Konzum pada, a konkurencija raste 10-ak posto

Građani troše više, ali novac odlazi u strane trgovačke lance/Thinkstock Građani troše više, ali novac odlazi u strane trgovačke lance/Thinkstock

Ante Ramljak rekao je da je u prva 4 mjeseca pad Konzuma bio 12-13%, neslužbeno se govori o 20%.

Najnoviji podaci državnih statističara potvrdili su da hrvatski građani i ove godine u trgovinama troše više nego lani. Prema izvornim podacima, u prva tri mjeseca promet od trgovine na malo nominalno je bio 5,8 posto veći nago lani, dok kalendarski prilagođeni sugeriraju povećanje od 7,9 posto nominalno odnosno 5,8 posto realno. Tolike godišnje stope rasta, doduše, u manjoj su mjeri rezultat povećanja potrošnje u supermarketima odnosno u kategoriji "nespecijaliziranih prodavaonica pretežito živežnim namirnicama".

U ukupnom prometu ona participira više od 36 posto, a u prvom se kvartalu bilježi nominalni porast prometa od 0,9 posto. No, zbog krize Agrokora najveći igrač na domaćem maloprodajnom tržištu bilježi nemali pad prometa pa su njegovi konkurenti profitirali po obje osnove. U Lidlu, Kauflandu, Sparu, Metrou, ne žele govoriti o stopama rasta prometa i tržišnih udjela, broju novih domaćih dobavljača ili širenju suradnje s postojećima. Nešto malo brojki pristali su otkriti tek iz Metro Cash & Carry Hrvatska. "Drugu godinu zaredom tvrtka je ostvarila dvoznamenkast rast prodaje u HoReCa segmentu, a trend rasta prometa u HoReCa kanalu nastavlja se i u razdoblju od siječnja do travnja ove godine te iznosi 15 posto", ističu te dodaju kako Metro surađuje s 95 posto svih restorana i hotela u Hrvatskoj.

"Prema podacima kojima raspolažemo, Metro kroz devet veleprodajnih centara i uslugu dostave zadovoljava 1/5 potreba svih HoReCa kupaca u Hrvatskoj", ističu. Neslužbene su procjene da i najagresivnijim među Konzumovim maloprodajnim konkurentima prometi ove godine rastu i dvoznamenkastim stopama. U prosjeku desetak posto, neslužbena je procjena jednog financijaša. Neslužbeno se, doduše, procjenjivalo i da je Konzumu uslijed krize likvidnosti i poremećaja opskrbe trgovačke mreže prihod pao dvadesetak posto, no izvanredni povjerenik u Agrokoru Ante Ramljak rekao je ovih dana da je u prva četiri mjeseca pad bio 12-13 posto. Dobavljači su se, kaže, počeli vraćati, a na stabilizaciju upućuju i dnevni priljevi. Stabilizacija prometa, međutim, podrazumijeva ubrizgavanje dodatne likvidnosti, što je važno osigurati prije 'glavne berbe' tijekom turističke sezone.  

Ako je suditi prema tvrdnjama iz redova domaćih prehrambenih kompanija o pritiscima kojima su izloženi od stranih trgovačkih lanaca, čini se da je njima stalo da se što prije realizira nova runda financiranja isto koliko i izvanrednoj upravi Agrokora. Strani lanci svjesni su da mnoge od tih kompanija  teško mogu supstituirati prodaju (u smislu količine i spektra svojih proizvoda) koju su ostvarivali kroz Konzum. Navodno ih jako stišću i u dijelu postojeće suradnje, nastojeći prebaciti na njih dio cijene agresivnijeg marketinga i akcijskih ponuda kojima sve češće forsiraju upravo one koje naglašavaju hrvatski asortiman. Dakako, sve s ciljem trajnijeg osvajanja Konzumovih kupaca.

Viškovi robe
Neke domaće prehrambene kompanije u poziciji su konkuriranja uvoznim robama čija cijena odražava i dalje prisutan problem ruskog embarga koji za posljedicu na tržištu EU ima viškove robe i cijenovne pritiske (naročito naglašeno kod mliječnih proizvoda, mesa). Većina ih, doduše, i mimo toga teško može na police Lidla, Kauflanda ili Spara progurati većinu svog asortimana, što je donedavno bio slučaj s Konzumom, dok su istodobno ti strani lanci bili zaniteresirani tek za petinu ili četvrtinu. Pozivajući se na poslovnu tajnu glede brojki, u Kauflandu kažu tek da "aktualna situacija na tržištu ne mijenja način njihova poslovanja".

U SPAR-u, koji je početkom travnja preuzeo Billu pa je i time povećao broj dobavljača, također ne bi o prometu i njihovu odgovoru na slučaj Agrokor u smislu suradnje s domaćim proizvođačima. Ipak, ističu kako su prije nekoliko dana sa Zvečevom "stvorili" pet vrsta SPAR čokolada te kako općenito "sve više hrvatskih proizvođača proizvodi za njihove robne marke". Mnogi proizvode i Premium proizvode, a recimo Vimi, mala tvrtka iz Svete Nedelje, proizvodi labelo za cijeli koncern, naglašavaju iz SPAR-a. I dosad i ubuduće, kažu, jedini će kriterij za plasman na njihovim policama biti kvaliteta proizvoda. Na naš upit o tome da li u nekom segmentu podrazumijeva od domaćih dobavljača traže "ekskluzivnost", odgovorili su kako nikada od dobavljača to nisu tražili.

Turistička sezona
I u Metrou naglašavaju da je "kontinuirano širenje poslovne suradnje s domaćim dobavljačima dio strategije, a pritom posebno apostrofiraju regionalizaciju asortimana. "Trenutno 60 posto našeg asortimana čine proizvodi hrvatskih dobavljača, a u program robnih marki Metroa uključeno je više od 50 hrvatskih proizvođača čiji se proizvodi nalaze na policama veleprodajnih centara Metro Cash & Carryja u 15 zemalja diljem svijeta, od Kine, Moldavije i Poljske do Njemačke i Francuske", kažu. Dodaju kako posebnu pozornost usmjeravaju na obiteljska gospodarstva te male i srednje tvrtke. Tako su s poljoprivrednim gospodarstvom Orehovec razvili prvu komercijalnu farmu kontroliranog uzgoja peradi, a s domaćim vinarijama Zlatan otok, Cattunar i Skaramuča razvili su vlastite linije vina koja se tako i izvoze.

Od lanjskog srpnja surađuju i s Agencijom za ruralni razvoj Istre, što je u njoj okupljenim istarskim proizvođačima mesa i mesnih prerađevina istarskog goveda boškarina omogućilo da svoje proizvode plasiraju na police međunarodnog trgovačkog lanca. Nedavno su započeli razgovore o suradnji s novoosnovanim udruženjem domaćih uzgajivača svinja "Slavonski svinjogojac", a otprije, kažu, imaju i najširu ponudu jadranskih riba s hrvatskih koča. S tvrtkom Perfa jaja, koja proizvodi sva jaja za Metro robne marke, nedavno su plasirali i liniju bijelih jaja namijenjenih ugostiteljskom sektoru, pripremaju i projekt kojim bi svojim kupcima ponudili jaja od kokoši nesilica iz slobodnog uzgoja. Zbog turističke sezone slijedi ubrzanje rasta cijelog maloprodajnog tržišta. Brzo će se vidjeti što to znači u slučaju Konzuma.

Njemu bi turistička sezona mogla biti i prijelomna s obzirom na pad prometa koji bilježi ove godine, ali i na činjenicu da je ona dosad donosila Konzumu jeko puno prihoda, smatra Drago Munjize, konzultant koji je do prije 11 godina bio u Upravi Konzuma.  "Konkurentski lanci se pripremaju, pa je najvažnije hoće li Konzumu na vrijeme stići novac koji izvanredni povjerenik Ramljak najavljuje. U tom slučaju, a budućii da Konzum ima dobru tehnologiju i znanje, on ima šansu povratiti dio prometa, zaključuje Munjiza.

Komentari (3)
  • Twixer
    Twixer 18:13 15.5.2017.

    trader


    I tako su domaći proizvođači stiješnjeni između dvoje ucjenjivača, domaćih i stranih. Trebali bi ih sve zeznuti i prodavati direktno

    Ako imas kvalitetan proizvod i dobru cijenu mozes birat gdje i kao ces prodavati.

  • noviulagac
    noviulagac 17:53 15.5.2017.

    Domaci ce svi propasti jer su nekonkurentni i pohlepni.

  • trader
    trader 14:11 15.5.2017.

    I tako su domaći proizvođači stiješnjeni između dvoje ucjenjivača, domaćih i stranih. Trebali bi ih sve zeznuti i prodavati direktno

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve