrvoje Požar. Zadnjih nekoliko godina, točnije od 2009. do danas pokušavamo, u granicama vlastitih financijskih mogućnosti prezentirati projekt potencijalnim korisnicima i razvijati slične sustave korištenja otpadne topline u industrijskim procesima.", ističe Mario Katalinić iz tvrtke EKO-LUX d.o.o..

"Ja bih možda termin "održivi razvoj" stavio na prvo mjesto jer mislim da održivi razvoj možemo promatrati kao filozofsko i etičko pitanje koje u sebi sadrži pitanja društvenih odnosa, odnosa suživota i koegzistencije čovjeka u prirodi itd.. Dakle, pitanje održivog razvoja ne može se isključivo svesti na gospodarske i ekonomske odnose, ono je mnogo šire i mora postati nova paradigma razvoja uopće. Ako se pokušamo vratiti s filozofske razine na realnu, racionalnu, inženjersku razinu, održivi razvoj i zeleno gospodarstvo, osim svih koristi u smislu očuvanja okoliša, donosi, kako u kojem segmentu zelenog poslovanja, dugoročno ili kratkoročno, i znatne ekonomske i društvene koristi.", ističe Katalinić.

Katalinić nam postavlja pitanje "Gdje smo s održivim razvojem danas?" te odgovara "Može se reći, kreće se, iako će do potpunog osvještavanja potrebe ponašanja prema načelima održivog razvoja i implementacija zelenih tehnologija proći još puni vremena. To su dugotrajni procesi i oni nikada ne završavaju. Neophodno je o njima stalno pričati i nalaziti načine da ih se stalno naglašava i promovira.".

Na pitanje o očekivanjima o ECOFUNDING projektu, Katalinić ističe: "U kontekstu razmišljanja o održivom razvoju i implementaciji zelenih tehnologija ECOFUNDING razumijevam kao jedan od načina da se i potencijalnim investitorima ukaže na potrebu financiranja razvoja i promocije projekata kojima je u osnovi svrha održivi razvoj u punoj širini tog termina. Iako sam prethodno rekao da su projekti zelenog gospodarstva, na duži ili kraći rok isplativi projekti, u pravilu kontakti s investitorima završavaju na nerealnim financijskim očekivanjima, to je moje dosadašnje iskustvo. Prema načelima održivog razvoja u potpunosti shvaćam da projekti moraju biti i ekonomski održivi, i velik bi rezultata ECOFUNDING-a bio kada bi i investitori shvatili da su to uglavnom projekti isplativi na duže rokove. Ako me pitate konkretno za projekt EKO-LUX-a za kojeg je u sklopu programa ECOFUNDING izrađen poslovni plan, mislim da je projekt i s tehnološkog i s financijskog aspekta dobar i veseli me novo iskustvo kao i kontakt s potencijalnim investitorima i spoznaja o tome kako će oni vidjeti naš projekt.".

Katalinić smatra kako projekti poput ECOFUNDING-a neophodni, a to objašnjava: "Problem nas malih tvrtki, kojima je u fokusu razvoj, su skromne financijske mogućnosti. Novi proizvodi ili usluge da bi bili spremni za promociju na tržište zahtijevaju znatna sredstva koje mali poduzetnici nemaju. Sredstva s kojim raspolažemo uglavnom koristimo za razvoj i tehnička poboljšanja realiziranih projekata kao i nabavu neophodne opreme tako da su marketing i promocija zapostavljeni ili se svedu na amaterske marketinške pokušaje koji su u pravilu i amaterski odrađeni i vrlo su skromnog učinka. U tom kontekstu projekti poput ECOFUNDING-a su neophodni kako u smislu prezentacije projekta i malih tvrtki tako i u smislu povezivanja s potencijalnim investitorima." te dodaje "Konačno, krajnji cilj ECOFUNDING-a, kako ga ja razumijem, jest povezivanje ideja i izvora financiranja, odnosno potpuno zatvaranje kruga od ideje  do realizacije gotovog proizvoda spremnog za tržište. Malim tvrtkama, na tržištu nepoznatim, u mnogome bi ovakvi projekti pomogli kako u smislu konkurentnosti tako i u smislu prepoznatljivosti.".

"Prethodno sam rekao da održivi razvoj razumijem kao novu paradigmu razvoja uopće. Mislim, odnosno uvjeren sam, da čovječanstvo neće imati blistavu perspektivu ukoliko ne dođe do bitno humanijih odnosa u svim segmentima i relacijama naše egzistencije u vremenu i prostoru.", odgovara Katalinić na pitanje treba li održivi razvoj biti temelj svakog poduzeća odnosno što takav razvoj općenito donosi.

"Neke univerzalne poruke nema, svaki je čovjek jedinstven, nema dvoje ljudi koji su isti, i svatko na svoj način doživljava i reagira na svijet oko sebe. S obzirom na moje ne tako malo i životno i poslovno iskustvo mogao bih sugerirati svima da budu strpljivi, jedan neuspjeh ne znači da treba odustati. Ceste po kojima se krećemo zavojite su, skliske i pune raznih vidljivih i nevidljivih izazova. Bitno je, bez obzira na vrijeme, stići na odredište.", poručio je Katalinić postojećim i budućim poduzetnicima.

Inače, ECOFUNDING je međunarodni projekt sufinanciran kroz Med Programme na kojem je partner Razvojna Agencija Zagreb – TPZ. Posebnost projekta je u tome što omogućuje direktan kontakt zelenih poduzetnika i investitora putem online platforme i izravnim susretima na B2B sastancima.

Autor: © Portal croenergo.eu (T.M.) / ENERGO MEDIA SERVIS

Komentirajte prvi

New Report

Close