Headhunting (stručni naziv “executive search”) je metoda koja se u svijetu koristi 40-ak godina. Pojavila se kao nužnost drukčijeg pristupa kvalitetnim kadrovima. Ova se metoda, naime, koristi prilikom pronalaženja kandidata ili za srednja i visoka menadžerska mjesta ili za specijalistička radna mjesta, dakle ona koja nisu menadžerska, ali za koja stručnjaka sa specifičnim znanjima ima malo. Naime, u današnjem svijetu gdje svi mogu kupiti tehnologiju, strojeve i uređaje, stvarnu razliku između kompanija čine ljudi koji u njoj rade. “Headhunterica” Sanja Brkić-Fakleš, direktorica i partnerica u tvrtki PMC Zagreb, te regionalna direktorica za bivšu Jugoslaviju kaže da je malo zaista kvalitetnih ljudi na tržištu i da svi žele takve. “Dakle, ljudi koji rade na dobrim radnim mjestima u kvalitetnim tvrtkama, koji su dobro plaćeni u načelu ne traže novi posao (barem ne aktivno), dakle ne javljaju se na oglase. Svaki čovjek ima motiv za razmišljanje o odlasku sa postojećeg radnog mjesta, ma kako ono bilo kvalitetno ili dobro plaćeno. Motivi mogu biti različiti: od monotonije i rutine, želje za promjenom, do loših međuljudskih odnosa, želje za napredovanjem koja je onemogućena veličinom postojeće organizacije. ”Razloga može biti jako puno“ kaže Sanja Brkić-Fakleš. No, objašnjavaju stručnjaci, unatoč tome ljudi na menadžerskim pozicijama se rijetko javljaju na oglas jer im je to pomalo ”spuštanje na niži nivo“, a boje se i da informacija o njegovoj/njenoj prijavi ne ”procuri“ van, zbog nedostatka diskrecije kod potencijalnog poslodavca. ”Naš je posao kao headhuntera da prije svega dubinski ispitamo i shvatimo tvrtku našeg klijenta, njihove potrebe i organizacijsku kulturu, kao i same zahtjeve radnog mjesta.
Selekcija
Nakon toga je potrebno definirati ciljane grupe kompanija u kojima ćemo takve kadrove tražiti. Te kadrove treba na tržištu identificirati, izdvojiti i jednostavno ih učiniti da se osjećaju posebnima, uočenima, izabranima. U osobnom razgovoru zadatak nam je provesti selekcijski postupak vezan za iskustva i znanja relevantna za eventualno radno mjesto, te karakteristike ličnosti i kompatibilnost sa korporativnom kulturom potencijalnog budućeg poslodavca. Jedna od najvažnijih zadaća nam je otkriti koji bi bili eventualni motivi interesa za promjenu radnog mjesta” kaže o svojem poslu Sanja Brkić-Fakleš. Ako su svi prethodni uvjeti ispunjeni i zadovoljavajući za obje strane (poslodavca i posloprimca) motiv će onda biti prijeloman trenutak odluke i po njemu se mogu graditi eventualne strategije kadrovske politike i ponuda prema kandidatu. Naime, ako kandidat želi napredovati u karijeri stepenicu više, a nudi mu se identično radno mjesto u tvrtki u kojoj će se teško otvoriti pozicija na višem nivou, teško da će osoba biti motivirana za takvu ponudu. Prednost metodologija koju koriste headhunteri je ta što je postupak vrlo fokusiran na ciljane grupe, dakle nema gubljenja vremena s kandidatima koji ne odgovaraju uvjetima natječaja, što povećava vjerojatnost uspjeha potrage za odgovarajućim kandidatom. Biraju se vrhunski kvalitetni kandidati. Osim toga, headunteri bi se trebali voditi načelom diskrecije i prema klijentima (kompanijama) i kandidatima što je vrlo bitno posebno kod menadžerskih pozicija. Tvrtke vrlo često imaju delikatne situacije u kući kada nisu zadovoljne nekim menadžerom, ali ga ne žele zamijeniti dok ne nađu odgovarajuću zamjenu niti to žele priopćiti menadžeru s kojim su nezadovoljni. Dakle, tvrtka je u jako nezgodnoj situaciji i teško sama može provesti natječaj ili selekcijski postupak. U tom je slučaju najbolje angažirati headuntere koji sam selekcijski postupak mogu provesti a da kandidatima uopće ne govore o kojem je klijentu riječ, što je vrlo uobičajeno i kandidatima (menadžerima).
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu