Odabirom darova šalje se poruka o sebi, vlastitoj kompaniji i načinu poslovanja

Autor: Rajka Ramić , 12. studeni 2008. u 20:00

Poslovni dar ponajprije je poruka i treba biti siguran da ona zaista govori ono što želimo reći, stoga se kod njegovog odabira nikako ne smije žuriti

Vrijeme božićnih i novogodišnjih blagdana sve je bliže, a pripreme svake godine počinju sve prije. Uza sve te pripreme teško je povjerovati da će većina odabrati potpuno neprikladne darove ili se razočarati primljenima, posebno kod darova koji se izmjenjuju među poslovnim partnerima i suradnicima. Poslovno darivanje važan je dio poslovanja jer se kroza nj poslovnim partnerima šalje poruka o sebi i svojoj kompaniji, načinu na koji poslujete i važnosti koju im pridajete. Svaki dar, osobni ili poslovni, znak je pažnje, poruka da se darivatelj sjetio osobe kojoj daje dar i dao si truda učiniti nešto za nju. Naravno, tu se podrazumijeva da je riječ o pomno izabranom daru. Kalendarčić koji je kompanija tiskala u tisućama primjeraka nije dar, on je promotivan materijal i kao takav će se shvatiti. Taj je primjer ekstreman i teško da ćete ga naći u praksi, ali njime se naglašava nešto što je pri odabiru poslovnog dara vrlo bitno: poslovnim darom izražavate zahvalnost i darujete zaposlenicima ili klijentima od srca, dok s promotivnim materijalima na umu imate promociju vlastite tvrtke kroz “dar”, a to dvoje nikako nije isto. Svaki poslovni dar ujedno je i promocija kompanije, pri čemu se stvara pozitivan odnos s partnerima i klijentima, ali dar koji nije ništa drugo nego logo vaše kompanije na manje ili više prikladnoj podlozi djelovat će neukusno i pokvarit će pozitivne dojmove.

Nepisana pravila
Što je onda poslovni dar? Ponajprije poruka. A kada šaljemo poruku poslovnim partnerima, moramo biti vrlo sigurni da ona zaista govori ono što želimo reći. Zato se pri odabiru dara nikako ne smije žuriti, a važno je i biti upoznat s poslovnim bontonom, kao i nekim pisanim ili nepisanim pravilima darivanja. Domagoj Ćaćić, vlasnik trgovačkog obrta Adepto koji se specijalizira za pripremanje i prodaju poslovnih darova, kao najčešću pogrešku navodi pretjerivanje u cijeni. Dar bi trebao izazvati osjećaj zadovoljstva, nikako dugovanja. Neke kompanije, po uzoru na zapad gdje je to uobičajena praksa, imaju strogo propisana pravila o darivanju kako bi se izbjegao mito ili sumnja u pokušaje podmićivanja. S druge strane pogreška je dati jeftin dar koji nije primjeren ugledu osobe kojoj ga darujete. Tu dolazimo do određene rang-ljestvice darova jer nije pristojno darivati istu stvar predsjedniku uprave ili komercijalistu u nekoj kompaniji. Direktori ili vlasnici kompanija moraju dobiti dar koji je uzeo u obzir njihove osobne i profesionalne interese, dok kod niže rangiranih zaposlenika Ćaćić predlaže eno-gastro dar u vrijednosti 200-300 kuna. Naravno, ako je riječ o zaposlenicima s kojima češće surađujemo, prikladan je i neki personaliziran dar koji bi se nalazio u istom cjenovnom rasponu kao i darovi koje darujemo ostalim suradnicima na približno istom položaju u hijerarhiji tvrtke. Pri personaliziranju darova za određene vrste stručnjaka potrebno je poznavanje njihove struke. IT stručnjaci su na primjer poznati po tome što vole svoje tehnološke igračke, ali one koje bi ih oduševile kao dar moraju biti nešto potpuno novo na tržištu, ili potpuno “cool” što je uglavnom skupo.

Uporabna vrijednost
Mladen Drpić, direktor tvrtke Chemina, predlaže da se odabiru jednostavni darovi, ali da imaju upotrebnu vrijednost u uredu ili kući. Općenito u poslovnom darivanju ne postoje trendovi za kojima se sve kompanije povode pri odabiru jer pri darivanju svaka kompanija bira darove prema svojem nahođenju, traži darove primjerene prilici ili djelatnosti same tvrtke, ali i nešto što će odskakati od svih ostalih darova. Kreativnost vođena pravilima dobrog ukusa od najveće je vrijednosti. Ipak, neki trendovi se mogu primijetiti: iz mode konačno izlaze upaljači, pepeljare, cigare, općenito artikli s “lošom” porukom, dok su sve popularniji ekološki ili domaći proizvodi poput delikatesne hrane, maslinova ulja, skupocjenih vina ili nekih od poznatijih hrvatskih suvenira kao što su samoborski kristal, brački sapun ili paška čipka. Naravno, šaljive darove ostavite za obitelj i prijatelje, biranje poslovnih darova je ozbiljan dio poslovne komunikacije.

Komentari (2)
Pogledajte sve

U svakom slučaju je potrebno prilagoditi naš poklon prigodi za kuju je namjenjen.

Smatramo da je butelja finog vina ili boca izrazito kvalitetnog žestokog pića primjereno zapakirano, super izbor.

Josip

Osobno smatram da se nikako nemoze generalizirati oko odabiranja adekvatnog poklona.

Svakako treba uzeti u obzir vise cimbenika te zatim odluciti.

Misljenja sam takodjer da nekvalitetno odabran poslovni poklon moze nanijeti vise stete nego koristi.

Marko

New Report

Close