'Ili ne možemo e-naručiti pacijente, ili nam se nude termini u dalekoj budućnosti'

Oko 5,7 milijuna pacijenata ove godine moralo je ipak s uputnicom na šalter/Davor Puklavec/PIXSELL Oko 5,7 milijuna pacijenata ove godine moralo je ipak s uputnicom na šalter/Davor Puklavec/PIXSELL

Putem e-Naručivanja u 2018. termin je uspio dobiti tek jedan od sedam pacijenata, odnosno njih oko milijun.

Iako je trebao uvesti transparentnost u sustav naručivanja na pretrage u bolnicama, smanjiti liste čekanja i zaustaviti lutanje pacijenata po šalterima, hvaljeni i nagrađivani projekt e-Naručivanja Ministarstva zdravstva i Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, kojeg smo platili više od 6 milijuna kuna, od faze pilota 2012. godine do danas zaživio je tek djelomično.

Prema podacima HZZO-a, ove godine tako je putem e-naručivanja u ordinaciji obiteljskog liječnika termin uspio dobiti tek jedan od sedam pacijenata, odnosno oko milijun pacijenata, dok se njih 5,7 milijuna s uputnicom moralo naručiti na šalteru bolničkog odjela. Takav omjer stagnira već četiri godine, iako je bilo u planu da se vremenom u sustav uključuje sve više ustanova i usluga.

Liječnici u primarnoj zdravstvenoj zaštiti tvrde da zapinje na bolnicama koje ne samo da nisu sve jednako opremljene već i osoblje različito surađuje, jer ih od 2015.godine ništa ne obvezuje na e-Naručivanje, na čemu je pak inzistirao bivši ministar zdravstva Siniša Varga. "Jedan od važnih projekata, zbog kojih smo 2015. prepolovili liste čekanja, bile su e-Liste i e-Naručivanje, u koje su se obavezno morali svi uključiti. Tu je obvezu novi saziv Ministarstva poništio, bolnice i ravnatelji sami odlučuju, i ovo su rezultati", kaže Varga.  

Kako to izgleda u praksi, pojasnila nam je Ines Balint iz Koordinacije hrvatske obitelsjke medicine (Kohom), specijalistica obiteljske medicine. 

"U velikom broju slučajeva ili ne možemo e-naručiti pacijente, ili se pokaže da nam se nude termini u dalekoj budućnosti, iako smo procijenili da bi to za pacijenta moglo biti kasno. Često je stvar u opremi, a vrlo često u bolničkom osoblju koje se oglušuje na preporuke liječnika obiteljske medicine i naručuje po svom, pa  često imamo dojam da nekome nije stalo da ovaj sustav zaživi", kaže Balint.

U HZZO-u tvrde da je sustav u potpunosti implementiran te su od 2013. godine uključene sve bolnice, a prema smjernicama i stručnim mišljenjima određeno je koje pretrage je moguće e-naručiti, zbog trijaže ili prioriteta. Tako je za magnetsku rezonancu, UZV krvnih žila vrata ili dopler vena na nogama potreban dodatan uvid u dokumentaciju prije naručivanja. Dodaju i da je sustav podložan nadogradnjama. 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!