Ulaskom Hrvatske u EU na Zapad će moći i kamioni stariji od 13 godina

Udrugu autoprijevoznika brinu mnogi mali prijevoznici/PIX Udrugu autoprijevoznika brinu mnogi mali prijevoznici/PIX

Iako su naša teretna gospodarska vozila koja voze u međunarodnom prijevozu i mlađa, u prosjeku smo na razini EU.

Iako je vozni park hrvatskih kamionskih i autobusnih prijevoznika u prosjeku stariji od trinaest godina, kako pokazuje analiza agencije Promocija plus, on ne odstupa bitno o standarda Europske unije. Marijan Banelli, direktor Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika, pojašnjava da je situacija u vezi s tim u našoj zemlji čak i bolja od dobrog dijela zemalja EU, i to ne samo tzv. novih članica, već i država poput Italije i Austrije.

Mali prijevoznici
"Kada govorimo o starosti voznog parka i njegovu utjecaju na poslovanje tvrtke, tada moramo imati na umu da se trenutno teretni prijevoz dijeli na domaći i međunarodni. U međunarodnom prometu vrijede viši standardi, ponajprije ekološki, te je vozni park koji otpada na taj dio biznisa znatno mlađi", kaže Banelli. Zbog toga ne očekuje da bi hrvatski prijevoznici mogli imati nekih većih problema za pola godine kada naša zemlja uđe u EU, naprotiv. Naime, kada se ukinu granice, više neće postojati unutrašnji i vanjski promet, već će sve biti jedinstveno tržište. No i dalje će ostati ekološke naknade na autocestama koje će se plaćati ovisno o ekološkim standardima vozila. U Udruzi prijevoznika veći problem vide u velikom broju malih autoprijevoznika, često i s jednim kamionom, koji dampinškim cijenama, a samim tim i srozanim standardima, ugrožavaju poslovanje čitavog sektora. Od ukupno 7507 registriranih prijevozničkih tvrtki samo njih 30 ima više od 50 vozila u svojem voznom parku. Njih 118 ima između 21 i 50 vozila, a 193 tvrtke posluju sa 11-20 kamiona ili autobusa. No problem je što 6783 njih, ili 90,4 posto, ima manje od pet vozila."Nizozemska je imala sličan problem kada je u toj zemlji prije 10-ak godina poslovalo 9000 autoprijevoznika, od kojih su mnogi bili 'one-man show', s implikacijama kakve poznajemo i u Hrvatskoj. Nizozemska je najveći europski autoprijevoznik na kojeg otpada 30% voznog parka EU. Država je administrativnim mjerama prisilila male prijevoznike da se ujedine, pripoje ili prestanu obavljati djelatnost. U kratkom vremenu broj autoprijezvonika smanjio se na 2500 s tendencijom pada", kaže Banelli.

Većina osobnih vozila
U Hrvatskoj je početkom ove godine bilo ukupno 1,89 milijuna registriranih vozila. Od toga na osobna vozila otpada 1,5 milijuna ili 79,4 posto, a slijede motocikli sa 177.279 komada i kombiji sa 130.300. Teških gospodarskih vozila bilo je 43.681, a autobusa 4833.

Marke

Prevladavaju 'nijemci'

Od ukupnog broja teških gospodarskih vozila u Hrvatskoj od 43.681 njih čak 15.000 ili 34 posto otpada na marku Mercedes. Slijedi MAN sa 10.675 vozila ili 24,5 posto udjela. Ozbiljni udio ima još jedino Iveco sa 7387 zastupljenih vozila ili 16,9 posto. TAM, Volvo, Scania i Zastava imaju više od tisuću vozila, a svi ostali manje od toga.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!