Hrvati partneri na projektu ekološkog dizajna namještaja

Autor: Biserka Ranogajec , 27. veljača 2012. u 22:00

Tijekom ove i do polovice iduće godine klaster će s pomoću konferencija, seminara i predavanja prenositi znanje o ekodizajnu i proizvodnji

Drvni klaster sjeverozapadne Hrvatske (DCSH) na natječaju za sredstva iz pretpristupnog fonda IPA Europske unije Mediteranska komponenta ispunio je sve kriterije za dobivanje statusa partnera na projektu “Ecomovel”. Projekt Ecomovel ukupne vrijednosti milijun eura financira Europska unija, a nositelj je Savez udruga poslodavaca regije Lisabon iz Portugala. Uz Hrvatsku partneri su iz Francuske, Italije, Španjolske i Grčke.

‘Zelena’ javna nabava
Direktorica DCSH Sandra Hižak tumači da je za dobivanje statusa partnera bilo potrebno puno vremena, dobih ideja, strpljenja, kao i odraditi administrativne obveze, ali misli da je ideja ekodizajna vrijedna uložena truda. Provede li se uspješno, ovaj će projekt u industriji namještaja primijeniti načela ekodizajna te osvijestiti uopće javnost o postojanju takva namještaja. U ostalim zemljama koje sudjeluju u projektu i u kojima je razvijenija industrija ekonamještaja partneri će, jer su iz članice EU, dobiti više novca iz spomenutoga zajedničkog proračuna od milijun eura. DCSH će do lipnja 2013. povući 85% od 65.000 eura koliko im je namijenjeno, dok će ostatak financirati sam klaster. Hrvatska se u Ecomovel uključila u travnju prošle godine. Čitave ove i do polovice iduće godine klaster će s pomoću konferencija, seminara i predavanja komunicirati s proizvođačima namještaja kako bi im prenio znanje iz drugih zemalja partnera o alatima i smjernicama za primjenu ekodizajna u proizvodnji. Hižak navodi primjere Italije i Francuske u kojima ekodizajn postupno postaje glavni alat za povećanje konkurentnosti u industriji namještaja i opremanju interijera. U Hrvatskoj postoje velike mogućnosti u javnoj upravi koja je najveći potrošač i koja bi trebala prema primjerima dobre prakse iz susjednih zemalja, ali i smjernicama Europske komisije, preporučuje Hižak, u svoju nabavu primijeniti “zeleni” princip. Tako se, dodaje, može pridonijeti stvaranju tržišta inovativnih, ekoloških proizvoda i potaknuti domaću industriju.Ekodizajn je proces koji naravno započinje dizajnom proizvoda. Međutim, dizajneri moraju voditi računa o izboru odgovarajućeg materijala, jednostavnoj nadogradivosti i sklopivosti proizvoda, ekonomičnom pakiranju, što dužem vijeku trajanja i, na kraju, mogućnostima recikliranja. Nadalje, ekodizajn podrazumijeva uštedu energije u proizvodnom procesu, uporabu obnovljivih izvora energije te korištenje transportnih sredstava koja minimalno utječu na okoliš.

Društveno odgovorno poslovanje
Osnovna poruka je da se primjenom ekodizajna smanjuju troškovi, a proizvodi konkurentan namještaj s dodanom vrijednošću koji neće biti skuplji, nego jeftiniji. Osim toga u ekodizajnu dolazi do izražaja i društvena odgovornost koja se također zahtijeva od proizvođača namještaja. U nekim se zemljama namještaj izrađuje u nehumanim i neprimjerenim uvjetima za zdravlje radnika ili ga rade maloljetnici, pa čak i djeca. Proizvođači ekološki dizajniranog namještaja stoga su obvezni poštovati prava svojih zaposlenika i štititi njihovo zdravlje, poručila je Hižak.

Ekodizajn u praksi

Namještaj od kartona, stakla i plastike
Do sada su se u proizvodnji ekonamještaja u Hrvatskoj najčešće koristli ekomaterijali u zadnjim fazama izrade, što su obično lakovi na vodenoj bazi i ekološka ulja. Projekt Ecomovel potaknulo bi se dizajnere i proizvođače na kreativnu uporabu stakla, plastike, kartona te dosad nekorištenih novih materijala. Od nekih domaćih dizajnera koji su plasirali komade ili linije izrađene prema principima ekodizajna Hižak spominje Anu Tevšić, Adu Kezić i Nevena Kovačića. Klasterov brend POSplus već sada u ponudi ima liniju ekološkog namještaja i rasvjete.

Komentirajte prvi

New Report

Close