Motocikli iz snova za bogate sladokusce

Autor: Ozren Podnar/VLM , 12. travanj 2013. u 17:34
Inženjeri razrađuju kako stvoriti što brže čudovište od što lakših legura, ali lavlji posao odrađuju dizajneri jer ovi posebni i skupi motori moraju tako i izgledati

Motocikli utjelovljuju slobodu, nesputanost i buntovništvo, a ovisno o dizajnu, materijalima i performansama mogu poslužiti i kao statusni simbol.

Valja razlikovati unikate ili modele koji se izrađuju pojedinačno od onih koji se proizvode serijski, pa makar se radilo o minimalnim serijama od desetak komada.

No, bez obzira na to razmatramo li pojedinačno ili serijski proizvođene motore, u obje kategorije čelne pozicije drže modeli Ecosse Moto Worksa iz Kolorada – ES1 Superbike i Titanium Series FE Ti XX. Američko-britanska koprodukcija iznjedrila je motor koji trenutno nosi naziv apsolutno najskupljeg: Ecosse ES1 Superbike iz 2007. Britanski inženjeri iz Formule 1, Richard Glover i Andy Le Fleming, angažirani su za kreiranje motora i komandnog sustava te za izbor materijala, dok je Ecosseov osnivač, Amerikanac Donald Atchison, radio na aerodinamičnom dizajnu. Rezultat je supermotor koji teži samo 125 kilograma i doseže brzinu od preko 390 kilometara na sat. Izrađuje se samo po narudžbi, a u zapanjujuće visoku cijenu od 2,8 milijuna eura, denverski proizvođač Ecosse osigurava (rijetkom) kupcu najmanje dva tjedna obuke uz profesionalnog motociklista. 

Čudovište živih boja
Američki umjetnik Jack Armstrong vlasnik je drugog najskupljeg motocikla, Cosmic Starshipa od Harley Davidsona.  Vozilo je obojano prema Armstrongovim specifikacijama u njegovom, autorski zaštićenom stilu, zvanom Cosmic Extensionalism. Za ovo ljupko čudovište živih boja naručitelj je platio milijun dolara (770.000 eura), a trenutno ga nudi za tri milijuna dolara (2,31 milijuna eura). Tko zna hoće li biti zainteresiranih, ako s tom cijenom neće izbiti na prvo mjesto najskupljih motora? Treći na ljestvici najskupljih s cijenom od 450.000 eura daleko je iza prva dva, ali mu po brzini nema ravna. Ili, tako je barem trebalo biti. Budući da je Tomahawk V10 Superbike bio predviđen za fantastične brzine, proizvođač Dodge želio mu je dati ekstra stabilnost pa ga je postavio na četiri kotača – po dva spojena na prednjoj i stražnjoj strani. Mocikl je opremljen s 8,3-litarskim motorom od 500 konjskih snaga, koji je prema prvotnim speficikacijama bio dovoljan za brzinu od 680 km/h. Međutim, kasnije je Dodge revidirao brzinu i sveo je na 420 km/h, da bi testni vozači razočarano ustvrdili da nisu uspjeli postići ni 200 km/h. Čini se da su proizvođači svoju procjenu iznijeli na temelju konjskih snaga, zanemarivši druge osobine motora, poput otpora koji pruža prednja strana.

Dinosaur među motorima
S dužinom od tri i pol metra, stražnjim kotačem debljine 360 mm i motorom od 1700 kubika, Nehme-sis je dinosaur među motorima. Dizajner Sam Nehme izgradio je svoj spektakularni model na temelju Yamahinog Road Stara, ali ga je ukrasio oplatom od 24-karatnog zlata i nizom upečatljivih detalja, kao što je baršunasto sjedalo. Sagrađen u pogonu Nehmeove radionice BMS choppers na Floridi, Nehme-sis je procijenjen na 380.000 eura. Još jedan Ecosseov model zatvara top-pet ljestvice najskupljih motora, ali zauzima vodeću poziciju ako se uzimaju u obzir samo motori koji se serijski izrađuju. U 200 kg teški Titanium Series FE Ti XX ugrađen je 2,4-litarski aluminijski motor snage 225 konjskih snaga, ali su okvir, podokvir, stražnja vilica i ispušna cijev napravljeni od titana, dok su gume od 17 inča od karbonskih vlakana.

Kupac koji plati 220.000 eura za ovo vozilo dobije na poklon i ručni sat dizajniran u francuskom BRM-u. Ducati Desmodedici D16RR zgodan je motor bolonjskog proizvođača, čija osnovna verzija stoji 52.000 eura. No, odnesete li ga u bolonjski NCR na doradu i doplatite još 135.000 eura, dobivate napredan proizvod poznat pod nadimkom Millona 16. Ducatijev motor od 989 kubika pojačan je sa 175 na 200 konjskih snaga, a ostali dodaci uključuju kontrolu proklizavanja, uređaj za pohranu podataka i zemljopisne karte. Okvir, stražnja vilica, kotači, spremnik goriva i blatobrani napravljeni su od karbonovih vlakana, dok su drugi dijelovi od titana i aluminija. Povrh svega, Millona 16 teži samo 145 kg, što je za 15 posto manje od osnovne verzije. 

Suzukijev 'sokol' ulovio 'kosa'
Dizajner Aldo Drudi odgovoran je za ogoljen, uglati oblik Ducati Macchia Nera concepta. Motocikl čije ime znači Crna mrlja pogonjen je trkaćim motorom Ducati Testastretta od 185 konjskih snaga, sposobnim za postizanje brzine od 400 km/h. Okvir je napravljen od karbonskih vlakana, dok su za metalne dijelove korišteni titan i aluminij. Kombinacija minimalističkog dizajna i laganih materijala rezultirala je fenomenalno niskom težinom od 135 kilograma, ali i malo kome dostupnom cijenom od 180.000 eura.  Japanski je Suzuki u suradnji s AEM-om stvorio motocikl koji je podjednako privlačan i brz. Carbon Fiber Hayabusa je, kao što mu ime sugerira, sagrađen isključivo od karbonskih vlakana, što ga čini izuzetno laganim. Ime Hayabusa, što na japanskom znači sivi sokol, uvjerljivo simbolizira maksimalnu brzinu ovog motora od 310 kilometara na sat. Otprilike toliko, možda i mrvicu više, ostvaruje i sivi sokol kad se okomito obrušava na plijen. Suzuki je u izboru imena bio motiviran još jednom sitnicom: nadmetanjem s Hondom i njenim CBR1100XX Super Blackbirdom. Blackbird naime znači kos, a kao što sivi sokol lovi kosove, tako je i Suzuki ovim modelom ulovio Hondu, prestigavši je za 15-20 kilometara na sat.

Tako munjevitom motocklu kupci valjda neće zamjeriti cijenu koja varira od 120 do 155.000 eura.   MTT Turbine Streetfighter uskočio je na 9. mjesto ljestvice najskupljih motociklu s cijenom od 135.000 eura zahvaljujući turbo-motoru od Rolls Roycea, kakvog je lakše zamisliti u helikopteru, nego u cestovnom vozilu na dva kotača. Rolls Royceov motor stvara 320 konjskih snaga, ali se po narudžbi može pojačati do 420 konjskih snaga, koje mu omogućuju suicidalnu brzinu od 420 km/h. Okvir mu je napravljen od aluminija, a kotači od karbonskih vlakana nose 240 mm široke gume Pirelli Diablo. Dodatni mamac za kupce je stražnja kamera spojena na LCD ekran u boji.Motor Icon Sheene, izrađen u čast legendarnog svjetskog prvaka, Barryja Sheenea, zaokružuje top-10 najskupljih motocikala. Model vrijedan 128.000 eura ima ugrađen Suzukijev motor, što je kompliment japanskoj momčadi s kojom je Britanac osvojio svjetski naslov. S motorom od 1400 kubika i 250 konjskih snaga, Icon Sheene je reklamiran kao najmoćniji serijski motocikl, no serija je ograničena na samo 52 komada. Taj broj simbolizira špil igraćih karata pa svaki od 52 proizvedenih primjeraka nosi ručno naslikanu kartu, rad dizajnera Mikea Fairholmea.  

Tursko čudo

Tarhan Telli čeka odluku Guinessa

Rang lista bi u dogledno vrijeme mogla pretrpjeti promjene, jer bi na njen vrh mogao uskočiti zlatni motocikl iz Turske. Krajem ožujka, Guinness World Record primio je na razmatranje kreaciju turskog dizajnera Tarhana Tellija, 315 kilograma tešku tvorevinu s motorom od 1801 kubika i 125 konjskih snaga. Iako nije naveo cijenu svog 'zlatnog čuda', Telli se nada da će Guinness priznati njegov motor najskupocjenijim – ako ni zbog čega drugoga, onda zbog šasije napravljene u cijelosti od žutih i bijelih zlatnih listića. 

Meduze i zmije

Na vrhu rezervoara za gorivo nalazi se reljef mitološke (anti)junakinje, zmijokose Meduze, a likovi zmija smiješe se i sa šasije i blatobrana. Turčin je proveo godinu dana izrađujući zlatni bicikl, kojeg budući vlasnik – ako se takav nađe – sigurno neće ostavljati bez nadzora na parkiralištu.

Komentirajte prvi

New Report

Close