Sve veći uvoz nafte iz BiH ugrožava poziciju Ine

Autor: Suzana Varošanec , 18. kolovoz 2011. u 22:00

Na tržištu BiH, gdje Ina uvodi nove proizvode, zabilježen rast prodaje od 23 posto u prvoj polovici 2011.

Republika Srpska prvi je put ostvarila suficit u vanjskoj trgovini s Hrvatskom! Tamošnji Zavod za statistiku je objavio da su njihove tvrtke u prvih šest mjeseci 2011. u Hrvatsku izvezle roba u vrijednosti od 84,5 milijuna eura, a uvezle u vrijednosti od 75 milijuna eura. Razlog bilančnih promjena je naftno tržište, tvrde upućeni stručnjaci i navode da je zabrinjavajuće Inino nesnalaženje s obzirom na konkurenciju u rafineriji u Bosanskom Brodu koja u rukama ruskog naftnog giganta Zarubežnjefta zadovoljava potrebe tamošnjih tvrtki. Navode da je u RS gotovo nestala potreba za uvozom derivata iz Hrvatske, dok je primjetan plasman Eura V iz brodske rafinerije u Slavoniju za privatne crpke. Brodska rafinerija kvalitetnih proizvoda zasad ima u manjim količinima, kažu, no treba računati na porast što znači da je Slavonija perspektivnije tržište za ruskog investitora, nego Inu. I to ne samo zbog blizine i konkuretnosti nego, kako se čini, i zapostavljanja ulaganja u sisačku Rafineriju. Procjene naftnih stručnjaka da će Ina izgubiti tržište Slavonije i ugroziti poziciju u BiH, u Ini odbacuju. “Tržište BiH od strateške je važnosti za Inu, također i iz perspektive regionalne energetske politike”, glasi odgovor iz te kompanije.

Pad prodaje
“Unatoč smanjenoj potražnji na domaćem tržištu i u BiH, Ina je ojačala svoj položaj na oba tržišta zbog poboljšane konkurentnosti kao rezultat uvođenja novih proizvoda. Ukupna prodaja porasla je za 137 kilotona u prvoj polovici 2011. u odnosu na isto razdoblje lani. Na domaćem tržištu zabilježen je pad prodaje od 7,5 posto što je manje od 12-postotnog smanjenja tržišne potražnje. S druge strane, na tržištu BiH, gdje su uvedeni novi proizvodi, zabilježen je snažni rast prodaje od 23 posto. Ukupna prodaja motornih benzina veća se za 9,8 posto, dizel goriva za 3,2 posto, dok je prodaja plinskih ulja za 9,6 posto manja”, navode iz Ine. Inina računica počiva na najvažnijoj konkurentnoj prednosti, tj. mogućnosti njezinih rafinerija da proizvedu proizvode najviše kvalitete (Euro V) s kontrolom od rafinerija do korisnika. Stoga će, najavljuje, do kraja 2011. na tržište BiH uvesti aditivirana goriva. U odgovoru navode i da je Ina usmjerena na jačanje veleprodajne i maloprodajne pozicije na domaćem tržištu i tržištima u regiji. U tom smislu ističu kao činjenicu “da je modernizacija rafinerija u Sisku i Rijeci započela znatno ranije”. U sklopu projekta modernizacije u Sisku, podsjećaju, izgrađeni su postrojenje za odsumporavanje tzv. Claus postrojenje, HDS FCC benzina i izomerizacija: “Upravo modernizacijom rafinerija dobili smo vrhunske proizvode Euro V koje je Ina prošlog ljeta uvela na svoje benzinske postaje te je završila i s uvođenjem Class goriva. Riječ je o visokokvalitetnim gorivima s manje od 10 mg/kg sumpora sukladno europskim normama za motorne benzine i za dizelsko gorivo.”

Vizualni identitet
Što se tiče maloprodaje, u mreži s više od 400 benzinskih postaja započeta je modernizacije radi visoke razine tehničke opremljenosti, uvođenja bežičnog interneta, proširenje gastro ponude… U iduće dvije godine Ina planira u maloprodajnu mrežu uložiti više stotina milijuna kuna. Ove godine ulaže 200 milijuna kuna u modernizaciju 50-ak benzinskih postaja s naglaskom na novi vizualni identitet. Dosad ih je obnovila 14, a izgrađene su i nove na Istarskom ipsilonu. Iz Ine stoga zaključuju: “Ne bojimo se i pozdravljamo konkurenciju. Potiče nas da budemo još bolji.”

Komentirajte prvi

New Report

Close