Otvorite poslovnu ‘crnu kutiju’ razvoja ideja i komercijalizacije

Autor: Poslovni dnevnik , 15. listopad 2012. u 22:00
Inovacije se rijetko dogode slučajno

Shvaćanje da inovacija nije tek nekoliko ‘eureka trenutaka’, već višedimenzionalni opipljiv proces unutar tvrtke ispravan je početak kada je proces jasan, kultura u kojoj se proces događa odredit će događanje.

Kao što je Peter Drucker jednom napisao, tvrtka ima samo dvije osnovne funkcije: marketing i inovacije. Kako biste osvojili kupaca i ostali ispred konkurencije, preživjeli i natjecali se, inovacija je ključna. Sposobnost inoviranja, i činiti to pametno (učinkovito i uspješno), sposobnost je koju tvrtke moraju tek svladati. Da biste to ostvarili, postoje dva šira savjeta: budite disciplinirani i otvorite se.

Budite disciplinirani

Inovacije se rijetko dogode slučajno, a održive i serijske inovacije još manje. Inovativnost zahtijeva sustavni pristup. Nažalost, mnoge organizacije prihvate koncept redizajniranja i optimiziranja procesa oko svojih strukturiranih poslovnih operacija (npr. prodaja, proizvodnja, itd.), ali ga ne primijene na procese koji utječu na poduzetništvo i inovacija općenito. Kao rezultat toga čak i danas mnoge organizacije nemaju jasan proces koji bi učinkovito vodio ideje od nastanka do komercijalizacije. Za to je potrebno proučiti kako upravljaju i izvršavaju svoje inovacijske procese. Shvaćanje da inovacija nije tek nekoliko "eureka trenutaka", već višedimenzionalni opipljiv proces unutar tvrtke ispravan je početak. Trebali biste imati jasno određene procese kako biste u njih mogli uvesti upravljanje intervencijama da biste mogli procijeniti stanje svake faze procesa te kako biste mogli poboljšati zrelost svake faze. Kada je proces jasan, kultura u kojoj se proces događa odredit će hoće li se proces dogoditi. Demokratska komunikacija, nagrađivanje eksperimentiranja koje rezultira bilo uspješnim novim idejama ili idejama koje su dokazano krive, učenje iz neuspjeha umjesto da ih se uništava, a zapravo svakodnevno donošenje inovacija na svakoj organizacijskoj razini samo su neki od elemenata koji njeguju kulturu inovacija.

Otvorite se

Otvoriti inovaciju i uključiti se u bliski odnos s kupcima još je jedan dobar savjet. Koliko god se čini očitim, tvrtke to danas ne rade. Zanimljivo je pobliže proučiti poslovne priče, strategije i izazove "skrivenih prvaka" iz srednje i istočne Europe – visokoinovativne, diferencirane i specijalizirane male i srednje velike tvrtke koje drže vodeće tržišne pozicije, gledajući iz međunarodne perspektive, u uskim tržišnim segmentima. Istraživanje o skrivenim prvacima, koje su 2011. pokrenuli CEEMAN i IEDC-Poslovna škola Bled, provedeno je u osamnaest zemalja i u Hrvatskoj gdje su identificirana tri skrivena prvaka: Bodren, DOK-ING, Durante m2. Rezultati pokazuju da skriveni prvaci u velikoj mjeri surađuju s kupcima kako bi detaljno razumjeli potrebe svojih kupaca. Oni to mogu učiniti pomoću iznimno kompetentnih i motiviranih pojedinaca koji prvi otkrivaju skrivene ili ne tako skrivene potrebe kupaca, a zatim stvaranjem vrhunskih rješenja koja će zadovoljiti te potrebe. Jedno svojstvo skrivenih prvaka je da "ništa osim najboljeg ne dolazi u obzir", a drugo svojstvo je stav lidera da "današnje najbolje rješenje može i treba biti zamijenjeno sutra, ne prekosutra, čak i boljim rješenjem." I u našoj tvrtki, BISOL Group (jednom od slovenskih skrivenih prvaka), koristimo pristup otvorene inovacije npr. za prilagođavanje prodajnog pristup na različitim tržištima. Redizajniramo prodajne kanale na određenom tržištu kako bismo se približili krajnjem kupcu što je izravnije moguće. Komunicirajući vrijednost proizvoda i usluga svakoj skupini krajnjih kupaca, oni stvaraju utjecaj tržišta kroz distribucijski kanal prema gore: krajnji kupac traži proizvode BISOL-a od instalatera, instalater ih traži od velikih distributera, distributeri od proizvođača. Uspostavljajući redovitu komunikaciju i promatrajući segmente kupaca i proizvoda iz bliskih industrija, nastojimo otkriti potrebe kupaca te ih ispuniti čak i prije nego kupci znaju za te potrebe imaju kad je u pitanju naš proizvod.

Dr. Peter Baloh, associate profesor menadžmenta tehnologije i inovacija na IEDC-Poslovnoj školi Bled i član izvršnog odbora BISOL Groupa.

10 načela zatvorene i otvorene inovacije

Načela zatvorene inovacije

1 Pametni ljudi u našem polju rade za nas.

2 Pobijedit ćemo ako stvorimo najviše najboljih ideja u industriji.

3 Ako to sami otkrijemo, prvi ćemo to lansirati na tržište.

4 Trebamo kontrolirati svoje intelektualno vlasništvo kako konkurencija ne bi profitirala od naših ideja.

5 Da bismo profitirali od R&D-a, sami ga moramo otkriti, razviti i otpremiti.

Načela otvorene inovacije

1 Svi pametni ljudi ne rade za nas, stoga moramo pronaći i iskoristiti znanje pojedinaca izvan naše tvrtke.

2 Pobijedit ćemo ako na najbolji mogući način iskoristimo unutarnje i vanjske ideje.

3 Ne moramo biti izvor istraživanja da bismo od njega profitirali.

4 Trebamo profitirati od tuđeg korištenja našeg intelektualnog vlasništva, a intelektualno vlasništvo drugih trebamo kupiti.

5 Vanjski R&D može stvoriti značajnu vrijednost. Unutarnji R&D potreban je da bi se zadržao dio te vrijednosti.

Komentirajte prvi

New Report

Close