Zbog zemljopisne pozicije Hrvatska idealno mjesto za logističke centre

Domaće kompanije 23.8.2011. 22:00 Darko Bičak

Poduzetnici se žale da im je skladišni prostor u Hrvatskoj među najskupljima u Europi, a takav zaključak proizlazi iz nedavne analize tvrtke King Sturgea

Hrvatska zemljopisno ima jednu od najvažnijih strateških pozicija na razmeđi južne, istočne i središnje Europe te je vrlo zahvalna destinacija za mnogobrojne logističke tvrtke koje djeluju u samoj zemlji ili regiji. U Hrvatskoj, uglavnom u okolici Zagreba, postoji 670.000 četvornih metra industrijskih nekretnina, ali je ponuda i dalje ispod razine potražnje. Visoka cijena zakupa od 72 eura za četvorni metar godišnje za prostore ispod 5000 kvadrata i 75 eura za one veće čine nekonkurentnim Hrvatsku i Zagreb kao njezino logističko središte. Da su mogućnosti za razvoj te gospodarske grane velike, slažu se svi, no istodobno su svjesni da je prvi korak u njihovu razvoju definiranje hrvatske logističke i transportne strategije. Tek nakon donošenja takve strategije veliki logistički projekti moći će privući zanimanje financijera, a njihovi pokretači moći će konkurirati za sredstva iz fondova EU.

Multinacionalne kompanije
U Hrvatskoj bi trebalo potaknuti gradnju informacijsko-komunikacijskih centara za putnički i teretni promet u koje bi se slijevale informacije o intenzitetu prometa kako bi se njime lakše upravljalo. Logistika je, naime, od periferne djelatnosti unutar poduzeća, kojom su se u pravilu bavili “slabiji” kadrovi, postala prvorazredna poslovna funkcija u kojoj se traže uštede i zarada pa bi takvi centri bili potpora logističkom menadžmentu. No kako to biva na svim nerazvijenijim tržištima, najprofitabilnije grane su preuzele multinacionalne kompanije. Čedomir Ivaković sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti upozorava da su već sada logističko tržište u Hrvatskoj preuzeli stranci, dok se domaći otpremnici i prijevoznici bave manjim poslovima povezanim s carinskim posredovanjem. Ulaskom Hrvatske u EU, upozorava Ivaković, potreba za takvim uslugama gotovo će nestati pa domaćim tvrtkama prijeti gubitak posla. Uza sve to, poduzetnici se žale da im je skladišni prostor u Hrvatskoj među najskupljima u Europi. Takav zaključak proizlazi iz nedavne analize jednog od najvećih igrača na domaćem logističkom tržištu, tvrtke King Sturgea. Prema njihovoj analizi cijene najma u Zagrebu jednake su onima u Frankfurtu. Unatoč visokim cijenama, koje u pravilu znače veću potražnju od ponude, u Hrvatskoj gotovo da se i ne razvija nijedan logistički kompleks. Dok je većina europskih gradova lani doživjela velike padove u sektoru logističkih nekretnina poput skladišta i distributivnih centra, a sada se polako oporavljaju, u Hrvatskoj nije bilo promjene. Stručnjaci navode da se ona ne očekuje ni ove godine. Spomenuto izvješće zaključuje da su cijene najma u Hrvatskoj ne samo skuplje nego u tranzicijskim zemljama već Zagreb ima više cijene i od Milana i Bruxellesa, ali opet jednake onima u Frankfurtu.

I zbog toga se, među ostalim, od 24 promatrane europske zemlje nalazimo se na 22. mjestu prema indeksu Svjetske banke koji prati razvijenost logističkog sektora. Glavni problem gušenja investicija u logističke nekretnine, ali i uzrok visokih cijena najma traži se u ostalim visokim cijenama. “Zemljište, komunalna davanja, radna snaga, građevni materijal i cijene izvođenja radova su uistinu najviše u okruženju. Investitori zbog toga odlaze u susjedne zemlje, a u Hrvatskoj se drže visoke cijene najma unatoč velikoj potražnji. Mi gotovo da i nemamo velike strane investitore u industrijske nekretnine. Tek je nedavno ušao Hellios, a sada i Immorent razvija moderan logistički centar pokraj Jastrebarskog”, kaže Siniša Dadić koji je zadužen za logističke nekretnine u King Sturgeu. On dodaje da je bilo dosta upita i želja stranih investitora za ulaganje u sektor, ali su ih redom odbila visoka davanja, duga procedura i nesigurnost ostvarenja povrata investicije.

Dobre autoceste i loši nameti
Za razliku od nas u Beogradu su već počeli raditi na oslobađanju investitora određenih davanja i imaju najavljeno nekoliko projekta koji će se uskoro početi realizirati. Dadić zbog cjelokupne situacije ne vjeruje da će Immorentovih 66.000 četvornih metara, jedina ovogodišnja investicija u sektor, utjecati na cijene najma. Naime, opći je stav da, iako su se izgradile autoceste koje znatno pridonose razvoju tržišta, dok se ne spuste svi ulazni nameti, neće biti bržeg razvoja logističkog tržišta. U Poljskoj, Rumunjskoj, Mađarskoj s druge strane tržište se već izuzetno razvilo i dalje raste. Budućnost Hrvatske je u multimodalnom prometu, logističkim centrima i podizanju konkurentnosti na višu razinu, od unutarnjih plovnih putova rijeke Save preko kanala, luka, brodara do cestovnog i željezničkog prometa. Uz pravilno ulaganje to je moguće postići. Zanimljivo je da je uz razvoj maloprodaje te općenito veću fluktuaciju roba jedan od ključnih faktora u kojem se očekuje porast prodaja preko interneta. Budući da internetska prodaja raste iz godine u godinu, bit će potrebna skladišta iz kojih će se roba brzo distribuirati kupcima.

Express-Interfacht

Spajanje tvrtki
Međunarodna logistička tvrtka Express-Interfacht, tvrtka kći austrijske Rail Cargo Austria AG, započela je s radom u Zagrebu u listopadu 2010., a nastala je spajanjem tvrtke za željezničku špediciju Raabersped Zagreb i logističke tvrtke Transeuropa Zagreb.

Ralu logistika

U drugoj fazi 200 milijuna kuna
Jedan od najvažnijih domaćih igrača na tržištu je Ralu logistika u vlasništvu Luke Rajića. Ta tvrtka pruža integrirane logističke usluge prijevoza, skladištenja i distribucije, a ulazak u segment usluge hladnog lanca započet je prije dvije godine tijekom kojih je uloženo 200 milijuna kuna, prije svega za kupnju 150 hladnjača te ubrzano zapošljavanje pa danas Ralu logistika broji 300 zaposlenih. Druga investicijska faza od dodatnih 200 milijuna kuna odnosi se na razvoj logističkih centara na zagrebačkom Žitnjaku. Taj centar pružat će usluge u segmentu hladnog lanca i imati kapacitet 1200 paletnih mjesta.

King Sturge

Prvi centar smješten u blizini Zagreba
Kako navode u samoj tvrtki, King Sturge je jedna od najvećih nezavisnih europskih tvrtki za savjetovanje pri poslovanju nekretninama s više od 2000 djelatnika zaposlenih u 51 uredu diljem Europe, odnosno ukupno 3800 djelatnika zaposlenih u sto tvrtkinih ili povezanih ureda u cijelom svijetu. King Sturge vodeći je dobavljač nekretnina i pratećih usluga na komercijalnom tržištu, uključivo industrijski, uredski, maloprodajni i ugostiteljski sektor. Usluge koje nude pokrivaju promet nekretninama, upravljanje imovinom, upravljanje projektima, korporativne usluge, razvojne usluge, financijske usluge, investicije, zastupanje posjednika i zakupaca te procjene nekretnina. King Sturge je imenovan za ekskluzivnoga ovlaštenog zastupnika za prvi međunarodni logistički centar u Hrvatskoj smješten u blizini Zagreba.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati

Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje!

Prijavi se ovdje!

Povratak na vrh