Akvizicija Baslera pokazuje koliko je podcijenjena Croatia

Autor: Božica Babić , 23. listopad 2013. u 22:00
Kolika je stvarna vrijednost CO?/D. Urukalović/PIXSELL

Cijena koju je Uniqa dala za Basler trasira da bi potencijalni kupci Croatia osiguranja morali ruku zavući znatno dublje u džep.

Odlukom da za Basler osiguranje, čiji je premijski učinak u 2012. iznosio 53,7 milijuna eura uz tržišni udjel 4,5 posto, plati 70 milijuna eura Uniqa je neizravno otvorila širok prostor ne baš ugodnim situacijama s kojima će se idućih dana zasigurno suočavati ministar financija Slavko Linić koji zastupa Vladu u kupoprodaji Croatia osiguranja (CO).

Ova će transakcija nedvojbeno dodatno potpiriti već naglašene vrlo glasne dvojbe unutar i struke i javnosti jesu li potencijalni kupci, rovinjski Adris i poljski PZU, ipak uvelike podcijenili vrijednost lidera hrvatskog tržišta osiguranja te treba li doista Croatiju prodavati u bescjenje. Basler je, javna je tajna lokalnog tržišta, preuzimanjem Osiguranja Zagreb (OZ) 2007. u ruke dobio trokrilni ormar prepun "kostura" zbog kojih su podnesene i kaznene prijave. O utegu koji je Basleru donio OZ svjedoči i podatak da je tek u rujnu ove godine prvi puta iskazana dobit.

Upravo te goleme dubioze, koje su vjerojatno i presudile odluci švicarskog vlasnika Baloise grupe da proda društvo koje ga je radi vlastita previda preskupo stajalo, utiru put upitu na koji bi javnost morala dobiti odgovor.Znaju li, za razliku od struke i javnosti, investitori koji Croatiju hoće staviti u svoj portfelj neke sočne detalje o broju i težini "kostura" koji se možda vješto skrivaju u ormarima CO i samo čekaju dolazak novog vlasnika kako bi potom iskočili na danje svjetlo? Jesu li neke takve, za javno oko skrovite činjenice, presudile odluci da se cjenovna ljestvica zadrži dosta nisko, na 188,4 milijuna eura ponuđenih od PZU-a i Adrisovih 234,5 milijuna?

Naime, ako je prošlogodišnji premijski učinak Baslera tek jedna sedmina rezultata koji je Croatija istodobno ostvarila na matičnom i tržištima regije (386 mil. eura) čak i sa matematičkim znanjem pučkoškolca dolazi se do podatka da bi cijena morala biti barem dvostruko veća. U ovakvim transakcijama ne kupuje se premija već tržište, a CO na domaćem terenu drži više od trećine udjela unatoč brojnosti konkurencije, na listi se uz Croatiju i tvrtku kćer Croatia zdravstveno osiguranje nanizalo još 25 društava. Usto, na tržištu BiH prisvaja 9,96 posto udjela, u Srbiji 2,18 dok u Makedoniji s društvom za životna osiguranja ima gotovo 44 posto tržišne premije, a u neživotnim osiguranjima 4,88 posto. Svoju težinu ima i lanjska premija u iznosu pet milijuna eura koju je Sigurimi Croatija ostvarila na Kosovu. Stoga bi potencijalni kupci svakako morali ruku zavući dublje u džep prije nego Liniću stave na stol obvezujuću ponudu za Croatiju.  

Komentirajte prvi

New Report

Close